2022-12-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
Tack för ett trevligt svar. Relativt ovanligt här inne på Fb Ja blir nog en saftig avbetalningsplan då.
Vad kan kommunen hjälpa en med? Har aldrig blivit tillfrågad av fastighetsägaren vad som hänt. Vilket är rätt märkligt?! Dvs har jag ej erkänt att jag somnade i duschen.. Men tror inte det spelar så stor roll när det kommer till deras beslut om mitt ansvar för vattenläckan.
Du kan komma undan igenom att neka och spela dum, har du t.ex svimmat så kan du komma undan med lite tur, finns folk som kommer undan.
https://www.hemhyra.se/nyheter/duschsovade-man-vraks-efter-dyr-vattenskada t.ex som kom undan första gången men andra gången blev det dyrt.

Beslutet att inte ha hemförsäkring är nog dummare än att däcka i duschen, varför inte lägga 100kr i månaden istället för att riskera kostnader på hundratusentals till miljonbelopp om något oplanerat händer. Risken för dig blir att du kommer att få betala en räkning som istället hade kunnat täcka kostnaden för flera hundra år med en maxxad hemförsäkring, plus att du riskerar att bli vräkt på grund av att du inte har en försäkring om det står i avtalet

Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Fattar inte hur man kan blockera hela brunnen så att det inte kommer ner något vatten. Tydligen är detta ett stort problem i Finland så där installerar man två brunnar i badrummen till studenter som verkar supa mycket och somna i duschen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jPzdP/finlandska-badrum-fyllesakras

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur lyckas ni täppa till golvbrunnen? Hur lyckas ni somna stående? Man borde ju vakna av fallet som följer. Varför har ni ingen hemförsäkring? Varför har ni ingen drulleförsäkring?

Orsakar man skada får man ta och stå för följderna. Fördelen är då att komma undan med en självrisk.
Har ingen av er en röv eller? Man måste inte täcka över hela brunnen för att det ska bli problem, det räcker med att du täcker över tillräckligt för att avrinningen ska bli långsammare än vad duschen spottar ur sig på full fart. 10+ liter i minuten kan du räkna på från en dusch, du måste inte försegla en golvbrunn totalt för att den ska ta emot mindre än 10 liter vatten i minuten.
En vuxen person kan lätt täcka en stor del av golvbrunnar igenom att sitta med ena skinkan bara... Det här är något som händer väldigt ofta, ligger man på rygg eller mage blir det ännu lättare att täcka den.
Citera
2022-12-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Har ingen av er en röv eller? Man måste inte täcka över hela brunnen för att det ska bli problem, det räcker med att du täcker över tillräckligt för att avrinningen ska bli långsammare än vad duschen spottar ur sig på full fart. 10+ liter i minuten kan du räkna på från en dusch, du måste inte försegla en golvbrunn totalt för att den ska ta emot mindre än 10 liter vatten i minuten.
En vuxen person kan lätt täcka en stor del av golvbrunnar igenom att sitta med ena skinkan bara... Det här är något som händer väldigt ofta, ligger man på rygg eller mage blir det ännu lättare att täcka den.
Det finns väl olika lösningar men jag har en duschvägg som går över brunnen så att den tar vatten ifrån två håll. Omöjligt att täcka brunnen med kroppen, möjligtvis ett stort badlakan. Sen så står jag och duschar. Lika korkat att sova i duschen som att sätta på mat på spisen och lägga sig i sängen. Är man så trött efter en festkväll så sover man först och äter/duschar sen. Är det alltid knark inblandat med alkohol?

Märkligt att det alltid är de dummaste som råkar ut för sådant som andra aldrig gör. Läste om en annan som satte en flyttlåda på spisen när han flyttade in och sen på något sätt även satte på en platta. Hela lägenheten, som var större än den förra, att sätta lådor i men sätter den på spisen(?). Lägenheten brann upp, totalskada. Att de dessutom aldrig har försäkring, men ändå utsätter sig för större fara och därmed borde ha mer nytta av en. Alltid offer och inget eget ansvar!
Citera
2022-12-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns väl olika lösningar men jag har en duschvägg som går över brunnen så att den tar vatten ifrån två håll. Omöjligt att täcka brunnen med kroppen, möjligtvis ett stort badlakan. Sen så står jag och duschar. Lika korkat att sova i duschen som att sätta på mat på spisen och lägga sig i sängen. Är man så trött efter en festkväll så sover man först och äter/duschar sen. Är det alltid knark inblandat med alkohol?
Är väl klart det finns en miljon olika lösningar.. Den vanliga är att man har ett golv med en brunn, vilket är väldigt enkelt att täcka över med en kropp. Nej, det är inte omöjligt för dig att täcka brunnen, det betyder bara att du har ett upplägg som gör det mindre sannolikt att råka täppa till den.

Nej, det är inte alltid droger inblandat, är ganska vanligt att människor svimmar i duschen.
Citera
2022-12-15, 20:48
Medlem
Om du hade haft försäkring hade troligen ansvarsdelen hjälpt till med all kostnad. Varför i helvete har du ingen hemförsäkring?
Citera
2022-12-15, 20:51
Medlem
Kajahs avatar
Herre jävlar vad dyrt det kommer att bli. Hoppas du har bra kreditvärdighet för lånet du kommer behöva ta.
Citera
2022-12-15, 20:56
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Jag tror inte du behöver betala hela summan utan bara hyresvärdens självrisk (som kan vara rätt hög)
Hur hög lär självrisk bli vid såna här tillfällen? Med inte vårdslöst agerande och hemförsäkring?
Citera
2022-12-15, 21:14
Avslutad
Lutar åt krav på en halv miljon. Hoppas du har en schysst hyresvärd. Man blir mörkrädd när man kollar upp kostnader för olika saker. Måla en dörr tar min hyresvärd två tusen spänn för till exempel. Det är helt sjuka priser för allting numera. Sanera och renovera två lägenheter kan ju teoretiskt kosta en miljon.

När personer röker i lägenheten kommer ju krav på en halv miljon. Ingen försäkring som täcker det.
Senast redigerad av Juristen08 2022-12-15 kl. 21:23.
Citera
2022-12-15, 21:25
Medlem
zcinners avatar
yrka på att du måste blivit drogad på krogen, för detta har självklart inte hänt förut. förutom denna gången du måste blivit drogar. svårt o bevisa i efterhand att du vart drogad på krogen då få droger sitter kvar i kroppen ända sen i juli. erkänn så klart inte.
Citera
2022-12-15, 21:34
Medlem
Tror inte att ts kommer undan utan kommer att behöva pynta rubbet. Att någon tror att ts kommer undan med hyresvärdens självrisk är önsketänkande. Normalfallet om ts haft en hemförsäkring så skulle hyresvärdens försäkringsbolag kräva regressrätt från ts försäkringsbolag, men nu finns det bara en part att kräva regressrätt från det är ts.
Nu är jag inte våtrumsexpert, men ts skriver att vattnet stannade inne i badrummet. Borde det inte krävas att hela badrummet fixar lite vatten?
Var för övrigt en gubbe här uppe som brände ner sitt hus, eller det brann i varje fall ner till grunden. Han hade inte någon hemförsäkring 😱🙈
Citera
2022-12-15, 21:36
Medlem
Detta hände mig men jag var försäkrad som tur är. Du är ersättningsskyldig om du har somnat i duschen. Hade du däremot varit försäkrad så hade du enbart behövt betala din självrisk och sen sköter ditt försäkringsbolag resterande kostnader upp till det belopp din försäkring täcker. Blev själv skyldig hyresvärden närmre 300 000 men min självrisk på 1500 täckte upp allt. Jag kommer aldrig somna i duschen igen och jag kommer framförallt aldrig någonsin gå utan hemförsäkring.
Citera
2022-12-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Du kan komma undan igenom att neka och spela dum, har du t.ex svimmat så kan du komma undan med lite tur, finns folk som kommer undan.
https://www.hemhyra.se/nyheter/duschsovade-man-vraks-efter-dyr-vattenskada t.ex som kom undan första gången men andra gången blev det dyrt.
.
Fast enligt artikeln var det en mindre vattenskada första gången, ts tycks ha trashat en hel lägenhet under till. Sen hade denna person uppenbarligen ett vittne i Securitasvakten, något sanningsvittne har inte ts
Citera
2022-12-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Hur hög lär självrisk bli vid såna här tillfällen? Med inte vårdslöst agerande och hemförsäkring?

Bostadsbolagens självrisker brukar regleras i prisbasbelopp för en sådan här händelse. Jag i mitt arbete vid en större vattenskada sett att självrisken kunde vara allt mellan 1 och 10 prisbasbelopp.

Prisbasbeloppet är idag på 48 300 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in