2022-12-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För att ta det kort. Om något ser för bra ut för att vara sant, så är det oftast det också...

Oavsett hur duktig hon är eller hur bra jobb hon gjort dom senaste åren (om hon gjort det?), så är inte det här en person som JAG vill ha på den positionen.
Hennes chefer (och partners?) är väl inte direkt heller några goda förebilder för tjänstemän på höga poster i den offentliga organisationen...

Angående andra anställningar/anställda, så är det nog fara värt att det finns mer att gräva i med tanke på vad som framkommer i utredningen gällande att hemlighålla offentliga uppgifter.
Men jag HOPPAS verkligen att det den här tråden handlar om, sticker ut som något av dom värre exemplen.

Ser med skräckblandat intresse fram emot mer verifierad FAKTA i tråden.

Och hade Löfving och Staaf en relation redan när hon tillsattes så säger det väl en hel del om hur ”välunderrättad” polisen är egentligen inför såna här anställningar.
Citera
2022-12-19, 20:57
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
På grund av henne? Inte på grund av sina äkta makar/pappor som tydligen inte klarar av att hålla sina äktenskapslöften då?

Jag tror du underskattar LS. Vi som råkat ut för liknande kvinnor som kopplat på sin förförelsekonst vet hur svårt det kan vara att stå emot.

Själv minns jag kvinnor som alltid skall sitta bredvid på lunchen, som tittar en djup i ögonen, som av "misstag" råkar beröra min hand och rycker hastigt tillbaks den. Kvinnor som alltid skall kramas när man ses på jobbet, som vill stå nära när man pratar och rör på min kropp mycket.

Det mest avancerade jag råkade ut för en gång var att en kvinnas väninna bad mig prata med henne om något viktigt på hennes rum på en personalkonferens. När jag kom in på rummet låg hon med naket underliv på sängen, med särade ben och log samt sa "Kom...".

Behöver jag tillägga att jag vände och gick därifrån?

Män anklagas ibland för sexuella trakasserier. Men kvinnor är inte heller oskyldiga i denna gren. Varför skall vi män utsättas för sexuella frestelser på vårt arbete? Det är inte OK att bjuda alkoholister på sprit. Varför är det OK att kvinnor bjuder män på sex?

Nej, jag håller med dig om att Mats Löfving, ÖB med flera betett sig olämpligt och några kanske kriminellt. Men att LS skulle vara en oskyldig stackars kvinna går jag inte på. Inte med hennes meritlista på män och kraschade äktenskap. Det toppar nog de flesta kvinnors....
Citera
2022-12-19, 23:29
Medlem
mvpys avatar
Jag har inte orkat följa tråden det senaste, men två saker som jag tänkt på. En del människor verkar resonera att Staaf har ”gjort ett bra jobb”. Ok men,

1, relativt till vad? Har hon gjort ett bättre jobb än vad de andra sökande skulle ha gjort om de fått tjänsten? Om inte, så är det ett tramsigt argument.

2, Nästan alla jobb är självspelande pianon. En flygkapten anställs inte för vad han gör när allt går bra. Han anställs för vad han kan göra i kris. Samma med militärer eller poliser.
Citera
2022-12-20, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Det är kanske såna som L.H.S som behövs till polisen.

Skinn på näsan, orädda och framåt.

Det kanske inte är hon som är problemet?

Du verkar inte ha tagit in konsekvenserna av hennes upplägg, som du berömmer på ett noggrant sätt?
Citera
2022-12-20, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Nu ser det ju ut som att det är en beställd utredning som skall komma fram till att allt är bra o allt har gått rätt till

Så Kristersson skall få sparken om han inte har förtroende för polisledningen?

Gatupolisen Thornberg sitter på ett 4-årigt förordnande som rikspolischef konstigt nog

Skall man inte kunna ge värdelösa skojare sparken - skall en ny regering hålla sosseriet om ryggen då kunde de ju lika gärna ha låtit bli att ställa upp i valet.

Så här säger den smarte.

Regeringen är för närvarande tveksam till förtroendet för polisen och välkomnar en ordentlig och genomlysande utredning för bättre underlag för ställningstagande. Samtidigt vill regeringen påtala att det var Mållgan o Rumpnisse som gjorde en gatupolis till rikspolischef att jämföra med t ex domaren Sten Heckscher domaren Carl Persson m fl

Utredningen lär vara påfrestande och folk kommer att omplaceras innan den är färdig eller så tar nån bakvägen själv.
Citera
2022-12-20, 09:02
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag tror du underskattar LS. Vi som råkat ut för liknande kvinnor som kopplat på sin förförelsekonst vet hur svårt det kan vara att stå emot.

Själv minns jag kvinnor som alltid skall sitta bredvid på lunchen, som tittar en djup i ögonen, som av "misstag" råkar beröra min hand och rycker hastigt tillbaks den. Kvinnor som alltid skall kramas när man ses på jobbet, som vill stå nära när man pratar och rör på min kropp mycket.

Det mest avancerade jag råkade ut för en gång var att en kvinnas väninna bad mig prata med henne om något viktigt på hennes rum på en personalkonferens. När jag kom in på rummet låg hon med naket underliv på sängen, med särade ben och log samt sa "Kom...".

Behöver jag tillägga att jag vände och gick därifrån?

Män anklagas ibland för sexuella trakasserier. Men kvinnor är inte heller oskyldiga i denna gren. Varför skall vi män utsättas för sexuella frestelser på vårt arbete? Det är inte OK att bjuda alkoholister på sprit. Varför är det OK att kvinnor bjuder män på sex?

Nej, jag håller med dig om att Mats Löfving, ÖB med flera betett sig olämpligt och några kanske kriminellt. Men att LS skulle vara en oskyldig stackars kvinna går jag inte på. Inte med hennes meritlista på män och kraschade äktenskap. Det toppar nog de flesta kvinnors....

Fel kvinna i den situationen där du nekade kan även det få konsekvenser. Kan bli en lose-lose situation då kvinnan kan känna sig oerhört kränkt av att bli rejectad med en massa konstigheter som följd.
Citera
2022-12-20, 09:04
Medlem
Citat:
Mats Löfvings väg mot toppen var spikrak – tills han blev en av huvudpersonerna i polisens uppmärksammade chefshärva.
Redan i grundskolan visste han att han skulle bli polis och 2004 blev han landets yngsta polismästare.
Även som hög chef har han fortsatt delta i insatser och han väckte uppmärksamhet när han sa att det finns ett 40-tal kriminella klaner i Sverige.
Men nu utreds han och har omplacerats efter avslöjandena om relationen med Linda Staaf, frågetecknen kring hans rekrytering av henne och polisanmälningarna mot honom.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/lofvings-uppgang-och-fall-klanerna-och-relationen/#:~:text=Mats%20L%C3%B6fvings%20v%C3%A4g,polisanm% C3%A4lningarna%20mot%20honom.

Någon här som kan delge oss om vad
som döljer sig bakom betalväggen..?
Citera
2022-12-20, 11:28
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Fel kvinna i den situationen där du nekade kan även det få konsekvenser. Kan bli en lose-lose situation då kvinnan kan känna sig oerhört kränkt av att bli rejectad med en massa konstigheter som följd.

Helt rätt analyserat.

Tyvärr blev det en konstig relation på jobbet efteråt. Tyvärr visste jag inte innan att hon var intresserad av mig, det blev lite av en chock. Men jag klarade mig från andra problem, det här var långt innan metoo. Men jag är glad än idag att jag gick därifrån…

Kommer ihåg ett annat tillfälle, något som kunde efter en kopp te hemma hos en kvinna utvecklas till ett ONS. Men jag hade inte lust utan gick. Hennes elaka kommentarer på vägen ut glömmer jag inte…

Efter detta OT så har jag funderat på om LS påståenden om Mats Löfving är påhitt. Hon kanske ville få hjälp att få honom att glömma henne? Det var kanske därför hon inte vill att det skulle bli en polisanmälan? Hon ville bara skrämma Mats Löfving. Hon visste kanske att hennes påståenden klarar inte en närmare granskning.

Det är kanske därför Mats Löfving välkomnar en utredning om denna affär. Han vet att det kommer att slå tillbaks mot LS.

Om en person känner sig hotad och förföljd är det troligen vanligare att de vill få en polisanmälan och rättssak av det hela, inte att det glöms av. Varför då ta upp det?
Citera
2022-12-20, 11:38
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Tror inte allt hon säger är lögn. En del kan vara sant men vinklat och ofullständigt. En del kan vara lögn.

Vad fick vi reda på av henne i TV4-intervjun? En beskrivning av vad hennes relation med Löfving "i huvudsak" bestod av, dvs att sexet stod för mindre än 50% av deras gemensamma tid. Det borde ju ha lett till följdfrågor, men hon avstyrde det med ett ilsket "Punkt!". Hon tilltalade journalisterna som om de var barn i trotsåldern. Är det så hon agerar gentemot medarbetarna på jobbet. Är det hennes ledarskapsstil?

"Sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen" brukar det ju heta i juristkretsar. Hon borde höras under ed. Inte intervjuas av mesiga journalister som egentligen inte intresserar sig för sanningen.

För övrigt noterar jag att oppositionen med socialdemokraterna i spetsen ettrigt kritiserar den nytillträdda regeringen för precis allt den gör och inte gör. I denna enda frågan (Staaf och hennes eskapader) är det knäpptyst.

Sossetidningarna har dock ibland försiktigt frågat Kristersson om han har förtroende för Thornberg och Bydén. Det känns som om de vill slipa knivarna för att hugga Kristersson i ryggen, men de vågar inte riktigt ännu. Det verkar som sossarna befarar en bumerangeffekt.

Och ingen tidning ställer frågan vad läsarna tycker. Inte en enda. Eller vad personalen inom polis och militär tycker. Ingen gör en SIFO-undersökning om vad medborgarna/väljarna/skattebetalarna tycker. Det är någon slags partiell icke-fråga. Publiceras med rosa filter för att dra klickningar till web-sidan. Men egentligen inget som vanligt folk skall få ha synpunkter på.

Ingen aning om varför du citerar mig här men visst....
Citera
2022-12-20, 11:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jag har inte orkat följa tråden det senaste, men två saker som jag tänkt på. En del människor verkar resonera att Staaf har ”gjort ett bra jobb”. Ok men,

1, relativt till vad? Har hon gjort ett bättre jobb än vad de andra sökande skulle ha gjort om de fått tjänsten? Om inte, så är det ett tramsigt argument.

2, Nästan alla jobb är självspelande pianon. En flygkapten anställs inte för vad han gör när allt går bra. Han anställs för vad han kan göra i kris. Samma med militärer eller poliser.

Man kan väl se på resultaten under hennes tid. Rekord i antal skjutningar, kaos vid upplopp. Sådant där som ligger på hennes bord.

De som sagt att hon gjort ett ok jobb är ju nästan bara sådana som offentligt sagt det med namn. Sådana som är rädda om sina egna jobb och vet att det är karriärsjälvmord att kritisera en kvinna. De som sagt att hon varit en katastrof har ju gjort det anonymt.
Citera
2022-12-20, 12:17
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Helt rätt analyserat.

Tyvärr blev det en konstig relation på jobbet efteråt. Tyvärr visste jag inte innan att hon var intresserad av mig, det blev lite av en chock. Men jag klarade mig från andra problem, det här var långt innan metoo. Men jag är glad än idag att jag gick därifrån…

Kommer ihåg ett annat tillfälle, något som kunde efter en kopp te hemma hos en kvinna utvecklas till ett ONS. Men jag hade inte lust utan gick. Hennes elaka kommentarer på vägen ut glömmer jag inte…

Efter detta OT så har jag funderat på om LS påståenden om Mats Löfving är påhitt. Hon kanske ville få hjälp att få honom att glömma henne? Det var kanske därför hon inte vill att det skulle bli en polisanmälan? Hon ville bara skrämma Mats Löfving. Hon visste kanske att hennes påståenden klarar inte en närmare granskning.

Det är kanske därför Mats Löfving välkomnar en utredning om denna affär. Han vet att det kommer att slå tillbaks mot LS.

Om en person känner sig hotad och förföljd är det troligen vanligare att de vill få en polisanmälan och rättssak av det hela, inte att det glöms av. Varför då ta upp det?
Om allt var bra fanns det väl ingen anledning för Linda att förtala Mats för att få honom att glömma henne?
Och varför skulle Linda vilja skrämma Mats, menar du? Om det nu inte fanns några problem mellan dem.
Citera
2022-12-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja hon kan—-

Har läst polisforskarens rapport som skulle kunna ha titeln ”Min kamp” där han brottas med att försöka få ut underlag och samtidigt behålla sitt vett när han undersöker hur hon fått denna tjänst. —-

För den som missat rapporten så finns den här. Delen om tillsättningen av tjänsten är bilaga 2, alltså sidan 43.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1613535/FULLTEXT03.pdf

Något stämmer inte!
- varför dyker Holgersson ner på Staaf i en så ointressant rapport? Den är mördande tråkig men rena sprängstoffet om man kommer till bilaga 2. Slutsats: Någon har läckt! Och Holgersson tar chansen men ingen uppmärksammar rapporten på ett halvår sedan smäller det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in