2022-12-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det var säkert någon hemma från skolan kl 15 varje dag. Men ingen kom ens på tanken att åka hem på lunchen bara för att släppa ut hunden på 70-talet.
Det gjorde man inte ens med barn över 5 år.
Det var nog väldigt olika hur folk gjorde på 70-talet.
De flesta kvinnor hade inte 7-16 jobb. Om de jobbade alls var det oftast deltid, delade pass inom sjukvården eller i butiker som öppnade 9 eller 9:30. De gick nog ofta ut med hunden, några hade mor- eller farföräldrar som hjälpte till med barnen när de kom hem efter skolan som också kanske gick en tur med hunden om det behövdes.

Du skrev att ni ibland fick torka upp efter er hund så även de i din familj försökte nog se till att hunden inte behövde vara inomhus för länge.
Citera
2022-12-19, 15:15
Medlem
Skaffa absolut inte hund om du ska lämna den hemma 8h varje dag. Hur ska du ens göra när du behöver vara borta en helg och inte kan ta med dig hunden?

Folk är korkade och jävligt elaka. Köper hund utan att tänka efter om de klarar att ha en i minst 15 år framåt. De skaffat dessutom hundraser som lider av svåra sjukdomar, många små hundar har skallar som är för små för deras hjärnor, djurplågeri i allra högsta grad.

Men, du borde fungera om det finns någon i närheten du kan låna/dela hund med. Det är den perfekta lösningen. Du slipper större delen av alla kostnader och ansvar. Du kan dessutom testa om du skulle klara av att ha en hund på heltid.
Citera
2022-12-19, 15:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Det var nog väldigt olika hur folk gjorde på 70-talet.
De flesta kvinnor hade inte 7-16 jobb. Om de jobbade alls var det oftast deltid, delade pass inom sjukvården eller i butiker som öppnade 9 eller 9:30. De gick nog ofta ut med hunden, några hade mor- eller farföräldrar som hjälpte till med barnen när de kom hem efter skolan som också kanske gick en tur med hunden om det behövdes.

Du skrev att ni ibland fick torka upp efter er hund så även de i din familj försökte nog se till att hunden inte behövde vara inomhus för länge.
Nu är det nog 1960-talet du talar om. På 1970-talet fanns knappast hemmafruar längre ens i Danderyd där jag växte upp, och alla vuxna jobbade till kl 18 man kom inte hem 16 som nu, och inte var de lediga av och till eller sjukskrivna eller utbrända.
Citera
2022-12-19, 15:40
Medlem
g-in-a-gis avatar
Ja hundar mår generellt dåligt av det, alltså ska man inte göra det. Vad man gjorde förr i tiden är irrelevent, vi brukade även bränna häxor liksom.
Att skaffa hund är nästan ett större åtagande än barn, inte nåt man bara skaffar som en accessoar.
Citera
2022-12-19, 15:50
Medlem
Blaskas avatar
Nej, du får fylla ditt tomrum med någonting annat. Inte dra ner en annan levande varelse i ditt skithål.
Citera
2022-12-19, 15:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Ja det ör jävligt illa och oansvarigt att ens tänka tanken att lämna hunden ensam i 8 timmar. Du kan bli anmäld för det. Varför ens tänka tanken att skaffa hund när man funderar på att lämna dem ensam i 8 timmar?
Bara att du tänker tanken om det ör så farligt bevisar att du inte ska ha en hund överhuvudtaget.
Citera
2022-12-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Nejdå...så länge hunden är tränad till att vara själv. Men träning ska ske i ung ålder.

Jag/vi köpte oss en busig toypudel under våran semester..så vi la mycket krut på ensamträning och potträning under den tiden.

Idag kan vår buse var ensam i 8 timmar. Han har en potthörna/bajshörna och han är tränad till att endast göra det där på en blå "pad".

Är det 8 timmar slänger jag oftast också på lite godis här o var så han kan leta och aktivera sig..fyll mat och vatten. Lägg fram lite leksaker, sätt på lugnande musik i bakgrunden.

Så gör vi..om det är rätt eller fel vet jag inte. Det är också sällan det blir 8 timmar..snarare 5-6. Men det har hänt..utan vidare problem.
Tja, en hund ska ju inte ha fri tillgång till mat iallafall, förövrigt låter det rätt tragiskt
Citera
2022-12-19, 16:17
Medlem
Grontarskonts avatar
Mmmm du låter inte lämplig som hundägare!

Hundar ska inte vara ensamma så lång tid! Finns hunddagis och liknade men det kostar skjortan och fungerar inte för alla hundar heller.

Skaffa katt istället
Citera
2022-12-19, 16:17
Medlem
Har jag en ylande hund dag efter dag som granne så blir det en anmälan till länsstyrelsen /

Det är inget mer med det.
Citera
2022-12-19, 16:33
Medlem
Finns ju billiga hunddagis/hundrastare. Ha hunden hemma en hel arbetsdag känns ganska själviskt.
Citera
2022-12-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Får länsstyrelsen nys om saken så kommer de hem till dig med snuten i släptåg och slår dig med batongen.

Hundar ska rastas minst var sjätte timme, mer om hunden är ung, gammal eller sjuk.

Men lol, lär dig lagarna innan du predikar om saker du inte har en aning om
Citat:
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare (Allmänna råd 2 kap. 12 §)
Dvs rastar jag min 8nde timmen utan som helst problem inga olyckor eller något
Citera
2022-12-19, 16:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoNymer
Finns ju billiga hunddagis/hundrastare. Ha hunden hemma en hel arbetsdag känns ganska själviskt.
Definiera "billig"!

OnT: Självklart lämnar man inte en hund, som är ett flockdjur, ensam hemma i 8 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in