2022-12-18, 13:40
Medlem
Hamleyss avatar
Jävlar vad alla är rädda för att det ska märkas att man köper en klocka eller en ny bil, som att kriminella skulle föra bok över grannars inkomster.

Gå på dyr krog
Köpa dyra kläder
Renovera hemma

Eller kanske ännu smartare: Använd pengarna för vardagliga ting som mat, kläder och bränsle till bilen.
Spara pengarna från lönen istället.
Citera
2022-12-18, 13:58
Medlem
cacas avatar
Skulle inte vara ett större bekymmer än vad man hade för i tiden när man ibland fick in någon svart krona i kontant betalning.

Man lever för de pengarna, tankar bilen och betalar kontant, samma när man handlar mat, tar en fika eller ska växla in par tusen inför utlandsresan som jag växlar tillbaka vid hemkomst och växlar svenska kr på reseobjektet trotts troligen sämre kurs, eller på krogen eller bolaget. Bara handla på och ge fan i röra andra konton annat än betala vanliga räkningar i princip.

Skulle nog aldrig i helvete lämna in pengarna förutom om någon skulle gå ut i ex tidningen att Elsa 77 år tappade hela sina livsbesparingar typ, då skulle jag lämna pengarna till Elsa. Men en anonym påse som ingen efterfrågar, njaaa…
Citera
2022-12-18, 14:00
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Från polisens sida: https://polisen.se/sv-ll/lattlast/stulet-tappat-hittat/
Hittegods och hittelön
Det du hittar kallas hittegods.
Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset.
Ägaren ska betala hittelön,
som är 10 procent av det som hittegodset är värt.
Om någon till exempel hittar en plånbok
med 5 tusen kronor i så är hittelönen 5 hundra kronor.

Ägaren ska också betala till polisen
om det har kostat pengar för polisen
att ta hand om hittegodset.

Om ingen vet vem som äger hittegodset
och polisen inte hittar ägaren inom 3 månader
blir den som hittade hittegodset ägare till det.

Om man vet vem som äger hittegodset
och talar om för den personen var den kan hämta det
och den personen inte hämtar det inom en månad
Då ska den personen betala till polisen
om det har kostat pengar för polisen
att ta hand om hittegodset.
Jag säger som Ingemar Stenmark "det går ju inte att förklara då de inte begrip nåt"
Det finns ingen ägare till den upphittade påsen med pengar och ingen kommer att efterfråga den,då kan ingen hittelön utbetalas heller (för hittelönen skall betalas av ägaren till penningpåsen) och som jag sa tidigare går det inte att bevisa att pengarna EJ kommer från brottslig verksamhet så det blir knappas du som då får pengarna de beslagtas av staten.
Citera
2022-12-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag säger som Ingemar Stenmark "det går ju inte att förklara då de inte begrip nåt"
Det finns ingen ägare till den upphittade påsen med pengar och ingen kommer att efterfråga den,då kan ingen hittelön utbetalas heller (för hittelönen skall betalas av ägaren till penningpåsen) och som jag sa tidigare går det inte att bevisa att pengarna EJ kommer från brottslig verksamhet så det blir knappas du som då får pengarna de beslagtas av staten.

Kan du läsa?

Citera
2022-12-18, 14:11
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vad hade du gjort i en sådan situation? Typ det är en miljon i sedlar. Det "rätta" är ju att gå till polisen men vad kommer de göra med pengarna? Troligen kommer det från brottslighet och att de då skulle returneras till ägaren är osannolikt.

Kommer polisen spara pengarna som bevis eller kommer de möjligen destrueras? Hursomhelst så kommer det nog inte hjälpa "rättvisan" mycket att ge pengarna till polisen. Fast vad är faran med att behålla dem?

Den enda faran skulle väl vara om eventuella gangsters listar ut vem som har pengarna. Utöver det finns väl inga fara?

Så alternativen är att lämna påsen, ta och lämna till polisen eller ta pengarna och behålla. Fast att lämna in till polisen torde egentligen vara farligast, om inlämnarens namn figurerar i utredningen.

Vad skulle ni gjort i en sådan situation? Kan ni komma på fler för- och nackdelar med olika handlande här?

PS. Passar detta bättre i annat forum så flytta.
Är det nya sedlar så lämnar man givetvis till polisen och hoppas på hittelön.
Är det gamla använda sedlar så sätter man sig och funderar noga innan man bestämmer sig.
Citera
2022-12-18, 14:14
Medlem
Jag hade tagit hem pengarna och legat lågt ett tag och kollat i media ifall det skrevs något som kunde ge en förklaring till vart pengarna kommer ifrån. Är det tex bankrån eller liknande och sedlarna verkar nya skulle jag lämna in pengarna då finns risk myndigheterna har koll på sedelnummer. Framkommer inget skulle jag utgå från det är svarta kriminella pengar och behållit dem och aldrig nämnt saken för någon person. Inte ens mina närmaste.

1 miljon kronor är ju inga jättesummor under en livsstid så skulle använda dem för normal vardagskonsumption.
Pengarna vore spenderade på under 10 år. Fick dock be till gud att riksbanken inte kommer byta sedlar innan allt är slut.
Senast redigerad av sidsix 2022-12-18 kl. 14:57.
Citera
2022-12-18, 14:15
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Kan du läsa?

Verkar helt riktigt. Hittade denna artikel vid sökning, då jag tänkte att det vore kul att se om det i praktiken går till så med.

https://www.svd.se/a/3bb0612a-2dae-4...k-behalla-allt

Citat:
Man hittade 737 000 kronor – fick behålla allt
Citera
2022-12-18, 14:24
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vad hade du gjort i en sådan situation? Typ det är en miljon i sedlar. Det "rätta" är ju att gå till polisen men vad kommer de göra med pengarna? Troligen kommer det från brottslighet och att de då skulle returneras till ägaren är osannolikt.

Kommer polisen spara pengarna som bevis eller kommer de möjligen destrueras? Hursomhelst så kommer det nog inte hjälpa "rättvisan" mycket att ge pengarna till polisen. Fast vad är faran med att behålla dem?

Den enda faran skulle väl vara om eventuella gangsters listar ut vem som har pengarna. Utöver det finns väl inga fara?

Så alternativen är att lämna påsen, ta och lämna till polisen eller ta pengarna och behålla. Fast att lämna in till polisen torde egentligen vara farligast, om inlämnarens namn figurerar i utredningen.

Vad skulle ni gjort i en sådan situation? Kan ni komma på fler för- och nackdelar med olika handlande här?

PS. Passar detta bättre i annat forum så flytta.
På nittiotalet hittade vi en påse med mycket pengar. Typ 100 lax eller nåt sånt.
Snacka om att vi levde som kungar.
Citera
2022-12-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Verkar helt riktigt. Hittade denna artikel vid sökning, då jag tänkte att det vore kul att se om det i praktiken går till så med.

Förövrigt hade ju inte en påse pengar behövt komma från något kriminellt, kan ju va en gubbe som sparat i madrassen halva livet och glömmer på en buss eller vad som på väg till banken?
Citera
2022-12-18, 15:38
Medlem
che3s avatar
Citat:
Kan du läsa?

Jag orkar inte med dig ditt dumma arsle vi pratar om kontanter som ingen vet vad de kommer ifrån och jag kommer inte svara dig mera för jag kan inte med muppar med lågt IQ
Citera
2022-12-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag orkar inte med dig ditt dumma arsle vi pratar om kontanter som ingen vet vad de kommer ifrån och jag kommer inte svara dig mera för jag kan inte med muppar med lågt IQ

Vilken konstig människa du är
Citera
2022-12-18, 15:43
Medlem
[quote=JimmyAbbekos|82803752]

Vilken konstig människa du är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto