2022-12-15, 21:56
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Cykelmärket Neptun och modellen Atlantica ska tydligen vara samma model som monark har. Fast med annat namn enligt en annan medlem i tråden. Modellen som kan kallas gammaldags damcykel med korg på styret behöver inte vara identiskt lika. Det kan räcka med att cykeln är lika till modell och färg för att ta fel på cykel.

Om det inte är T:s cykel grannen flyttade så borde den snarlika cykeln grannen flyttade rimligen tillhöra ngn som bor i huset?
Citera
2022-12-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur de flesta skulle gjort vågar jag inte sia om men jag vet att många föräldrar försvarar sina barn till tänder, oavsett vad barnen gjort. Egna barn och andras ungar.
Jag är inte synsk, så jag avstår också från att uttala mig så kategoriskt om hur folk jag inte känner skulle agerat om deras barn var misstänkta för mord. Kan däremot säga att jag själv mest troligt hade greppat efter vartenda halmstrå som kunde rädda min son eller dotter från en fällande dom om de inte gripits på bar gärning.
Citera
2022-12-15, 22:20
Medlem
Rengens avatar
På tal om JJ:s advokat:
Jag lärde mig börsen på Instagram” Min aktieresa: Maria, 35, advokat, Borås.
https://www.aftonbladet.se/fomy/a/z70aL1/jag-larde-mig-borsen-pa-instagram

Hmm.....
Citera
2022-12-15, 22:22
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1mjolk2cornflakes
Det känns lite som att JJ med föräldrar greppar efter halmstrån i ansökan om byte av offentlig försvarare, nyutexaminerad kan man väl knappast kalla hennes advokat. Birkhammar har i alla fall redan hunnit bli antagen i advokatsamfundet och startade byrå 2018, det låter inte särskilt nyutexaminerat för mig. JJ skulle i och för sig kanske vilja bli företrädd av någon som Leif Silbersky eller Johan Eriksson.
Du ska nog inte tolka en ostraffad 20-årings uttaladen om rättsväsendet bokstavligt. Hon är nog inte fullt medveten om att det är en lång väg mellan en juristexamen och att bli brottmålsadvokat. Så med "nyutexaminerad" menar hon "nyligen antagen i Advokatsamfundet". Inte att Birkhammar nyligen skulle ha gått klart utbildningen.

På Advokatsamfundets hemsida står det dessutom att Birkhammar är inriktad på:

"Brottmål
Familjerätt
LVU-, LVM- och LPT-mål"

https://www.advokatsamfundet.se/Sok-advokat/Sokresultat/Persondetaljer/?personid=19217

Jag tror inte man behöver vara så seriös för att ta LVU, LVM- och LPT-mål. Personer som är aktuella för LVM och LPT samt föräldrar vars barn är aktuella för LVU är inte kända för att vara klara i huvudet och är bara glada att nån nickar instämmande när de håller monolog.

Med familjemål är det lite samma grej. Visst är det lätt för vanliga Svenssons att hamna där. Men familjemål är extremt känslomässigt engagerade och man blir dålig på att bedöma stödet man får. Kanske i efterhand när man lugnat ner sig, men inte där och då.

Brottmål med en kalkylerande MGM är en helt annan grej. Den personen kommer verkligen ställa krav på advokaten gör ett bra jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
JJ måste ju också ha godkänt omhäktningen men det framgår inte hur hennes mentala hälsosituation ser ut. Förmodligen mår hon bättre eftersom hon har ork att begära nytt ombud. Det gör hon nog rätt i för den nuvarande MB är ju ingen brottmålsadvokat. Märkligt att hon inte förordnades en sådan från början då detta brott är så allvarligt
Polisen har nog bara tagit listan från Advokatsamfundet över vilka som tar brottmål i det geografiska området och så har hon känt igen ett influencernam.
Citera
2022-12-15, 22:29
Medlem
Shrinks avatar
Jaaaa vad ska man säga om detta. Fler o o fler bananpoliser avslöjas i sitt löjes skimmer. Mmmm.
Så är det och ändå ska de sänka intagningkraven och IQ nivån på polishögskolan.
Hoppas det sker en rensning bland polistopparna som inte klarat sitt jobb och stoppat gängen. Rent av värdelösa med kvinnotjafs och jaktavund/kändisavund. De har verkligen sänkt svenska poliskåren till bananrepublikens nivå.
Nog om detta men till saken hör att Tovefallet inte går framåt. Det är väl inte att undra på när man läser vad polisen EGENTLIGEN gör! Ooooops!!!
De får som sagt inte ihop indicierna och om de lyckas med ett åtal så kommer det att krackelera i hovrätten. Förutsättning att de misstänkta damerna håller tyst i sitt case.
Citera
2022-12-15, 22:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Jag är inte synsk, så jag avstår också från att uttala mig så kategoriskt om hur folk jag inte känner skulle agerat om deras barn var misstänkta för mord. Kan däremot säga att jag själv mest troligt hade greppat efter vartenda halmstrå som kunde rädda min son eller dotter från en fällande dom om de inte gripits på bar gärning.
Jag kan tänka mig att det skulle sitta väldigt långt inne att fatta, ta till sig och acceptera att någon av ungarna skulle tagit livet av någon. Man hade nog försökt värja sig i det längsta och trott att det måste vara ett missförstånd/olycka what ever, men inte mord, oavsett hur många bevis som presenterats. Det av ren självbevarelsedrift.

Jag är tveksam till om man som förälder direkt sväljer alla misstankar, tar för givet att ungen är skyldig och försöker övertala honom/henne att erkänna trots att hen nekar inblandning.

Men givetvis ber man dem berätta sanningen.
Citera
2022-12-15, 22:48
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73

I de fall där föräldrarna satt dit sina barn så handlar det om att de vill "få bort dem från drogerna" eller "i fängelset blir han inte skjuten". Alltså barnet har en lång historia av kriminalitet eller psykisk sjukdom och föräldrarna vänder sig i desperation till polisen då andra alternativ är uttömda.

JJ och MH befinner sig i en helt annorlunda situation. Så klart föräldrarna har svårt att acceptera att de kan vara mördare.
Citera
2022-12-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag inte minns fel, var det inte märkligare än att den stod i vägen. En omtänksam granne på flera sätt.
Ja antingen völdigt omtänksam eller bryr sig misstänksamt mycket ?

Nu säger jag inte att grannen ör inblandad
Troligtvis inte
men jag utesluter inget förens polisen berättar vem som är skyldig

Övertrevliga människor kan ha andra sidor också
Citera
2022-12-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
På tal om JJ:s advokat:
Jag lärde mig börsen på Instagram” Min aktieresa: Maria, 35, advokat, Borås.
https://www.aftonbladet.se/fomy/a/z70aL1/jag-larde-mig-borsen-pa-instagram

Hmm.....
Det finns bra advokater sen finns det dåliga advokater
Det där kanske inte direkt är den bästa
Men å andra sidan OM JJ är skyldig så hoppas jag hon får en skitdålig advokat
Citera
2022-12-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja antingen völdigt omtänksam eller bryr sig misstänksamt mycket ?

Nu säger jag inte att grannen ör inblandad
Troligtvis inte
men jag utesluter inget förens polisen berättar vem som är skyldig

Övertrevliga människor kan ha andra sidor också

Vad jag förstår det som på grannen så står cykeln rakt ut, dvs i vägen för där man ska gå och därför flyttar han den för att kunna gå förbi.
Då känns det också rätt naturligt att fråga varför den står si eller så i samband med att man flyttar den åt sidan.
Citera
2022-12-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns bra advokater sen finns det dåliga advokater
Det där kanske inte direkt är den bästa
Men å andra sidan OM JJ är skyldig så hoppas jag hon får en skitdålig advokat

Håller med, bästa skulle vara om hon gör likadant mot andra advokater så det slutar med att ingen vill ta fallet och JJ inte heller vill ha någon försvarare
Citera
2022-12-15, 23:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
20 åringen föräldrar verkar inte ta avstånd till händelsen. Dom vill även att 20 åringen ska få en ny advokat.

Fast som förälder bör man inte svika sitt barn, även om man kanske t o m är övertygad om att ungen är skyldig. Just ex advokatbyte är ju sådant man kan tipsa/hjälpa till med, skicka lite pengar till julklapp/födelsedag.

Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Edit. Jag hittade det. Herregud alltså... hoppas att hon inte får byta

Nej, tingsrätterna har blivit ganska strikta med advokatbyte nuförtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av 1mjolk2cornflakes
Det känns lite som att JJ med föräldrar greppar efter halmstrån i ansökan om byte av offentlig försvarare, nyutexaminerad kan man väl knappast kalla hennes advokat. Birkhammar har i alla fall redan hunnit bli antagen i advokatsamfundet och startade byrå 2018, det låter inte särskilt nyutexaminerat för mig. JJ skulle i och för sig kanske vilja bli företrädd av någon som Leif Silbersky eller Johan Eriksson.

Birkhammar kanske inte har hand om JJ själv, hon kanske har skickat någon juristkandidat för att göra "grovjobbet", för att sedan bara dyka upp till åtalet i rätten?

Silbersky bör ju vara lite väl gammal nu......

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte mycket JJ och hennes föräldrar att göra i dagsläget mer än att just byta advokat.

Är Silbersky fortfarande aktiv som advokat? Han fyller 85 år våren 2023. JJ och hennes Familjs önskan att JJ vill byta advokat kommer tingsrätten att bevilja. Birkhammar kan man knappast kalla för nyutexaminerad eftersom hon har haft sin advokatbyrå under 4 års tid. Hon måste ju ha skaffat sig erfarenhet under dessa år.

Jag tror inte JJ får byta advokat, domstolarna har blivit väldigt mycket hårdare på det ganska länge nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in