• 1
  • 2
2022-12-18, 05:43
Medlem
Vad hade du gjort i en sådan situation? Typ det är en miljon i sedlar. Det "rätta" är ju att gå till polisen men vad kommer de göra med pengarna? Troligen kommer det från brottslighet och att de då skulle returneras till ägaren är osannolikt.

Kommer polisen spara pengarna som bevis eller kommer de möjligen destrueras? Hursomhelst så kommer det nog inte hjälpa "rättvisan" mycket att ge pengarna till polisen. Fast vad är faran med att behålla dem?

Den enda faran skulle väl vara om eventuella gangsters listar ut vem som har pengarna. Utöver det finns väl inga fara?

Så alternativen är att lämna påsen, ta och lämna till polisen eller ta pengarna och behålla. Fast att lämna in till polisen torde egentligen vara farligast, om inlämnarens namn figurerar i utredningen.

Vad skulle ni gjort i en sådan situation? Kan ni komma på fler för- och nackdelar med olika handlande här?

PS. Passar detta bättre i annat forum så flytta.
Citera
2022-12-18, 05:45
Medlem
Edit

Letat upp en bilfirma som ägs / drivs av en blatte ( ja , de finns ) & cashat en Ferrari
Senast redigerad av Kungen9393 2022-12-18 kl. 05:45. Anledning: Edit
Citera
2022-12-18, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
Letat upp en bilfirma som ägs / drivs av en blatte ( ja , de finns ) & cashat en Ferrari

Jo, men då äger du som bor i området där pengarna lämnats/förlorats plötsligt en Ferrari. Det är kanske något som kan dra uppmärksamhet från gangsters i området?
Citera
2022-12-18, 05:49
Medlem
Lämna till polisen och ta hittelönen så sover man bättre
Citera
2022-12-18, 05:57
Medlem
Palisongs avatar
Ta hem rubbet och inte säga ett pip till nån om det såklart. No-brainer
Citera
2022-12-18, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos

Då uppkommer en del frågor. Hittelön utgår väl om pengarna returneras till ägaren? I detta fallet är det nog osannolikt om det inte är någon som råkat slarva bort sina besparingar på detta sätt.

Om ägaren inte hämtar något som lämnats till polisen ska det ges till upphittaren efter en viss tid. Här uppkommer problem... Skulle polisen verkligen ge pengar från okänd källa till en person som lämnat in dem?
Citera
2022-12-18, 06:03
Medlem
RedRights avatar
Citat:

Hade sovit som en Kung! I vetskapen att jag va miljonär och staten inte får en krona. Sverige AB kan föra upp sin egen hand i sheriffstjärnan.
Citera
2022-12-18, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Då uppkommer en del frågor. Hittelön utgår väl om pengarna returneras till ägaren? I detta fallet är det nog osannolikt om det inte är någon som råkat slarva bort sina besparingar på detta sätt.

Om ägaren inte hämtar något som lämnats till polisen ska det ges till upphittaren efter en viss tid. Här uppkommer problem... Skulle polisen verkligen ge pengar från okänd källa till en person som lämnat in dem?

Pengarna skulle väl troligtvis med största sannolikhet ha en koppling till kriminalitet, vilket borde vara en anledning för polisen att behålla dom.
Citera
2022-12-18, 06:16
Citat:
Vilket jävla bögsvar. ”Sover bättre”.

Menar du att du skulle ligga vaken och oroa dig över att säcken med pengar kanske kommer från en fattig familj som nu får julen förstörd?

Själv skulle jag naturligtvis ta pengarna och behålla dem själv. Eftersom jag inte är dum i huvudet skulle jag givetvis inte cashat en Mercedes. Jag skulle använt pengarna till privat guldkant på tillvaron på sätt som inte märks utåt. Ingen Rolexklocka, inga plötsliga shoppingrundor på Armani etc. Ekonomisk trygghet, en liten guldkant i livet, högre kvalitet på sånt som intresserar mig, kanske någon resa som ändå är rimlig sett till min taxerade inkomst men allting lowkey så att varken bekanta, Skatteverket eller knarkhandlaren som tappat pengasäcken märker det. Pengarna skulle jag förvarat hemma, uppdelade i buntar på olika gömställen i bostaden. Inte alla ägg i samma korg och naturligtvis inte i något bankfack eller någon annanstans där staten eller banken kan få insyn.

Sverige AB skulle inte fått ett öre.
Citera
2022-12-18, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Ta hem rubbet och inte säga ett pip till nån om det såklart. No-brainer

Kanske men om du bara lämnar pengarna är din situation varken bättre eller sämre än den var innan. Tar du dem finns risk det går illa... Åtminstone större risk än om du inte tagit pengarna.
Citera
2022-12-18, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hangout91
Pengarna skulle väl troligtvis med största sannolikhet ha en koppling till kriminalitet, vilket borde vara en anledning för polisen att behålla dom.

Ja, det är ju troligt men kan det bevisas? Rent teoretiskt skulle pengarna kunna komma från något lagligt.
Citera
2022-12-18, 06:19
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kanske men om du bara lämnar pengarna är din situation varken bättre eller sämre än den var innan. Tar du dem finns risk det går illa... Åtminstone större risk än om du inte tagit pengarna.

Så resonerar du ja

Min konsekvensanalys indikerar på något helt annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in