2022-12-18, 10:43
Medlem
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar
Citera
2022-12-18, 10:45
Medlem
Det går nog bra, så var det alltid förr att folk hade hunden hemma när de var på jobbet.
Citera
2022-12-18, 10:45
Medlem
BananShans avatar
Det finns mängder av ungdomar och pensionärer som kan tänka sig gå ut med din vovve men var försiktig så det inte bedragare som snor saker. Gör alltid en check, ta inte vem som helst.
Citera
2022-12-18, 10:46
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det går nog bra, så var det alltid förr att folk hade hunden hemma när de var på jobbet.
Men hur ska de bajsa dagtid?
Citera
2022-12-18, 10:48
Medlem
Om man dessutom bor ensam så borde man inte skaffa hund. Vad fan ska hunden göra? Vara ensam majoriteten av den vakna tiden?
Citera
2022-12-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Men hur ska de bajsa dagtid?

Man går väl ut med dom på morgonen och när man kommer hem. Jag vet inte, jag har aldrig haft hund. Vet bara hur det var förr. Då var det inget konstigt alls att ha hunden hemma när man jobbade.
Citera
2022-12-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Bor du i lägenhet?
Citera
2022-12-18, 10:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Hade en sån granne en gång, hunden satt och ylade och blev förmodligen lika knäpp som grannen.
Citera
2022-12-18, 10:51
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5

Uppskattar svar

När jag hade hund - tyvärr fick han cancer förra året - då tränade jag upp honom att vara ensam. Jag gick ut med han på långpromenad 05:30, åkte till jobbet ca 06:30, kom hem runt 15, gick direkt ut med honom (ca 15-30 min), gick ut på en längre promenad runt 19:30. Funkade väldigt bra, men gjorde detta stegvis
Citera
2022-12-18, 10:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Generellt vill hunden vara med sin flock och inte vara ensam.
Vissa hundar klarar av att vara ensamma och andra är sämre på det. Man måste börja träna tidigt och på ett bra sätt samt inte välja en mkt aktiv ras.

Det är ingen bra planering att jobba heltid och inte ha hundvakt/hunddagis. Hunden kan dessutom se det som ett straff.

Du får skaffa katter istället. De är mer självständiga och kräver inte att ständigt vara med flocken.
Citera
2022-12-18, 10:54
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man går väl ut med dom på morgonen och när man kommer hem. Jag vet inte, jag har aldrig haft hund. Vet bara hur det var förr. Då var det inget konstigt alls att ha hunden hemma när man jobbade.

Förr i tiden var det inget konstigt alls att spöa sina barn eller sin fru heller. Senare kom man på att det inte riktigt var rätt väg att gå, på samma sätt som man kom på att hundar har rätt stora behov av både social stimulans, skita och pissa var fjärde timme.
Citera
2022-12-18, 10:56
Medlem
nedboys avatar
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in