2022-12-15, 15:52
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man inte har agerat vårdslöst är det hyresvärden som tar kostnaden.

Än har jag inte sett något hyreskontrakt som inte kräver att man har hemförsäkring så även där faller det. Skönt att även en värdelös människa som TS har sina försvarare dock.
Citera
2022-12-15, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man inte har agerat vårdslöst är det hyresvärden som tar kostnaden.
För många år sedan gjorde jag en "kreativ" inkoppling av vatten, som gick åt helvete.
Det blev nog jävligt dyrt. Men när det visade sig att både jag & fastighetsbolaget hade samma försäkringsbolag så hörde jag inget mer. Ingen självrisk heller.

Jag förtjänade definitivt en fet självrisk pga. min efterblivenhet, men inget hände.
Citera
2022-12-15, 16:19
Medlem
Bögigt att somna i duschen!

Vad är det med dig människa? Trodde det var allmän kunskap att ha hemförsäkring.
Citera
2022-12-15, 16:22
Medlem
Fattar inte hur man kan blockera hela brunnen så att det inte kommer ner något vatten. Tydligen är detta ett stort problem i Finland så där installerar man två brunnar i badrummen till studenter som verkar supa mycket och somna i duschen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jPzdP/finlandska-badrum-fyllesakras
Citera
2022-12-15, 16:23
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har läst en annan tråd om exakt samma scenario för något år sedan. Är det så pass vanligt att somna i duschen?
Citera
2022-12-15, 16:25
Medlem
Ska nog anses omöjligt för dig att slippa det ansvaret såvida ej riktigt dum hyresvärd.
Citera
2022-12-15, 16:32
Medlem
Fartarallts avatar
Jag tror inte du behöver betala hela summan utan bara hyresvärdens självrisk (som kan vara rätt hög)
Citera
2022-12-15, 16:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
haha fy fan..

Ryckte ut på ett jobb för några år sedan där samma sak inträffat, killen som hade lägenheten hade ingen hemförsäkring.. kostade närmare 300.000 att åtgärda skadorna, och då fanns ingen granne under.
Citera
2022-12-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
I juli somna man i duschen efter en krogrunda. Översvämning i hallen, vatten rann ner till grannen under. Ingen försäkring, och hyresvärden anser självklart att jag är ersättningsskyldig.

Hyresvärden bedömer att jag genom vårdslöshet har orsakat skadan. Vilket stämmer..

Det var grannen under som ringde in felanmälan och ej jag som låg och sov i duschen..

Är man rökt att betala en jävla massa pengar nu eller finns det något man kan göra?

Villaägare somnar inte i duschen hur full man än är. LO-folk i hyreshus som låter andra betala kan göra det. Själv får jag halvt hjärtstopp när jag i källaren känner att mina döttrar duschar avloppsrören varma.
Citera
2022-12-15, 17:02
Medlem
Jag gjorde det 2007, tror jag blev stämd på 160K och försäkringsbolaget förlikade på 90K. Du kommer inte undan detta, och kan riskera att bli vräkt då du inte vårdat lägenheten.

Göteborgsposten skrev om detta då saneringsfirman sett mitt avbrända AT4 / Pansarskott m/86.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/pansarskott-hittat-i-l%C3%A4genhet-1.1159668
Citera
2022-12-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
I juli somna man i duschen efter en krogrunda. Översvämning i hallen, vatten rann ner till grannen under. Ingen försäkring, och hyresvärden anser självklart att jag är ersättningsskyldig.

Hyresvärden bedömer att jag genom vårdslöshet har orsakat skadan. Vilket stämmer..

Det var grannen under som ringde in felanmälan och ej jag som låg och sov i duschen..

Är man rökt att betala en jävla massa pengar nu eller finns det något man kan göra?
Den här skrönan har man ju hört förr liksom...
Citera
2022-12-15, 17:15
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beacon72
Jag gjorde det 2007, tror jag blev stämd på 160K och försäkringsbolaget förlikade på 90K. Du kommer inte undan detta, och kan riskera att bli vräkt då du inte vårdat lägenheten.

Göteborgsposten skrev om detta då saneringsfirman sett mitt avbrända AT4 / Pansarskott m/86.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/pansarskott-hittat-i-l%C3%A4genhet-1.1159668
On-topic: TS kommer som sagt behöva lätta på lädret och bör skaffa en hemförsäkring pronto (frågan är vad premien blir om/när försäkringsbolaget får reda på att TS är en bekräftad högriskkund...)

Off-topic: bara på Flashback hittar man två pers som lyckats fyllepaja sin och grannens lägenhet och en av dem, som en bisak, nämner att han förresten hade ett avfyrat pansarskott hemma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in