2022-12-15, 20:43
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Väldigt intressant att hon nämner föräldrarna? Står dom bakom henne i detta?
Jag förstår att man ställer upp och tror på sitt barn, men inte ens föräldrarna kan ju undgå det som sipprat ut i media och ändå tro på att hon är oskyldig.

Jag hade en liten teori om att JJs far kunde varit med på ett litet hörn eftersom man misstänkte att det var han som sågs i Illharjen tidigt på söndagsmorgonen(sammanfattningen) och att han kanske hjälpt till pga heder eller liknande inom familjen(han är trots allt från israel).

Har haft en känsla att han är inblandad på något sätt, hur mycket kan jag inte svara på.
Min tanke är allt från rådgivning till sin dotter till att ha hjälpt till med dumpning.
Varför skulle man annars stå bakom sin dotter med allt som kommit fram?
JJs far vet ju att fyndplatsen mer eller mindre är på hans bakgård.
JJs mor skulle tydligen ha jobbat natt(obekräftat), kan hon ge falskt alibi att JJ sov där bara för att skydda henne?
För enligt kamera från macken och deras rörelsemönster som ledde till fyndplatsen så sov hon ju inte där iallafall.

Ja hennes advokat uppfattade jag som en medieh*ra direkt vid första anblick och efter ha läst några inlägg på instagram där hon till och med lägger upp och kastar skit på hur många paket osv som postnord slarvat bort och stolt visar upp på sin advokatsida, hur normalt och seriös ser man ut att vara då ur advokatsynpunkt?

Eller är det något hon nämner i brevet för att det ska låta bra? är det manipulativa JJ som är i farten igen?
Ja , jag hade också vissa tankar om inblandning av JJ:s pappa ungefär som du tänker Men polisen borde häktad honom om det vore så. Jag gissar att den kollen bör de absolut ha även om de delvis kan schabbla ibland.
Men det kan vara så att han inte är inblandadad rent praktiskt men vet om vad som hänt och vill skydda dottern.
Reagerar också på texten i brevet "jag och mina föräldrar känner oss väldigt utsatta i denna kamp". Jag gissar på som du säger om manipulation.
Kör man med termen att man är "utsatt" som så många gör idag som ursäkt blir man ännu mer misstänksam mot JJ.
Citera
2022-12-15, 20:44
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hm! Hur kan J veta vad hennes föräldrar tycker?

Restriktioner för bägge MGM:
X = ej tillåtet för MGM

☒ placeras tillsammans med andra intagna (s.k. samsittning)
☒ vistas i gemensamhet
☐ följa vad som händer i omvärlden
☐ inneha tidskrifter och tidningar
☒ ta emot besök
☒ stå i förbindelse med annan genom elektronisk kommunikation
☒ sända och ta emot försändelser”
Kolla häktesbeslutet en gång till. Domstolen har inte beslutat vad som är "ej tillåtet för MGM" utan att "Åklagaren har fått tillstånd att meddela restriktioner...".

Häktade har rätt att skicka och ta emot brev om de går med på att åklagaren granskar innehållet. Om de inte går med på det förvaras breven tills häktningen är över och de får dem då.
Citera
2022-12-15, 20:45
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Polischefer är i blåsväder lite här och där så de kanske vill åka snålskjuts på den vågen. Får se hur det urartar sig.

Onsdag 14 december:

Internt bråk i utredningsgruppen - chefen tog ledigt för jaktresa med GW
I slutet av förra veckan tog chefen för grova brottsgruppen, Richard Finndahl, ledigt för att besöka GW på dennes gods Älghammar utanför Gnesta. Poliser i utredningsgruppen är starkt kritiska och anklagar Finndahl för att ha läckt hemliga uppgifter till Leif GW Persson. Enligt utredare var det omdömeslöst av Finndahl att besöka GW under den pågående utredningen.

Inom utredningsgruppen sprids fejkade nyhetsartiklar där Finndahl bland annat syns skaka galler på Kumla-anstalten. I artiklarna framgår hur Finndahl läckt hemliga uppgifter om utredningen till GW i utbyte mot gåslever, årgångsviner och cigarrer.

SR uppger att bråket inom utredningsgruppen kan påverka utredningen negativt. Misstro och konflikter kan leda till samarbetssvårigheter och ta mycket energi.

Finndahl vill inte kommentera besöket hos GW.

(SR, VP)

Knepigt om det skulle vara gnäll i gruppen ?

Det känns ju som att fallet varit rätt så klart från början dessutom stärks det ju mer svar de får från olika bevis.

Vet inte om jägarna är nära kompisar och brukar jaga m.m ihop ? Men det är väl inte troligt GW bjuder in honom för att dra ut info ;-)))

Jag håller med RF att han har rätt att umgås med sina vänner vilka de än är.

Eller finns det misstanke om att GW uttalat sig om sådant han inte skulle kunna veta ?
Citera
2022-12-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ja lite hugg i ryggen där kanske efter annat missnöje. Anmärkningsvärt är det helt klart. Men bör finns vettigare vägar inom polisen än att sitta och knåpa ihop en sån löpsedel på nån form av skoltidningsnivå.

Den svenska avundsjukan gör sig kanske påmind eller så har de belägg för kritiken men formen är barnslig på nåt sätt. Lär ju varit en och annan polis som passerat Elghammar men ska alla de hängas ut nu… Intressant iaf att Vetlanda-Posten riktat blickarna utanför kommungränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det enda uppseendeväckande med denna artikel tycker jag är det eventuella myteriet mot sin chef. Uppenbarligen har han missnöjda utredare under sig. Men skälen har nog helt annan grund än jaktresan med Leif GW.

Jag tolkade det som att det var ett skämt och inget på allvar med de här falska löpsedlarna.
Det är media som gjort en höna av en fjäder här skulle jag tro, eller så är det jag som är korkad 😂🙈
Citera
2022-12-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jävla tur att du har extremt dålig verklighetsuppfattning då.
Skulle inte finnas en människa kvar på jorden om alla virriga tonårstjejer var som JJ....

Samtliga bevis pekar åt samma håll och endast åt det hållet....du väljer att vrålglo åt andra hållet likförbannat för att du vill att dom ska vara oskyldiga.

Precis.... Det finns de i tråden som försöker vilseleda och skyddet GM!!!!! Fruktansvärt
Citera
2022-12-15, 20:48
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
”Ett storbråk inom polisen skakar utredningen kring mordet på Tove, 21.
Rickard F*inndahl, chef för grova brott i området, bjöds in till jaktresa hos Leif GW Persson, skriver Vetlanda-Posten.
Nu anklagas han för att ha läckt hemliga uppgifter till TV4-profilen.
– Det är fullkomligt grundlöst, säger en upprörd Leif GW Persson till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQLjoQ/poliser-i-jattebrak-om-chefens-resa-lacker-till-gw

Vad är det för tramsiga utredare som satt ihop fejk-löpsedeln…

” Ärendet har nu lämnats över till Särskilda åklagarkammaren som ska titta på det och bedöma om agerandet har riskerat att skada förtroendet för Polismyndigheten”.

Blir ärendet en allmän handling? Om hoppas jag att någon doer lägger upp ärendet här.
Vilka fler utredare jagar stackars älgar tillsammans med GW?
Citera
2022-12-15, 20:53
Medlem
https://www.smalandsdagblad.se/2022-12-15/finndahl-om-jakten-med-gw-ratt-att-besoka-vem-jag-vill
Citera
2022-12-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Onsdag 14 december:

Internt bråk i utredningsgruppen - chefen tog ledigt för jaktresa med GW
I slutet av förra veckan tog chefen för grova brottsgruppen, Richard Finndahl, ledigt för att besöka GW på dennes gods Älghammar utanför Gnesta. Poliser i utredningsgruppen är starkt kritiska och anklagar Finndahl för att ha läckt hemliga uppgifter till Leif GW Persson. Enligt utredare var det omdömeslöst av Finndahl att besöka GW under den pågående utredningen.

Inom utredningsgruppen sprids fejkade nyhetsartiklar där Finndahl bland annat syns skaka galler på Kumla-anstalten. I artiklarna framgår hur Finndahl läckt hemliga uppgifter om utredningen till GW i utbyte mot gåslever, årgångsviner och cigarrer.

SR uppger att bråket inom utredningsgruppen kan påverka utredningen negativt. Misstro och konflikter kan leda till samarbetssvårigheter och ta mycket energi.

Finndahl vill inte kommentera besöket hos GW.

(SR, VP)

Knepigt om det skulle vara gnäll i gruppen ?

Det känns ju som att fallet varit rätt så klart från början dessutom stärks det ju mer svar de får från olika bevis.

Vet inte om jägarna är nära kompisar och brukar jaga m.m ihop ? Men det är väl inte troligt GW bjuder in honom för att dra ut info ;-)))

Jag håller med RF att han har rätt att umgås med sina vänner vilka de än är.

Eller finns det misstanke om att GW uttalat sig om sådant han inte skulle kunna veta ?

Ja varför är de så kritiska att de t o m citat ”anklagar” honom för att ha pratat om hemliga saker. Menar de att han är oseriös så väcks ju frågan hur seriösa de är med sitt ”tidningsomslag”?

Nånstans på de första lektionerna på Polishögskolan så lär man sig väl att inte ”anklaga” nån utan bevis?
Doftar lite avundsjuka. Nog en liten fjäder i hatten, bokstavligt talat, att ha vara polis och besökt Elghammar. Det ÄR en imponerande anläggning för många där GW inte sparat på krutet s a s.

Sen nånstans så ska väl poliser kunna skilja på jobb och privatliv. Men det får diskuteras i en annan tråd. Tråkig nivå i andra tråden om polischeferna tycker jag. Men det är knepigt det här med relationer…
Citera
2022-12-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag har sett bilden på cykeln. På avstånd är den snarlik men frågan är om den är identisk? Jag lyckades inte se vilket märke cykeln har på bilderna. Väl jobbat, mycket uppmärksamt av den som tagit fram bilderna må jag säga.

Cykelmärket Neptun och modellen Atlantica ska tydligen vara samma model som monark har. Fast med annat namn enligt en annan medlem i tråden. Modellen som kan kallas gammaldags damcykel med korg på styret behöver inte vara identiskt lika. Det kan räcka med att cykeln är lika till modell och färg för att ta fel på cykel.
Citera
2022-12-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Jag tolkade det som att det var ett skämt och inget på allvar med de här falska löpsedlarna.
Det är media som gjort en höna av en fjäder här skulle jag tro, eller så är det jag som är korkad 😂🙈

Ja men då kan man undra vad Vetlanda-Posten är för nån jäkla blaska alltså? De lär väl ha pratat med någon som bekräftat ”anklagelserna” får man hoppas.
Citera
2022-12-15, 20:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Kolla häktesbeslutet en gång till. Domstolen har inte beslutat vad som är "ej tillåtet för MGM" utan att "Åklagaren har fått tillstånd att meddela restriktioner...".

Häktade har rätt att skicka och ta emot brev om de går med på att åklagaren granskar innehållet. Om de inte går med på det förvaras breven tills häktningen är över och de får dem då.
Du är tvåa på bollen.
Citera
2022-12-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Blir de fällda så har jag fel, inget mer med det! Man vi får ha egna funderingar/teorier om vad som hänt och vem som är skyldig innan vi har bevis fullt ut. Straffet ska väl vara anpassat efter vad som hänt?!

Du tror att polisen gjort ett misstag här och att vi sitter med två kvinnor häktade som är helt oskyldiga, trots att man ex hittade Tove genom att följa kvinnornas rörelsemönster natten för brottet, där har du ju hävdat att nån flyttat på kroppen men de begriper väl till och med du att det är omöjligt med dessa uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in