Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Kan börja med att jag tror att vi är överens om att samtycke är viktigt och att tjejen ska vara med på det såklart!
Men däremot är vi inte överens vad som räknas som samtycke.
Min poäng i min text i det här inlägget är fortfarande att det beror på hur man definierar samtycke.
Du behöver inte vara överens med mig om vad ett samtycke är. Så länge du är överens med lagstiftningen. Men det är du ju inte, och då förstår jag att du har svårt att förstå att man rimligtvis kan bli fälld för våldtäkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Som sagt, Det beror på om man definiera samtycke.
Om man definiera samtycke som uteblivit motstånd,passivitet och uteblivit verbalt nej förutom i särskilt utsatt situation.
Tjejen gjorde inget motstånd=hon kommunicerar via sitt kroppsspråk att hon samtycker.
Jag håller & helt med dig & om man ångra sig måste man kommunicerar det när man har sagt nej.
Grejen är bara att hon faktisk kommunicerat via sitt kroppsspråk att hon samtycke/ångra sig
Nej, hon har inte visat något som tyder på att hon ångrar sig. Den dömde klädde av sig, la sig i sängen och försökte ha sex med henne. Trots att hon tydligt redan sagt att hon inte ville ha sex. Att resonera om att hon inte protesterade så mycket är själva anledningen till att samtyckeslagen kom till.
Du blir nämligen inte friad från stöld om du tar någons plånbok ur jackfickan bara för att de inte protesterar. Det är inte konstigare med sex och samtycke. Jag förstår att det finns situationer där missförstånd uppstår. Dett fall är inte ett av dem. Hon har sagt nej. Han har ändå sex med henne. Det är rätt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Man kan inte jämföra att ha sex med att låna grannens gräsklippare. Dom har 2 olika utgångspunkten som avgör. Om du vill veta så få du fråga mig.
Det här du går vilse i att tro att det är olika saker, samtidigt som du uppvisar klarhet i vad ett samtycke innebär. Helt riktigt får du nämligen fråga tjejen om hon ångrar sig. Det är ingen större skillnad på att låna en gräsklippare, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Eftersom tjejen utryckte samtycke ( beroende på hur man definierar utrycka samtycke) så hade han all anledning att tro att hon hade ångrat sig
Att uttryckligen säga att man inte vill ha sex är inte att uttrycka samtycke. Där misstar du dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Om man definiera att ett uteblivit motstånd, uteblivit verbalt nej och passivitet är anses vara utryck av samtycke förutom i särskilt utsatt situation så samtyckte hon. Att försöka ha sex med en samtyckande tjej är inte olagligt
Återigen, ditt resonemang ovan är exakt anledningen till att man insåg att det behövs en lag om samtycke. Att en tjej inte protesterar när du trycker in kuken i henne är alltså inte att betrakta som samtycke. Du måste göra dig säker på att hon vill först. Alltså innan du trycker in kuken i henne. Du kan inte trycka in kuken och vänta och se vad hon kanske tycker om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Om hon samtyckte eller inte är en definitionsfråga.
Du tycker med andra ord "Jag vill inte ha sex" är en definitionsfråga. Okej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Nä det menar jag inte men om man definiera att ett uteblivit motstånd, uteblivit verbalt nej och passivitet är anses vara utryck av samtycke förutom i särskilt utsatt situation eller inte är en definitions fråga
Lyckligtvis definierar man inte uteblivet motstånd som samtycke längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Nä det menar jag inte utan jag menar att Om man samtycker och om man utrycker samtycket är 2 olika saker. I ex en rape play så samtycker person X men utrycker inte samtycke ( beror på hur man definierar det ) Därför är rape play inte olagligt. Du skrev att hon inte utryckte ( beror på hur man definierar det ) samtycke. Mitt svar på det.
Men, om du nu sysslar med rape play har du väl för i helvete först ett samtycke om vad ni ska göra?! Och kommit överens om att din partner kommer säga "Nej, nej! Sluta!" etc.
Det är ju inte konstigare än att leka tjuv och polis. Där den ena viftar med en leksakspistol och vrålar "Hit med pengarna!". Det är en överenskommelse. Dvs samtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
För det första. Definiera ”utrycka samtycke” tack.
Att förmedla samtycke. Att ligga som en död sill är allt annat än att uttrycka samtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
För den andra. Vad spelar det för större roll? Att ha sex med en person som inte utrycker samtycke är inte automatiskt olagligt annars hade Rape play varit olagligt.
Du har ju självklart konstaterat samtycke innan du ger dig in i rape play. Premissen är överenskommen. Ni har också något slags safe word. Dvs någon term hon kan säga eller ropa om hon vill sluta på riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Premiss 1. Jag skrev det är lagligt att ha sex med en person som innerst inne vill, Dvs lagligt att ha sex med en person som samtycker.
Premiss 2. Du skriver att det inte stämmer.
Den logiska slutsatsen. Du skriver att det är olagligt att ha sex med en person som innerst vill. Dvs olagligt att ha sex med en person som samtycker.
Problemet är att inte är lagligt att
gissa på att en person som inte ger sitt samtycke innerst inne vill. Lika lite som att det är lagligt att gissa på att en person som sagt nej, innerst inne vill låna ut pengar till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Har du någon källa på det? Jag tror att du har fel och därför vill jag att du stryker ditt påstående med en trovärdig källa.
Skärp dig nu. Det står i lagtexten. Du begriper väl ändå helt själv att om en tjej säger
"Jag vill ha sex med dig nu!" och aktivt deltar i samlaget så går det ju självklart inte att åtala dig. Gör dig inte dum nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Premiss 1. Om man definiera att uteblivit motstånd, uteblivit verbalt nej och passivitet är anses vara utryck av samtycke förutom i skärkilt.
Premiss 2. En person som inte gör motstånd utrycker samtycke per definition.
Den logiska slutsatsen. Det är lagligt att ha sex med en person som inte gör motstånd eftersom personen samtycker per definition.
Du skriver att det inte är lagligt.
Säg mig, varför inbillar du dig att uteblivet motstånd borde betraktas som samtycke? Förstår du inte på riktigt att det är killar med ditt resonemang som orsakat lagen om samtycke?
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Då kommer min fråga. Har du någon källa på att ha sex med en samtyckande person är olaglig? Jag tror att du har fel och därför vill jag att du stryker ditt påstående med en trovärdig källa.
Din fråga är lite bisarrt ställd. Eftersom den bottnar i din inbillning att uteblivet motstånd är att betrakta som samtycke. Det gör det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
För det första, stämmer inte det du skriver rent objektivt. Bara 2021 ledde 9668 samlag till en anmälan om Våldtäkt enligt BRÅ. Eller menar du att 9668 är ytterst få?
Om det är ytterst få?! Nu får du väl ändå sansa dig. Jag menar att minst 9668 samlag redan har genomförts idag nu i skrivande stund. En vanlig lördagsnatt genomförs garanterat tre gånger så många samlag i Sverige. Sitt inte och dumma dig med att du inbillar dig att total 9668 samlag var det totala antalet samlag som genomfördes i Sverige under 2021.
Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Så om ett samlag inte polisanmäls är såldes inget bevis på samlaget inte va en Våldtäkt.
Så du försöker alltså på fullaste allvar påstå att de hundratusentals, om inte miljoner, samlag som genomförs i Sverige kan vara föremål för våldtäkt om bara ena parten skulle göra en anmälan?