2022-12-16, 12:05
Medlem
holmiums avatar
IT och datorer:

Man behöver inget nyare än Windows XP ! Om man vill lyxa till kan man installera SP3. Det har inte hänt något positivt med windowsprogrammen efter 2007. Det har endast införts funktioner som tvingar dig att vara uppkopplad och betala abonnemang.

XP, Excel, World och övriga office-program i köpeversioner på en dator som aldrig kopplas upp är helt problemfritt, inga virus, inget strul, det bara funkar och man får jobbet gjort.

Jo man skall avinstallera windows mediaspelare som var oduglig bortom all hjälp redan för 15 år sedan..

Surfa eller maila gör man med plattan eller med telefonen.

Koppla aldrig upp en dator som funkar som din arbetshäst mot nätet för då börjar problemen
Senast redigerad av holmium 2022-12-16 kl. 12:18.
Citera
2022-12-16, 12:39
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Förbudjet efter en hd dom. Brott mot knivlagen numer.
Trams och där har du en av många lagar jag helt och hållet struntar i. Om du tar upp och börjar vifta med den på stan som en invandrare lär du åka dit i övrigt inte.
Citera
2022-12-16, 13:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion
Trams och där har du en av många lagar jag helt och hållet struntar i. Om du tar upp och börjar vifta med den på stan som en invandrare lär du åka dit i övrigt inte.

Ett bra inlägg och nr 700 dessutom !

Summa summarum och gubbtips #701 :
Följ aldrig fåniga lagar och påbud, dom är inte till för dig utan för någon annan.
Citera
2022-12-16, 13:52
Medlem
När barna med små barnbarn envisas med att hälsa på i ert icke-barnsäkrade hem, vira in bordet där ni har ert pågående pussel, flugfiskebindningsprojekt (eller annat som ni inte vill barnen ska röra), med plastfolie - funkar finfint för att hålla små fingrar borta.
Citera
2022-12-16, 14:23
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Ett bra inlägg och nr 700 dessutom !

Summa summarum och gubbtips #701 :
Följ aldrig fåniga lagar och påbud, dom är inte till för dig utan för någon annan.
Gubbjäveln i mig är starkt för detta ja.
https://ibb.co/J7zTBr9
Citera
2022-12-16, 14:25
Medlem
Tvonds avatar
Bästa gubbtipset är att ska man ha någon sorts relation med det motsatta könet så är det Särbo förhållande som gäller tog mig 40+ år att inse det
Citera
2022-12-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Bästa gubbtipset är att ska man ha någon sorts relation med det motsatta könet så är det Särbo förhållande som gäller tog mig 40+ år att inse det
Dagens sanning! Att det skulle ta så lång tid att inse detta.
Citera
2022-12-16, 14:48
Medlem
Hardlys avatar
Mitt-på-dagen-fylla är något jag upptäckt på senare år. Startar man vid 12-tiden, så är man redo för sängen vid senast 21...och mår följaktligen helt ok dagen efter.
Andra fördelar är att det är ljust ute (och oftast lite varmare), inga köer på krogar och barer samt lätt att få tag i taxi.
Citera
2022-12-16, 15:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardly
Mitt-på-dagen-fylla är något jag upptäckt på senare år. Startar man vid 12-tiden, så är man redo för sängen vid senast 21...och mår följaktligen helt ok dagen efter.
Andra fördelar är att det är ljust ute (och oftast lite varmare), inga köer på krogar och barer samt lätt att få tag i taxi.

Det måste ju inte vara en hel fylla. Trots att jag inte är pensionär tar jag gärna ett glas (inte sällan två) gott rödvin till lunchen. Själva glaset är då av modellen vanligt dricksglas, typ fransktillverkat Duralex. Jag har noterat att fransmännen ofta dricker vin i helt vanliga glas under dagtid. Kör man med vanligt dricksglas känner man sig mindre som ett fyllo som krökar på blanka dagen.
Citera
2022-12-16, 15:51
Medlem
Alltid nånstans att lägga upp fötterna på, fotpall, litet bord, stol el flyttlåda. Både bekvämt och bra för cirkulationen.
Citera
2022-12-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.

Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.
Nu är jag iofs inte en gubbe utan en gumma; Det bästa tipset är: Var inte rädd för döden.
Citera
2022-12-16, 15:56
Medlem
Hushållspapper av god kvalitet utplacerat vid matbord, fåtölj eller säng beroende på var man har sin matplats. Dels för att snyta sig de obligatoriska 10 gångerna så fort man äter, dels en räddare i nöden när man dragit upp mjukisbyxorna, tagit några steg från badrummet(i Connys fall diskbänken) och sista decilitern kommer. Är det mjukt och bra kan man även göra en pissboll och ha i kallingarna en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in