2022-12-18, 09:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vad hade du gjort i en sådan situation? Typ det är en miljon i sedlar. Det "rätta" är ju att gå till polisen men vad kommer de göra med pengarna? Troligen kommer det från brottslighet och att de då skulle returneras till ägaren är osannolikt.

Kommer polisen spara pengarna som bevis eller kommer de möjligen destrueras? Hursomhelst så kommer det nog inte hjälpa "rättvisan" mycket att ge pengarna till polisen. Fast vad är faran med att behålla dem?

Den enda faran skulle väl vara om eventuella gangsters listar ut vem som har pengarna. Utöver det finns väl inga fara?

Så alternativen är att lämna påsen, ta och lämna till polisen eller ta pengarna och behålla. Fast att lämna in till polisen torde egentligen vara farligast, om inlämnarens namn figurerar i utredningen.

Vad skulle ni gjort i en sådan situation? Kan ni komma på fler för- och nackdelar med olika handlande här?

PS. Passar detta bättre i annat forum så flytta.
Det jag hade gjort, tagit pengarna fort och kollat om dom är äkta, är dom det gömmer jag dom hemma ett bra tag för att användas lite åt gången. Att lämna till polisen? Aldrig, dom får hitta egna pengar att köpa fika för
Citera
2022-12-18, 10:00
Medlem
Citat:
Vad hade du gjort i en sådan situation? Typ det är en miljon i sedlar. Det "rätta" är ju att gå till polisen men vad kommer de göra med pengarna? Troligen kommer det från brottslighet och att de då skulle returneras till ägaren är osannolikt.

Kommer polisen spara pengarna som bevis eller kommer de möjligen destrueras? Hursomhelst så kommer det nog inte hjälpa "rättvisan" mycket att ge pengarna till polisen. Fast vad är faran med att behålla dem?

Den enda faran skulle väl vara om eventuella gangsters listar ut vem som har pengarna. Utöver det finns väl inga fara?

Så alternativen är att lämna påsen, ta och lämna till polisen eller ta pengarna och behålla. Fast att lämna in till polisen torde egentligen vara farligast, om inlämnarens namn figurerar i utredningen.

Vad skulle ni gjort i en sådan situation? Kan ni komma på fler för- och nackdelar med olika handlande här?

PS. Passar detta bättre i annat forum så flytta.
Om pengarna kommer från bankrån så finns risken att dessa sedelnummer är registrerade. Om de kommer från narkotikahandel eller liknande så får man kontrollerar att det är sedlar som fortfarande är giltiga (vi fick nya sedlar 2016). Det finns vissa möjligheter att lösa in gamla sedlar hos Riksbanken om man kan redogöra för hur man kommit över dem och varför de inte lösts in i tid.
Men ok, giltiga sedlar. Många butiker är idag kontantfria, dessa går bort. Jag kan välja att handla i butiker som fortfarande tar emot kontanter, men om pengarna är ”heta” så finns risk att det upptäcks. Svårt göra större inköp då få företag/privatpersoner gillar att behöva hantera kontanter.
Köpa kontant från företag och personer som inte är så nogräknade. De inser säker att det är ”heta” pengar och sätter priset efter det, eller om de vet vem du är, återkommer till dig och vilja lite extra då det var ”heta” pengar.
Om jag hittade påse med pengar (giltig sedlar) så skulle jag först lämna in en mindre del (15000 kr t.ex.) till polisen. Om de inte är ”heta”/de inte kan hitta ägaren så kommer jag att få dessa. Nu vet jag att jag kan använda pengarna. Men fortfarande har jag problemet med att göra större inköp. Kanske kan jag lite mindre summor under längre tid (spelvinster, sålt stereoanläggning, ärvda smycken, ärvda designmöbler t.ex.).
Känns för jobbigt att hantera, lämnar nog in pengarna och väntar på hittelön eller att få tillbaka dem. Jag är både för feg och för lat för något annat.
Citera
2022-12-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Vilket jävla bögsvar. ”Sover bättre”.

Menar du att du skulle ligga vaken och oroa dig över att säcken med pengar kanske kommer från en fattig familj som nu får julen förstörd?

Det som syftas på är naturligtvis ev konsekvenser som kan bli av att man behåller pengarna, både ifrån ägaren och rättsväsendet.

Vem fan skulle få för sig att en fattig familj skulle ha tappat bort en miljon i kontanter???
Citera
2022-12-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Lottovinster blir vita pengar på kontot istället för att ha cash i en sportbag.

Hur ska svarta pengar kunna bli vita av att du får in vita lottovinster på kontot som du spelat till dig själv?
Citera
2022-12-18, 10:44
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
1 miljon är inget som småkriminella rör sig med. Ni idioter som skulle tagit pengarna fattar inte att pengarna är kopplad till tungt organiserad brottslighet och någon kommer att dö för det.

Antingen den som ansvarat för dead dropen som troligtvis är bevakad på något sätt, och i sådana fall lär du bli hittad på eller annat sätt och då är du och din familj döda. Eller någon annan oskyldig stackare som dödas för det.
Varför skulle man bli dödad för det? Om de är smarta (vilket inte är speciellt sannolikt menmen) så åker de ju bara hem till familjen, hotar lite, får pengarna och sedan är saken ur världen. Att de skulle döda för pengar som enkelt kan fås tillbaka låter konstigt.
Citera
2022-12-18, 10:46
Medlem
Citat:
Då uppkommer en del frågor. Hittelön utgår väl om pengarna returneras till ägaren? I detta fallet är det nog osannolikt om det inte är någon som råkat slarva bort sina besparingar på detta sätt.

Om ägaren inte hämtar något som lämnats till polisen ska det ges till upphittaren efter en viss tid. Här uppkommer problem... Skulle polisen verkligen ge pengar från okänd källa till en person som lämnat in dem?

Det beror på var pengarna hittas.
Är det på ett spårområde så har man historiskt hävdat att du har befunnit dig på ett område som inte är tillgängligt för allmänheten och vägrat betalat ut hittelön.

Är det pengar från brottslig verksamhet så kanske staten helt enkelt konfiskerar pengarna.
Är pengarna från en hjälporganisation så kommer man trycka på att pengarna skulle gå till döende barn och att du kommer brinna i helvetet om du inte avstår all hittelön.
Risken är stor att du inte får några pengar

Som ungdom hade jag nog lämnat in pengarna till polisen.
Idag hade jag tagit pengarna o legat o tryckt på dem något år. Givet att det är minst en halv miljon kronor.
Sedan hade jag börjat smusslat ut pengarna via kontantköp i mataffären, tankat bilen o sådana saker som är svårare att spåra.

Det skall vara värt att behålla pengarna. Är det för lite så det inte påverkar min vardag är det inte värt hjärnspökena som kanske dyker upp.
Citera
2022-12-18, 12:03
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Orkar inte med för mycket drama och skit, och gå och oroa sig över att man inte handlat lagenligt, så jag hade lämnat in till polisen. Ringt 114 14 direkt när jag hittat det.
Hade det framkommit att jag tagit pengarna hade jag gått och oroat mig över det och andra hade kanske börjat undra också om jag började spendera stora summor. Hade känts skit.
Även fotat allt, med mobilen, när det hände för att ha bevis.
Samma om det var knark eller vapen, ringt till polisen direkt.
Citera
2022-12-18, 13:22
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Lämna till polisen och ta hittelönen så sover man bättre
Din dummer hen kommer inte att få någon hittelön då det inte går att veta vad pengarna kommer ifrån, de kommer att beslagtagas av myndigheten, hoppas bara inte polisen stoppar i egen ficka.
Citera
2022-12-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Din dummer hen kommer inte att få någon hittelön då det inte går att veta vad pengarna kommer ifrån, de kommer att beslagtagas av myndigheten, hoppas bara inte polisen stoppar i egen ficka.

Nä precis va? hittar de ingen ägare får du behålla allt
Citera
2022-12-18, 13:32
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Nä precis va? hittar de ingen ägare får du behålla allt
Nej inte ett skit får du behålla du får inte ens hittelön,då det inte går att bevisa att pengarna ej kommer från brottslig verksamhet, samma sak gäller om du vill växla in gamla pengar hos riksbanken, det måste bevisas att de inte kommer från ett eventuellt brott
Citera
2022-12-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Nej inte ett skit får du behålla du får inte ens hittelön,då det inte går att bevisa att pengarna ej kommer från brottslig verksamhet, samma sak gäller om du vill växla in gamla pengar hos riksbanken, det måste bevisas att de inte kommer från ett eventuellt brott

Från polisens sida: https://polisen.se/sv-ll/lattlast/stulet-tappat-hittat/
Hittegods och hittelön
Det du hittar kallas hittegods.
Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset.
Ägaren ska betala hittelön,
som är 10 procent av det som hittegodset är värt.
Om någon till exempel hittar en plånbok
med 5 tusen kronor i så är hittelönen 5 hundra kronor.

Ägaren ska också betala till polisen
om det har kostat pengar för polisen
att ta hand om hittegodset.

Om ingen vet vem som äger hittegodset
och polisen inte hittar ägaren inom 3 månader
blir den som hittade hittegodset ägare till det.

Om man vet vem som äger hittegodset
och talar om för den personen var den kan hämta det
och den personen inte hämtar det inom en månad
blir den som hittade hittegodset ägare till det.
Då ska den personen betala till polisen
om det har kostat pengar för polisen
att ta hand om hittegodset.
Citera
2022-12-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Ta hem rubbet och inte säga ett pip till nån om det såklart. No-brainer
Ja, alla med sunt förnuft kör denna. Ger man pengarna till snuten så försvinner de ner i snutens fickor.

Undantaget skulle vara om man får veta att pengarna hör till en person som har slitit ihop dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in