2022-12-18, 07:12
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej jag håller inte alls med dig.
Det komplicerade är inte att känna av om det är okej att ha sex, det svåra är att bevisa att samtycke fanns när man står i rätten. I praktiken kan man aldrig bevisa det då ingen normal person frågar om man får stoppa in kuken, det känner man av.
Du behöver inte bevisa att det fanns samtycke. Du behöver bara bevisa att du var säker på att du hade samtycke. Att vissa personer inte för sitt liv kan förstå hur det ska gå till om man inte skriver kontrakt eller fånar sig med ”ursäkta fröken, men samtycker ni till att ha sex ikväll” är en helt annan sak.
Citat:
I rätten håller det inte att säga att man kände att hon ville, man kommer få frågan om man verkligen sa att hon. Håller då inte att diffust hänvisa till att det var "uppenbart" att hon var kåt.
Nej det är en missuppfattning. Rätten kommer inte insistera på att samtycke måste avtalas muntligt. Men visst, om det är det enda sätt folk kan komma på för att känna sig säkra på att bruden vill ha sex så är det väl ingen dum idé.
Citera
2022-12-18, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du behöver inte bevisa att det fanns samtycke. Du behöver bara bevisa att du var säker på att du hade samtycke. Att vissa personer inte för sitt liv kan förstå hur det ska gå till om man inte skriver kontrakt eller fånar sig med ”ursäkta fröken, men samtycker ni till att ha sex ikväll” är en helt annan sak.

Nej det är en missuppfattning. Rätten kommer inte insistera på att samtycke måste avtalas muntligt. Men visst, om det är det enda sätt folk kan komma på för att känna sig säkra på att bruden vill ha sex så är det väl ingen dum idé.

Har du inte ens läst trådstarten och vad advokaterna säger?
Citera
2022-12-18, 07:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Har du inte ens läst trådstarten och vad advokaterna säger?
Jo det har jag självklart. Men det visste du ju redan, så vad är det för poäng du vill plocka nu då?
Citera
2022-12-18, 08:30
Medlem
Tog bara pengar som ett exempel men visst kan ta dina exempel med taxi också om du vill.

Men!

För det första, Det är inte min åsikt utan en logisk slutsats utifrån givna premisser och dom premisser har du inte motbevisat.

För det andra, det är inte min åsikt att människor som grupp är kåta varelse och vill ha sex utan det är vetenskapligt bevisat.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Alltså kan jag bara hoppa in i passagerarsätet på vilken bil som helst vid rödljus. Självklart vill ju nämligen vem som helst tjäna extrapengar på att köra taxi. Och de får väl protestera om de inte vill ha mig i passagerarsätet

Utgångspunkt är att människor som grupp är kåta varelse och vill ha sex. ( Det är vetenskapligt bevisat )

Människor vill ha sex+dom gör inget motstånd=uttryck av samtycke=lagligt=ska därför inte straffas.

Utgångspunkten är att människor som grupp inte vill köra taxi åt en främling vid en rödljus.

Människor vill inte köra taxi åt en främling vid en rödljus+dom gör inget motstånd=ingen uttryck av samtycke=olagligt=ska därför straffas.

Ser du den avgörande skillnaden?

Citat:
Det är exakt det här resonemanget som tvingat fram samtyckeslagen eftersom det inte alls är okej att utgå från att vem som helst vill knulla med dig vid vilket givet tillfälle som helst

För det första, Som jag försökte förklara för dig är resonemanget baserad på vetenskaplig fakta och logik. Det har alltså inget med mina åsikter att göra.

För det andra, Jag håller helt med dig att man inte kan utgå från att vem som helst vill knulla med mig vid vilket givet tillfälle som helst. Ex tillfällen där medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation inträffar. Men det va som sagt redan olagligt med dåvarande lagstiftning. Så vad är/va din poäng med den kommentaren?

Citat:
Då ska jag heller inte straffas för att jag lånar din bil och använder som taxi. Det är ju bara skitbra för dig att tjäna lite extra pengar när dagen är slut. Jag lägger några sedlar på instrumentbrädan när jag är färdig för dagen

Utgångspunkt är att människor som grupp är kåta varelse och vill ha sex. ( Det är vetenskapligt bevisat )

Människor vill ha sex+dom gör inget motstånd=uttryck av samtycke=lagligt=ska därför inte straffas.

Utgångspunkten är att människor som grupp inte vill att en främling låna deras bil utan deras vetskap för att använda som taxi.

Människor vill inte att en främling låna deras bil för att använda som taxi+dom gör inget motstånd=ingen uttryck av samtycke=olagligt=ska därför straffas.

Citat:
Det är ju just den pyttelilla detaljen du enligt lag måste hålla reda på.

Det va jag tvungen även med den gamla lagen. Så vad är/va din poäng med den kommentaren?
Senast redigerad av Challe12345 2022-12-18 kl. 08:59.
Citera
2022-12-18, 09:22
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
För det andra, det är inte min åsikt att människor som grupp är kåta varelse och vill ha sex utan det är vetenskapligt bevisat.
Det är vetenskapligt bevisat att folk gillar sex? Wow. Vet du, jag tror inte någon vettig person skulle ifrågasätta detta nej.
Citat:
Misstaget du gör här är att utgå från att alla människor vill ha sex med vem som helst. När som helst. Problemet med det resonemanget är exempelvis att du möjligen som man inte vill få en kuk i röven. En homosexuell man kan inte utgå från att du vill ha sex med honom. Han bör på något sätt kolla först om du verkligen vill ha en kuk i röven.

Och ja, det bör vara straffbart att försöka trycka en kuk i röven på dig utan att kolla läget först.
Citat:
Människor vill inte köra taxi åt en främling vid en rödljus+dom gör inget motstånd=ingen uttryck av samtycke=olagligt=ska därför straffas.
Fast vissa vill ju köra taxi? De har ju t om bilar som det står taxi på? Kan man inte gissa att alla vill köra runt vem som helst för pengar då?
Citat:
Ser du likheten?
Citat:
För det första, Som jag försökte förklara för dig är resonemanget baserad på vetenskaplig fakta och logik. Det har alltså inget med mina åsikter att göra.
Det är fakta att folk gillar sex, ja. Du kan inte göra någon retorisk akrobatik från detta till att vem som helst vill ha sex med någon annan vem som helst.
Citat:
För det andra, Jag håller helt med dig att man inte kan utgå från att vem som helst vill knulla med mig vid vilket givet tillfälle som helst. Ex tillfällen där medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation inträffar. Men det va som sagt redan olagligt med dåvarande lagstiftning. Så vad är/va din poäng med den kommentaren?
Min poäng med kommentaren är att du tvärtom mot vad du inbillar dig, inte kan utgå från att du har samtyckte från vem som helst att försöka ha sex med dem. Det är inte konstigare än att exempelvis ta pengar från någon.

Jag själv är exempelvis helt okej med att min brud säger "Jag tar bilen och åker och handlar". Eftersom vi kommit överens om detta. Jag är däremot inte okej med att grannen säger och gör samma sak. Jag ska inte behöva hindra honom eller protestera mot detta. Han ska självklart begripa att man inte kan gå och ta folks bilar. Att jag är okej med att person A lånar min bil lite hur som helst innebär inte att jag är okej med att person B lånar min bil hur som helst.

Det handlar alltså inte om att folk vetenskapligt gillar sex. Det handlar om med vem folk vill ha sex med. Och i vissa fall, tro det eller ej, kan det handla om att de inte vill ha sex alls just ikväll.
Citat:

Vilket således inte stämmer på goda grunder.
Citat:
Utgångspunkten är att människor som grupp inte vill att en främling låna deras bil utan deras vetskap för att använda som taxi.

Människor vill inte att en främling låna deras bil för att använda som taxi+dom gör inget motstånd=ingen uttryck av samtycke=olagligt=ska därför straffas.
Utgångspunkten är exakt tvärtom. De flesta vill faktiskt inte alls att vilken främling som helst ska komma fram och låna ens röv eller fitta. Du misstar dig ordentligt där.
Citat:
Det är ju det som är frågan. Gör du det?
Citera
2022-12-18, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Du förstår inte. Kvinnor är nästan alltid svagare än män. Som kvinna kan man därför tänka (nej jag har inte varit med om det själv, men jag kan föreställa mig det), att "om jag ligger still och han får göra det han vill, så är det över sedan och han går och jag kan ringa polisen. Men om jag börjar göra motstånd, så kanske han misshandlar mig svårt eller rentav dödar mig." Och detta är inte heller gripet av luften. Många mord på kvinnor har skett, när kvinnan har gjort motstånd när mannen försökt ha sex med henne - det är ett av de klassiska mordmotiven till och med.

Det kan också vara så, att hjärnan och kroppen reagerar så att man blir paralyserad. I det fallet, är det inte ens ett medvetet beslut att inte göra motstånd.
Citera
2022-12-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du förstår inte. Kvinnor är nästan alltid svagare än män. Som kvinna kan man därför tänka (nej jag har inte varit med om det själv, men jag kan föreställa mig det), att "om jag ligger still och han får göra det han vill, så är det över sedan och han går och jag kan ringa polisen. Men om jag börjar göra motstånd, så kanske han misshandlar mig svårt eller rentav dödar mig." Och detta är inte heller gripet av luften. Många mord på kvinnor har skett, när kvinnan har gjort motstånd när mannen försökt ha sex med henne - det är ett av de klassiska mordmotiven till och med.

Det kan också vara så, att hjärnan och kroppen reagerar så att man blir paralyserad. I det fallet, är det inte ens ett medvetet beslut att inte göra motstånd.

Jaha så kvinnan inbillar sig att mannen vill döda henne och hon låtsas därför inte ha något emot sexet, och sedan ska mannen dömas för det. Smart tänkt.

Detta gäller då alltså även män som hon tagit hem till sig eller gått hem till själv och känt sedan tidigare, för det är ofta sådana fall där samtyckeslagen kommer in.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-12-19 kl. 00:52.
Citera
2022-12-19, 00:52
Medlem
Citat:
Jaha så kvinnan inbillar sig att mannen vill döda henne och hon låtsas därför inte ha något emot sexet, och sedan ska mannen dömas för det. Smart tänkt.
Är du dum på riktigt?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flykt-_och_kamprespons

https://www.medicalnewstoday.com/articles/fight-flight-or-freeze-response#fight-or-flight
Citera
2022-12-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Är du dum på riktigt?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flykt-_och_kamprespons

https://www.medicalnewstoday.com/articles/fight-flight-or-freeze-response#fight-or-flight

Det var vad han skrev, och du får gärna citera något från länkar du postar om du anser det är relevant för inlägget.
Citera
2022-12-19, 00:57
Medlem
Citat:
Det var vad han skrev, och du får gärna citera något från länkar du postar om du anser det är relevant för inlägget.
Jag har inte läst er konversation men kvinnor fryser ofta . Är mannen väldigt farlig blir kvinnor medgörliga, för att överleva, ja

Män har slagit ihjäl andra män, kvinnor och barn genom hela evolutionen. Att kvinnor undviker skador är naturligt.

Advokaten råder män att inte dricka av vad jag har för mig pga skäl att de inte kan avläsa situationen rätt. Ja, män måste se till så sex sker under former där det inte förekommer tvivel på att hon vill
Citera
2022-12-19, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jag har inte läst er konversation

Då var det rätt korkat att komma med invändningar.
Citera
2022-12-19, 01:22
Medlem
Citat:
Då var det rätt korkat att komma med invändningar.
Jag såg ditt inlägg som jag citerade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in