2022-12-18, 10:56
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Du får en hund som hade haft det mycket bättre hos någon annan, bla.

Har man inte minst 2 timmar över och lust för en promenad varje dag i regn, mörker och minusgrader så kanske man ska köpa fiskar eller katt istället.

Du kan ju börja träna, gå en halvtimmes promenad innan jobbet, på lunchen och det första du gör varje gång du kommer hem från jobbet, glöm inte den sista promenaden runt 21 tiden.

Gör du det mellan Nov-Mars så har du åtminstone bevisat för dig själv att du klarar av en hund, 99% av dom som försöker inser att dom inte vill ha en hund efter den testen. Dom flesta släpper tanken med att skaffa hund redan efter ett par dagar.
Citera
2022-12-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.

Sant, men är det plågsamt för dem? Eller främst att de blir uttråkade? Vill ju inte att den ska ta skada fysiskt eller mentalt.. har hört att vissa hundar vänjer sig/sover tiden du är borta.
Citera
2022-12-18, 10:58
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Förr i tiden var det inget konstigt alls att spöa sina barn eller sin fru heller. Senare kom man på att det inte riktigt var rätt väg att gå, på samma sätt som man kom på att hundar har rätt stora behov av både social stimulans, skita och pissa var fjärde timme.

Mmm alla är ute med sin hund var fjärde timme... Har du ens sett en hund på tv?
Citera
2022-12-18, 11:02
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Så länge du går ut med hunden på morgonen.

Men sen glömmer folk ofta att djur är individer.
Vissa hundar klarar det bättre än andra.

Katter klarar sig tex generellt bättre ensamma i längre perioder men finns katter med grov separationsångest som springer runt och ropar efter dig tills du kommer hem.

Bästa scenariot är hunddagis eller att du fixar någon som kan gå ut med hunden på dagen. Då får hunden även träffa andra hundar och få kompisar och vara social.

Drömscenariot är ju dock ett arbete där du kan ha med hunden men det är ju inte det tråden handlar om.
Citera
2022-12-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Så länge du går ut med hunden på morgonen.

Men sen glömmer folk ofta att djur är individer.
Vissa hundar klarar det bättre än andra.

Katter klarar sig tex generellt bättre ensamma i längre perioder men finns katter med grov separationsångest som springer runt och ropar efter dig tills du kommer hem.

Bästa scenariot är hunddagis eller att du fixar någon som kan gå ut med hunden på dagen. Då får hunden även träffa andra hundar och få kompisar och vara social.

Drömscenariot är ju dock ett arbete där du kan ha med hunden men det är ju inte det tråden handlar om.

Jag känner någon med hund som jobbar hemifrån, skulle man kunna lämna hunden hos dem dagar jag jobbar och sen hämta upp hunden under helgen då jag är ledig? Eller kommer det leda till att hunden inte ser mig som.ägaren och inte vill bo hos mig?
Citera
2022-12-18, 11:18
Medlem
Sardinbruss avatar
En hund är inte en möbel utan en levande varelse som ska ha ett roligt liv anpassat efter dess behov och intressen. En hund vill vara med sin flock, vara ute i naturen och leva ett hundliv. Det är en livstidsdom för en hund att leva inomhus med blott ett par timmars stimulans om dagen, och du är en ond människa om du skaffar hund med de förutsättningarna.
Citera
2022-12-18, 11:22
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.
Enligt jordbruksverket ligger rekommendationen på att hunden bör rastas var 6:e timme. En vuxen hund behöver inte ut var 4:e timme..du blandar nog ihop det med hur ofta bebisar ska äta..
Citera
2022-12-18, 11:30
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Sant, men är det plågsamt för dem? Eller främst att de blir uttråkade? Vill ju inte att den ska ta skada fysiskt eller mentalt.. har hört att vissa hundar vänjer sig/sover tiden du är borta.

Skulle det vara plågsamt för dig att vara inlåst 4-8 timmar per dag eller skulle det främst vara uttråkning? Skulle du vänja dig?

Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Enligt jordbruksverket ligger rekommendationen på att hunden bör rastas var 6:e timme. En vuxen hund behöver inte ut var 4:e timme..du blandar nog ihop det med hur ofta bebisar ska äta..

Jag blandar inte ihop något. Jag använder sunt förnuft och moral. Jag tycker nog inte att folk som bor mitt i städer i lägenheter borde få ha hund över huvud taget.
Citera
2022-12-18, 11:33
Medlem
Citat:
Jag känner någon med hund som jobbar hemifrån, skulle man kunna lämna hunden hos dem dagar jag jobbar och sen hämta upp hunden under helgen då jag är ledig? Eller kommer det leda till att hunden inte ser mig som.ägaren och inte vill bo hos mig?

Är det inte lika bra att du köper en hunddagisplats då?
Citera
2022-12-18, 11:34
Medlem
Du begår djurplågeri om du lämnar en hund ensam 8h. Fängelse i högst två år säger lagen.

En granne kommer antagligen göra en anmälan inom en vecka.

Det är djupt oetiskt och inget man ens ska tänka på.
Citera
2022-12-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Du begår djurplågeri om du lämnar en hund ensam 8h. Fängelse i högst två år säger lagen.

En granne kommer antagligen göra en anmälan inom en vecka.

Det är djupt oetiskt och inget man ens ska tänka på.

Anmälan på vad? Är det verkligen olagligt?
Citera
2022-12-18, 11:40
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Den typ av hund du är inne på är vanligtvis inte lämpade att lämna ensamma så länge. Självklart skiljer det sig från en individ till en annan, men då det inte syns på en valp hur just den kommer vara är det inte värt att chansa.

Risken är väldigt stor att hunden blir deprimerad och apatisk eller får separationsångest och skäller eller ylar när den lämnas.

Men det finns en hel del raser där hundarna inte bryr sig nämnvärt om de är ensamma betydligt längre tid än så. Dock är det hundar som inte är lämpliga att ha i lägenhet eller ens inomhus mer än nödvändigt. Vanligtvis är det ganska stor hundar avlade för att vara extremt självständiga och inte så bra att ha enbart som sällskapshundar.

Att hunden inte skulle klara av att hålla sig i åtta-tio timmar stämmer inte. Väldigt många hundar håller sig längre än så varje dag mellan sista gången de är ute på kvällen och den första gången på morgonen dagen efter. Men det är självklart inte optimalt för hunden att inte gå ut flera gånger om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in