2022-12-18, 15:54
Medlem
Tagit pengarna och sen flyttat till ett billigt land med bra priser på horor och kokain

Göra något annat är bara dumheter
Citera
2022-12-18, 16:05
Avstängd
[quote=JimmyAbbekos|82803762]
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos

Vilken konstig människa du är
https://www.svd.se/a/3bb0612a-2dae-4...k-behalla-allt

Intressant. Det visar ju att även pengar kan ges till upphittaren åtminstone om det inte verkar kopplat till något kriminellt.

Detta att snuten bara skulle ta pengarna... Det är inte heller så troligt kanske om det gäller en större summa och speciellt inte om det fått medial uppmärksamhet.

Fast mest sannolikt är att det kommer från kriminell verksamhet och då är det kanske inte lämpligt för upphittaren att omnämnas i media...
Citera
2022-12-18, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Jag hade tagit hem pengarna och legat lågt ett tag och kollat i media ifall det skrevs något som kunde ge en förklaring till vart pengarna kommer ifrån. Är det tex bankrån eller liknande och sedlarna verkar nya skulle jag lämna in pengarna då finns risk myndigheterna har koll på sedelnummer. Framkommer inget skulle jag utgå från det är svarta kriminella pengar och behållit dem och aldrig nämnt saken för någon person. Inte ens mina närmaste.

1 miljon kronor är ju inga jättesummor under en livsstid så skulle använda dem för normal vardagskonsumption.
Pengarna vore spenderade på under 10 år. Fick dock be till gud att riksbanken inte kommer byta sedlar innan allt är slut.

Även om polisen har koll på sedelnummer går det säkert att bränna pengarna på hyfsat ofarligt sätt.

Typ åk till en dyr restaurang i en annan stad och festa för 15000 på en kväll. Storhandla på någon stormarknad i en annan del av stan och köp riktigt exklusiva saker. Köp en massa på ett byggvaruhus eller vad som helst... Jag har inte för mig man behöver visa legitimation när man köper verktyg etc...

Egentligen är ju detta ett ganska "smart" sätt att tvätta pengar. Köpa dyra saker som inte kräver köparen identifierar sig och sen sälja på nätet... För mycket jobb med detta dock då man lika gärna kan köpa saker man behöver.

Plus som många skrivit, använda dessa kontanter till alla vardagsinköp...
Senast redigerad av Snobird 2022-12-18 kl. 16:15.
Citera
2022-12-18, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Om pengarna kommer från bankrån så finns risken att dessa sedelnummer är registrerade. Om de kommer från narkotikahandel eller liknande så får man kontrollerar att det är sedlar som fortfarande är giltiga (vi fick nya sedlar 2016). Det finns vissa möjligheter att lösa in gamla sedlar hos Riksbanken om man kan redogöra för hur man kommit över dem och varför de inte lösts in i tid.
Men ok, giltiga sedlar. Många butiker är idag kontantfria, dessa går bort. Jag kan välja att handla i butiker som fortfarande tar emot kontanter, men om pengarna är ”heta” så finns risk att det upptäcks. Svårt göra större inköp då få företag/privatpersoner gillar att behöva hantera kontanter.
Köpa kontant från företag och personer som inte är så nogräknade. De inser säker att det är ”heta” pengar och sätter priset efter det, eller om de vet vem du är, återkommer till dig och vilja lite extra då det var ”heta” pengar.
Om jag hittade påse med pengar (giltig sedlar) så skulle jag först lämna in en mindre del (15000 kr t.ex.) till polisen. Om de inte är ”heta”/de inte kan hitta ägaren så kommer jag att få dessa. Nu vet jag att jag kan använda pengarna. Men fortfarande har jag problemet med att göra större inköp. Kanske kan jag lite mindre summor under längre tid (spelvinster, sålt stereoanläggning, ärvda smycken, ärvda designmöbler t.ex.).
Känns för jobbigt att hantera, lämnar nog in pengarna och väntar på hittelön eller att få tillbaka dem. Jag är både för feg och för lat för något annat.

Visst, att lämna en mindre summa till polisen som test om de är "legit". Det minskar ju också risken gangsters kopplar dem till deras eventuellt försvunna pengar. Fast är det kända sedelnummer från ett bankrån, kommer kanske gangsters fatta du har hittat pengarna. Man ska ju inte lita på att det inte finns smutsiga poliser. Inte när det gäller såna risker... Dessutom blir väl upphittarens namn offentligt om det blir del av en utredning? Det är ju mycket farligt om det t.ex. är pengar från ett bankrån.
Citera
2022-12-18, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
1 miljon är inget som småkriminella rör sig med. Ni idioter som skulle tagit pengarna fattar inte att pengarna är kopplad till tungt organiserad brottslighet och någon kommer att dö för det.

Antingen den som ansvarat för dead dropen som troligtvis är bevakad på något sätt, och i sådana fall lär du bli hittad på eller annat sätt och då är du och din familj döda. Eller någon annan oskyldig stackare som dödas för det.

Varför skulle gangsters dumpa pengar i en påse? Betalning som dumpas och sen ska plockas upp av någon annan? I fall som det går nog överföringen ganska fort och ingen råkar hitta dem...

Troligare det är från ett rån och rånaren på vägen kastar pengarna för att han tror han ska gripas av polisen. Sen förväntar han sig att låta kumpaner, flickvän etc plocka upp dem. Fast denne tursamma upphittare hinner före, och ser påsen bakom en buske.

Men du har rätt med en sak. Så stora pengar släpper kanske inte gangsters så lätt... Dessutom att någon kan komma att få sona för det... Typ killen som skulle hämta pengarna fast kom tillbaka till gangsterbossen tomhänt..
Citera
2022-12-18, 17:22
Medlem
löls avatar
Behåll pengarna.
Handla via blocket sjysta prylar.
Hifi butiker och datorbutiker borde funka bra också. Samt klädes butiker.

Me över 10k blir svårt.

Klä dig propert så får du inga konstiga blickar.

Kan också anlita svart arbetskraft och bygga ett hus?
Citera
2022-12-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Även om polisen har koll på sedelnummer går det säkert att bränna pengarna på hyfsat ofarligt sätt.

Typ åk till en dyr restaurang i en annan stad och festa för 15000 på en kväll. Storhandla på någon stormarknad i en annan del av stan och köp riktigt exklusiva saker. Köp en massa på ett byggvaruhus eller vad som helst... Jag har inte för mig man behöver visa legitimation när man köper verktyg etc...

Egentligen är ju detta ett ganska "smart" sätt att tvätta pengar. Köpa dyra saker som inte kräver köparen identifierar sig och sen sälja på nätet... För mycket jobb med detta dock då man lika gärna kan köpa saker man behöver.

Plus som många skrivit, använda dessa kontanter till alla vardagsinköp...
Om vi för diskussionens skull utgår från man vet att polisen kan spåra pengarna ( hur man nu skulle veta det egentligen ) så som du skriver fick man då helt ändra metod. Just bränna större summor itaget på helt random ställen runt om i landet. Kanske också försöka ändra sitt utseende då man vet polisen kommer kolla på övervakningsfilmer.

Polisen kommer ju utgå från man var inblandad i rånet och lägga massa resurser på hitta dig. Om du storhandlar varje fredag på din lokala ICA maxi kommer polisen vänta på dig och känna igen dig från övervakningsfilmer dom begärt ut.

Då kommer man troligen också bli känd av de riktiga rånarna som anser du är skyldig dem en mille plus ränta. Skulle bli för nervigt, ta för mycket tid och för mycker risker. Skulle inte kunna njuta av pengarna. Då skiter jag i det lämnar in pengarna till polisen och hoppas på hittelön istället. Iofs kanske de ändå anser jag är skyldig dem pengar men mindre risk än ifall jag använt pengarna.
Senast redigerad av sidsix 2022-12-18 kl. 18:02.
Citera
2022-12-18, 17:27
Medlem
Man tar hem pengarna, använder dom till att handla mat osv. Alla pengar man inte spenderar med kortet sätter man över på sparkontot.
Citera
2022-12-18, 19:53
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Varför skulle gangsters dumpa pengar i en påse? Betalning som dumpas och sen ska plockas upp av någon annan? I fall som det går nog överföringen ganska fort och ingen råkar hitta dem...

Troligare det är från ett rån och rånaren på vägen kastar pengarna för att han tror han ska gripas av polisen. Sen förväntar han sig att låta kumpaner, flickvän etc plocka upp dem. Fast denne tursamma upphittare hinner före, och ser påsen bakom en buske.

Men du har rätt med en sak. Så stora pengar släpper kanske inte gangsters så lätt... Dessutom att någon kan komma att få sona för det... Typ killen som skulle hämta pengarna fast kom tillbaka till gangsterbossen tomhänt..

Beroende på var rånet skett så är sedlarna märkta. Du kan bli rökt om du handlar med dessa eller ska växla.

Precis, någon kommer förr eller senare få sota för det och med tanke på hur tokiga dagens ”svenska” kriminella är så lär det sluta med dödsfall.
Citera
2022-12-18, 19:57
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Varför skulle man bli dödad för det? Om de är smarta (vilket inte är speciellt sannolikt menmen) så åker de ju bara hem till familjen, hotar lite, får pengarna och sedan är saken ur världen. Att de skulle döda för pengar som enkelt kan fås tillbaka låter konstigt.

Einar (19 årig rappar pojke) blev ju nerskjuten för sin musik. Om andra hobby blattar inte står ut med att han var bättre än dom och måste ta en pojkes liv, tänk dig själv vad som händer om en miljon försvinner?? Någon kommer onekligen få sätta livet till. Kanske inte du men den som ansvarade för pengarna.
Citera
2022-12-18, 20:00
Medlem
[quote=Snobird|82804046]
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos

Intressant. Det visar ju att även pengar kan ges till upphittaren åtminstone om det inte verkar kopplat till något kriminellt.

Detta att snuten bara skulle ta pengarna... Det är inte heller så troligt kanske om det gäller en större summa och speciellt inte om det fått medial uppmärksamhet.

Fast mest sannolikt är att det kommer från kriminell verksamhet och då är det kanske inte lämpligt för upphittaren att omnämnas i media...
Exakt.
Ibland tänker jag konstigt. Bla att begå det perfekta brottet.
Är man ostraffad och snor exempelvis 2 miljoner så ligger man lågt i ett halvår. Sedan tar man 1,5 miljoner till polisens hittegods. Summan kommer inte matcha något brott om inte pengarna var märkta. Efter 6 mån får man tillbaka summan av polisen och med det har polisen tvättat pengarna åt en. Den sista halvmiljonen kan man sedan baka in i de vita pengarna.
Min plan sprack pga att enda sättet att komma åt den summan är om man ger sig på en pengadepå så jag skiter i det😉
Citera
2022-12-18, 20:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
1 miljon är inget som småkriminella rör sig med. Ni idioter som skulle tagit pengarna fattar inte att pengarna är kopplad till tungt organiserad brottslighet och någon kommer att dö för det.

Antingen den som ansvarat för dead dropen som troligtvis är bevakad på något sätt, och i sådana fall lär du bli hittad på eller annat sätt och då är du och din familj döda. Eller någon annan oskyldig stackare som dödas för det.
Att gangsters dör rör mig inte i ryggen, man kollar väl läget runt omkring och sedan fraktar skiten en mil ut i skogen och lägger under en sten där inga joggare, svampplockare, rastahundenmänniskor rör sig. Sen betalar man månadens mat och småprylar med cash, inga lyxbilar eller annan skit! Skulle inte må dåligt om någon liten mer eller mindre brun brun "Einar" blev avlivad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in