2022-12-16, 15:51
Medlem
Hrass avatar
Finns inget som slår en lång, ångande varmdusch ju. Bad kan inte mäta sig.

Ingår varmvatten i hyran så maxar man så klart
Citera
2022-12-16, 15:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Relaterat är att värme är värme oavsett var den kommer ifrån.

För c:a 30-35 år sedan, när Konsumentmagasinet på SVT fanns, så dryftades der om energiförbrukning för kyl och frys. Det hade kommit nya, mer energisnåla vitvaror.

(Obs. att det inte var stollen Sverker Olofssons ”Plus” utan detta var ett gammalt icke-konfrontativt progam som mer sökte kunskap. Och definitivt inte försökte att ”sätta dit” nåt eller nån som stollen Sverker för att kunna slänga personen/företaget/produkten i soptunnan för dramatisk effekt.)

Hur som helst. Konsumentmagasinet bjöd in en torr naturvetare från typ KTH.

Och han avfärdade inte gamla frys- och kylskåp utan konstaterade torrt att om man har el-uppvärmt hus ger de värme så nettoeffekten kan bli noll.

Så måste man tänka och resonera. Ta hänsyn till mer än att säga ”elbil är skitbra ur miljöhänseende”. Men hur skapas elen? Hur skapas batteriet och bilen? Hur ser det ut i ett helhetsperspektiv.

Det gör det hela komplicerat för lekmän och alldeles för komplicerat för politiker.

Men djupare insikter hur saker hänger ihop och påverkar varandra behövs om man vill ändra något för att inte bara vara en voyeur.
Citera
2022-12-16, 16:03
Medlem
theshades avatar
Om man bara duschar en eller två gånger i veckan då? Får man 8 eller 12 eller 28 minuter då? Går det att ackumulera sina minuter? Är det en duschbudget per dygn?

Jag känner en kille som duschar tre gånger om dagen. Själv duschar jag beroende på om jag är hemma eller jobbar/reser/umgås med folk. Är jag ledig en vecka kanske jag duschar två gånger i veckan. Mina katter vill mysa med mig likväl, och tvätta lakan kostar inget extra i en hyresrätt med gemensam tvättstuga.

Om andra får fyra minuter för att duscha varje dag vill jag ha åtta för att duscha varannan dag.

4 min dusch per dag är annars ganska vettigt.
Men vem har koll på hur mycket varmvatten jag använder ur handfatet eller i köket?
Jag värmer frysta varor under varmvatten för att spendera mindre på el när jag ska koka upp vatten för att laga mat tex.
Citera
2022-12-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Tar längre tid för tjejer som skall raka benen och tvätta håret också. Du vill väl inte ha en tjej med håriga ben?
Måste ben rakas i rinnande vatten menar du? Och när du schamponerar in håret står du väl inte under duschen?! Sen tycker jag nog att du är lite hatisk här mot kvinnor som är stolta över sin benkalufs.
Citera
madtops avatar

Moderatormeddelande

Postat av madtop 2022-12-16, 16:06
Medlem
Skärpning!!!
Tråden ligger i Bostad och handlar om bostadsbolaget ABK, deras "duschklockor" och om fler bostadsbolag kommer ta rygg.

Vill man diskutera energipolitik gör man det i forumet Politik. Även frågeställningar om svensken är en löneslav, om Sverige är ett uland, Covid, vaccination, Agenda 2030 och riksrätt för de skyldiga är off-topic.

/Moderator
2022-12-16, 16:07
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag duschar typ 20 minuter blir man ens ren på 4 minuter?

Tanken är att man ska gnugga kroppen med tvål. Man behöver egentligen inte spola vatten mer än 20 sekunder.

Jag själv badar nästan enbart då jag är för lång för att få plats under munstycket. För ett fullt badkar krävs det ca 10 minuter av spolat vatten så det är inte särskilt extremt.
Citera
2022-12-16, 16:10
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
På vilket sätt är det bättre att slösa MINST 250 000 kr (mer troligt uppemot 750 000-1 000 000 kr) på dessa timglas än att lägga pengarna på de höjda kostnaderna? Glöm ej kostnaderna för att distribuera dessa och försämrad goodwill...

Varför tror du att massproducerade kinesiska timglas i billig plast av enklaste modell är så dyra? Likadana timglas säljs ju i handeln 5 st för 150 spänn, dvs 30 kr/styck. Lägger du en order på 10.000 st direkt från fabrik blir kostnaden max några kronor styck.
Citera
2022-12-16, 16:12
Medlem
Ska man hjälpa hyresvärden att spara in pengar? Sänker de hyran under sommaren när man inte nyttjar el i samma mån? Svar ja, fler hyresvärdar lär följa detta, men jag tycker det är pissdåligt
Citera
2022-12-16, 16:15
Medlem
WhereIsRussias avatar
Vad är det för jävla gulagfasoner?
Citera
2022-12-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Ska man hjälpa hyresvärden att spara in pengar? Sänker de hyran under sommaren när man inte nyttjar el i samma mån? Svar ja, fler hyresvärdar lär följa detta, men jag tycker det är pissdåligt
Tror inte de kommer sänka hyran under sommaren trots ransonerad dusch.
Citera
2022-12-16, 16:19
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Finns inget som slår en lång, ångande varmdusch ju. Bad kan inte mäta sig.

Ingår varmvatten i hyran så maxar man så klart

Pga sånna som du så skickade de ut klockorna.
Citera
2022-12-16, 16:20
Medlem
GoranPongs avatar
Det är ju helt sinnessjukt. Jag kan ju förstå att man inte vill att hyresgästerna ska duscha flera timmar åt gången men man bör få minst 15 minuter på sig att duscha klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in