2022-12-17, 00:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
"Den moderna människan".

Nej det här är bra i längden. Även om jag inte är på samma sida som de muppar som orsakat detta så är detta precis vad som behövs för att väcka bortklemade, degenererade människor som levt i sina rosa moln allt för länge.

Ett starkt och ordentligt folk skapas av svårigheter och utmaningar. Den största anledningen till att folk blivit så degenererade är bekvämligheten.

Sitta och skryta om att man duschar varmt i 20-30 minuter och lyssnar på musik när våra förfäder bokstavligen slitit liv och lem ur sig för att detta ens ska vara möjligt. Skamligt.
Nej, skärpning. Hårda tider, ingen el, ingen mat är precis vad vi behöver.
Det är naturens gång, de starka överlever.

Jag är mina förfäder evigt tacksam och det händer att jag tänker på dem även i duschen.
Citera
2022-12-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?

Helt rätt.
Citera
2022-12-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Det är endast idiotiskt på kort sikt. På lång sikt så kommer det ha väldigt bra effekter då det kommer tvinga folk att skärpa till sig och vakna upp ur dvalan.

Det enda som kan ändra riktiningen och göra oss till ett starkt folk igen är just hårda tider. Inte att sitta och duscha varmt i 30 minuter och tro att livet går ut på att du ska ha det så bekvämt som möjligt.

Kram, nu håller jag med dig.

"Starkt folk...." det var längesedan.
Citera
2022-12-17, 00:35
Medlem
konstig lösning! bättre att ta tag i problemet än att beskylla befolkningen! finns ingen energikris, det handlar om avtal. sluta exportera el till Europa istället
Citera
2022-12-17, 00:48
Medlem
Jag UTGÅR ifrån att detta kommer att leda till hyressänkningar som motsvarar besparingen ! Och dessutom, skulle det hålla vid en juridisk prövning?
Citera
2022-12-17, 00:54
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Jag UTGÅR ifrån att detta kommer att leda till hyressänkningar som motsvarar besparingen ! Och dessutom, skulle det hålla vid en juridisk prövning?

Hyrorna (avgifterna i BRF) täcker i nuläget inte på långa vägar energikostnaderna. Försöket till varmvattenbesparingar handlar om desperata försök att mildra kostnadsexplosionen. Hyressänkningar... ja, jisses!
Citera
2022-12-17, 01:02
Medlem
Mikaelias avatar
Alltid är det de som har de minsta ekonomiska muskler som får lida mest.
Hade jag varit boende i dessa lägenheter i Kristianstad hade jag fan eldat inne i protest.
Citera
2022-12-17, 01:15
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?
Duschklockan lär inte göra någon skillnad. Folk i hyreskaserner och BRF är sig själva närmast och skiter i kostnaden då de tror att det är någon annan som betalar.
Endast om det finns ekonomisk grund dvs. vattenmätare för både varmt och kallt för varje lägenhet som debiteras därefter kommer det att göra skillnad.
Att lägga pengar på att dela ut duschklockor kan jämföras med att rakt av bränna upp pengar på soptippen, något andra bostadsbolag inte kommer att göra.
Citera
2022-12-17, 02:00
Medlem
LondiniumsFenixs avatar
Precis vad vi behöver! Det är dags att vi visar vilka som byggt detta land. Lycksökare och bidragstagare kan söka sig vidare - kyla och ett hårt jävla klimat passar sig inte för afghaner och somalier. Mer sånt här
Citera
2022-12-17, 02:31
Medlem
Fan duschen används ju som avkoppling/meditation. Och lite extra värme nu på vintern (speciellt i lägenheter som snålar på värmen). Själva tvättanden går ju rätt fort men det är ju så mycket mer. Har man inget badkar får man bada i duschen istället.
Citera
2022-12-17, 02:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlfonHilter
Fan duschen används ju som avkoppling/meditation. Och lite extra värme nu på vintern (speciellt i lägenheter som snålar på värmen). Själva tvättanden går ju rätt fort men det är ju så mycket mer. Har man inget badkar får man bada i duschen istället.

Meditation?

Du vet inte vad meditation är ifall du tror att det görs bäst i varmduschar. Riktiga munkar mediterar på spikmattor eller sitter i stengrottor veckor i streck just för att göra det så obekvämt som möjligt för sig.

Vill du meditera i duschen så gör det i kallt vatten. Det ska göra ont. Lidande är vägen till upplysning, inga jävla varmduschar.
Citera
2022-12-17, 02:55
Medlem
Veckans klubbas avatar
Dumsvenskarna kommer givetvis att rätta sig efter dessa nödvändiga direktiv. Det kan mycket väl bli samma grupptryck som med de där bögiga ansiktsmaskerna under kines-coviden. "Va fan? Ditt hår luktar ju för fan Barnängen!" följt av tvångsklippning på allmän plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in