2022-12-18, 11:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Du begår djurplågeri om du lämnar en hund ensam 8h. Fängelse i högst två år säger lagen.

En granne kommer antagligen göra en anmälan inom en vecka.

Det är djupt oetiskt och inget man ens ska tänka på.

Vilken lag säger det?

Såvida det inte ändrats de sista månaderna är det inte sant. Därför får du gärna visa en källa som styrker ditt påstående.
Citera
2022-12-18, 11:49
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Jag känner någon med hund som jobbar hemifrån, skulle man kunna lämna hunden hos dem dagar jag jobbar och sen hämta upp hunden under helgen då jag är ledig? Eller kommer det leda till att hunden inte ser mig som.ägaren och inte vill bo hos mig?

Då vill du ju egentligen bara ha en hund på helgen? En hund är ett ansvar du har hela veckan, inte bara när du har lust.
Citera
2022-12-18, 11:52
Medlem
Min äldsta av mina två hundar älskar att få vara hemma själv.

På den tiden när det bara var han och inte den andra hunden så brukade han sitta innanför dörren när vi gick och så sprang han och la sig i sängen och sov typ hela stunden vi var borta (1-3 timmar). När vi kom hem så hittade vi alltid honom i sovrummet där han låg och viftade på svansen.

Väldigt sällan vi brukar lämna våra hundar ensamma i fyra timmar eller mer. Den yngre förmågan hanterar ensamgården inte lika väl och vi har nu tränat in två st bäddar i hallen som hundarna får ligga på när vi går hemifrån.

Så stänger vi av resten av lägenheten (kontor/vardagsrum/sovrum) så får hundarna hållas i köket och hallen.

Den yngre motioneras med en promenad på en timme innan jobbet. En halvtimme på lunchen, en halvtimme efter jobbet och ytterligare en på kvällen.

Den äldre är numera senior och brukar nöja sig med en kvart på morgonen, halvtimme till lunch, halvtimme efter jobbet och en kvart på kvällen. Han tycker mest om att bädda ner sig i något mjukt och njuta av lugnet.
Citera
2022-12-18, 11:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hundar är väldigt olika och jag hade inte köpt en smart hund som en sheltie eller liknande, de behöver vara aktiva. Finns massor med andra sorter som gillar att bara ligga hemma typ Cockerspaniel, googla.

Vi hade en schäfer när jag var liten, den var ensam hemma hela dagarna och fullt frisk, trevlig, alert ändå. men man fick torka upp en del kiss och bajs ibland när man kom hem. På 1970-80-talet var man lite friare än man är nu, när man är nervös för absolut allt och barnen inte längre får cykla till skolan.
Citera
2022-12-18, 12:01
Medlem
Citat:
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Hundar måste tränas till att vara ensamma, annars är risken rätt överhängande att den står och ylar hela dagen eller börjar skälla så fort den hör något i huset, vilket kan göra att du blir uppsagd från lägenheten.
Du får antingen skaffa plats till hunden på hunddagis eller jobba hemifrån som många gör idag.
Citera
2022-12-18, 12:05
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Om du tycker att det verkar roligt att ha hund kan du väl ta ut andras hundar under ett år eller så.

När man skaffar hund är det vanligen i form av en valp och första halvåret eller så bör du räkna med att kunna behöva gå ut med den varannan till var fjärde timma under dagen och ibland på nätterna. Hjälper du hunden att sätta en bra rutin kommer det att bli lite enklare ganska snabbt men om du är en odisciplinerad slöpitt kommer du göra en neurotisk hund som skiter i eget bo och aldrig kommer att bli särskilt trevlig. Typ det första som händer när en hund är nödig och inte får gå ut är att den börjar gnaga på saker. Är du en idiot så kommer du att lösa det genom att skaffa någon liten bur eller så, och det börjar bli uppenbart kriminell djurhantering.

Pallar du inte bjussa några grannar på fem hundpromenader i veckan kommer du inte klara av att ha en egen hund. Har du heller ingen familj som kan hjälpa till med att dela på ansvaret är det en förutsättning att du kan ta pauser från ditt arbete för att ta ut din hund.
Citera
2022-12-18, 12:06
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man går väl ut med dom på morgonen och när man kommer hem. Jag vet inte, jag har aldrig haft hund. Vet bara hur det var förr. Då var det inget konstigt alls att ha hunden hemma när man jobbade.
Jodå det var ett stort problem. Det kommer bli pannkaka om du tror du kan ha hunden ensam inlåst i 40 timmar i veckan.
Citera
2022-12-18, 12:10
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Vad man än tycker och tänker om djurs intellekt så är det levande, kännande varelser så dom har det inte mycket bättre än du skulle ha om du stoppades in i en lägenhet och fick sitta där utan mat och toalett 9-10 timmar per dygn.
Citera
2022-12-18, 12:19
Medlem
Citat:
Man går väl ut med dom på morgonen och när man kommer hem. Jag vet inte, jag har aldrig haft hund. Vet bara hur det var förr. Då var det inget konstigt alls att ha hunden hemma när man jobbade.
Då behöver du inte tillgång till toa på jobbet antar jag? Du brukar hålla dig i 9 timmar? (med 8 timmar jobb + lunch och restid blir det ju minst 9 timmar).
Dessutom blir hunden ensam och understimulerad. Hundar är sociala djur som vill vara med sitt gäng. De är inte heller som vi att de kan sysselsätta sig själva med internet, spel, hobbies eller en bok. Ofta ligger de och sover medan matte/husse är borta liksom de sover när man själv sover. Tror jag hört/läst att det är en instinkt att hundar och deras vilda kusiner passar på och vilar tills ledaren(=du) drar igång aktiviteter på så vis är hela flocken i fas och utvilade när det blir dags för jakt. Men kan ha fel. Men hundar är följare och inte bra på att aktivera sig själva. Pga understimulans och känsla av ansvar att de vaktar hemmet så kan vissa få för sig att skälla på alla ljud och störa grannarna.

Jag hade undeer en kort period hunden hemma med en doggy-walker som kom mitt på dagen men vi var i otakt då jag kom hem trött efter jobbet och hunden hade sovit/vilat hela dagen utom promenaden och ville ta igen allt när jag kom hem. Man hade dåligt samvete då han ville leka och gå långpromenader sent på kvällen när man själv höll på att somna. Det är nog bättre om hunden har sällskap längre stund än promenaden. (Beror förstås på hur lång promenaden är också - den jag anlitade kanske var lat?)

Unga hundar som har ännu mer energi och mindre uppfostran kan dock aktivera sig själv genom att ha sönder grejer i hemmet. Min hund var redan gammal och snäll.
Citera
2022-12-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Men hur ska de bajsa dagtid?

Köp en stor kattlåda.
Citera
2022-12-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Då behöver du inte tillgång till toa på jobbet antar jag? Du brukar hålla dig i 9 timmar? (med 8 timmar jobb + lunch och restid blir det ju minst 9 timmar).
Dessutom blir hunden ensam och understimulerad. Hundar är sociala djur som vill vara med sitt gäng. De är inte heller som vi att de kan sysselsätta sig själva med internet, spel, hobbies eller en bok. Ofta ligger de och sover medan matte/husse är borta liksom de sover när man själv sover. Tror jag hört/läst att det är en instinkt att hundar och deras vilda kusiner passar på och vilar tills ledaren(=du) drar igång aktiviteter på så vis är hela flocken i fas och utvilade när det blir dags för jakt. Men kan ha fel. Men hundar är följare och inte bra på att aktivera sig själva. Pga understimulans och känsla av ansvar att de vaktar hemmet så kan vissa få för sig att skälla på alla ljud och störa grannarna.

Jag hade undeer en kort period hunden hemma med en doggy-walker som kom mitt på dagen men vi var i otakt då jag kom hem trött efter jobbet och hunden hade sovit/vilat hela dagen utom promenaden och ville ta igen allt när jag kom hem. Man hade dåligt samvete då han ville leka och gå långpromenader sent på kvällen när man själv höll på att somna. Det är nog bättre om hunden har sällskap längre stund än promenaden. (Beror förstås på hur lång promenaden är också - den jag anlitade kanske var lat?)

Unga hundar som har ännu mer energi och mindre uppfostran kan dock aktivera sig själv genom att ha sönder grejer i hemmet. Min hund var redan gammal och snäll.

Men varför fungerade det här fint förr i tiden då?
Citera
2022-12-18, 12:26
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Men varför fungerade det här fint förr i tiden då?

Bara för att något är genomförbart betyder det inte att det funkar bra.

Hundar är sällskapsdjur och oftast väldigt beroende av sin ägare. Att lämna dom ensamma under en så lång tid är inte snällt alls.

Om man inte har tid att lägga på sin hund så ska man inte skaffa någon. Det är ett djur som behöver uppmärksamhet och känna närheten från sin ägare. Inte sitta ensam i 8+ timmar.

Det finns anledning varför jordbruksverket rekommenderar max 4-5 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in