Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Man går väl ut med dom på morgonen och när man kommer hem. Jag vet inte, jag har aldrig haft hund. Vet bara hur det var förr. Då var det inget konstigt alls att ha hunden hemma när man jobbade.
Då behöver du inte tillgång till toa på jobbet antar jag? Du brukar hålla dig i 9 timmar? (med 8 timmar jobb + lunch och restid blir det ju minst 9 timmar).
Dessutom blir hunden ensam och understimulerad. Hundar är sociala djur som vill vara med sitt gäng. De är inte heller som vi att de kan sysselsätta sig själva med internet, spel, hobbies eller en bok. Ofta ligger de och sover medan matte/husse är borta liksom de sover när man själv sover. Tror jag hört/läst att det är en instinkt att hundar och deras vilda kusiner passar på och vilar tills ledaren(=du) drar igång aktiviteter på så vis är hela flocken i fas och utvilade när det blir dags för jakt. Men kan ha fel. Men hundar är följare och inte bra på att aktivera sig själva. Pga understimulans och känsla av ansvar att de vaktar hemmet så kan vissa få för sig att skälla på alla ljud och störa grannarna.
Jag hade undeer en kort period hunden hemma med en doggy-walker som kom mitt på dagen men vi var i otakt då jag kom hem trött efter jobbet och hunden hade sovit/vilat hela dagen utom promenaden och ville ta igen allt när jag kom hem. Man hade dåligt samvete då han ville leka och gå långpromenader sent på kvällen när man själv höll på att somna. Det är nog bättre om hunden har sällskap längre stund än promenaden. (Beror förstås på hur lång promenaden är också - den jag anlitade kanske var lat?)
Unga hundar som har ännu mer energi och mindre uppfostran kan dock aktivera sig själv genom att ha sönder grejer i hemmet. Min hund var redan gammal och snäll.