2022-12-15, 18:31
Medlem
Kall hemgång + fylla = sittandes långdusch.

Har själv råkat somna på golvbrunnen och vaknade i ett grunt badkar.

Tur var att det inte hunnit rinna över tröskeln så vatten rann alltså inte utanför våtrummet.

Puh!
Citera
2022-12-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Jag beklagar, TS. Tänker inte ge något efterhandsklokt tips - jag var själv oförsäkrad under ett år och somnade precis efter jag hade fått för mig att koka en kastrull med nudelvatten efter en blöt kväll. För mig var det bara tur att jag inte hamnade i en liknande sits som du.

Tror inte kommunen kommer kunna hjälpa dig, men det kan vara värt ett försök. Annars avbetalningsplan som andra har nämnt.

Tack för ett trevligt svar. Relativt ovanligt här inne på Fb Ja blir nog en saftig avbetalningsplan då.
Vad kan kommunen hjälpa en med? Har aldrig blivit tillfrågad av fastighetsägaren vad som hänt. Vilket är rätt märkligt?! Dvs har jag ej erkänt att jag somnade i duschen.. Men tror inte det spelar så stor roll när det kommer till deras beslut om mitt ansvar för vattenläckan.
Citera
2022-12-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynavoice
Kall hemgång + fylla = sittandes långdusch.

Har själv råkat somna på golvbrunnen och vaknade i ett grunt badkar.

Tur var att det inte hunnit rinna över tröskeln så vatten rann alltså inte utanför våtrummet.

Puh!

Tur ska man ha ibland. Mitt badrum har i princip ingen tröskel alls ut mot hallen. Kanske en halv centimeter tröskel.. vilket känns sådär när det kommer till att förebygga att vatten läcker ut i hallen.
Citera
2022-12-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Du var onykter. Men det kunde precis lika gärna ha hänt om du varit sjuk.

Säg att du svimmade bara. Nämn inget om alkohol.

Dom har inte frågat mig vad som hänt. Vet att han som knacka på "jour" killen frågade - vad händer här?
Vet ej vad som hänt sa jag.

Ingen kommunikation alls från dagen det hände i juni tills idag då jag fick ett brev.
Citera
2022-12-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag beklagar... Vet inte hur du ska klara dig från detta. Fly landet? Kostnaderna lär landa runt 100 papp.

Du får väl lägga upp en avbetalningsplan med fastighetsägaren. Försäkring ska man alltid ha.

Kostnaden lär väl snarare landa på en hal miljon eller sä. 100 pap får du en kille spm kommer och bedömer skadan för
Citera
2022-12-15, 19:14
Medlem
Adelaides avatar
Ja, hah, inte fan kommer det bli billig i alla fall.
Citera
2022-12-15, 19:17
Medlem
Hur lyckas ni täppa till golvbrunnen? Hur lyckas ni somna stående? Man borde ju vakna av fallet som följer. Varför har ni ingen hemförsäkring? Varför har ni ingen drulleförsäkring?

Orsakar man skada får man ta och stå för följderna. Fördelen är då att komma undan med en självrisk.
Citera
2022-12-15, 19:23
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur lyckas ni täppa till golvbrunnen? Hur lyckas ni somna stående? Man borde ju vakna av fallet som följer. Varför har ni ingen hemförsäkring? Varför har ni ingen drulleförsäkring?

Orsakar man skada får man ta och stå för följderna. Fördelen är då att komma undan med en självrisk.
Jag har själv somnat i duschen. Inte stående då, utan sittande. Jag fick med fuktskador. Även grannen under mig och ett kontor på bottenvåningen.
Citera
2022-12-15, 19:33
Medlem
immenhusens avatar
Du kommer att bli helt ersättningsskyldig—försäkring eller ej. Skillnaden med en hemförsäkring, som jag hoppas att alla här inne har, är dock att försäkringsbolaget kommer att stå för notan å dina vägnar. Har du ingen försäkring, får du står för den själv, vilket nu kommer att bli fallet. Jag hoppas att detta blir en lärdom för dig, om än en mycket kostsam sådan.

/AI
Citera
2022-12-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag har själv somnat i duschen. Inte stående då, utan sittande. Jag fick med fuktskador. Även grannen under mig och ett kontor på bottenvåningen.
Varför rann inte vattnet ner i brunnen?
Citera
2022-12-15, 19:42
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför rann inte vattnet ner i brunnen?
Jag satt på brunnen, så vattnet kunde inte rinna undan.
Citera
2022-12-15, 19:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
Dom har inte frågat mig vad som hänt. Vet att han som knacka på "jour" killen frågade - vad händer här?
Vet ej vad som hänt sa jag.

Ingen kommunikation alls från dagen det hände i juni tills idag då jag fick ett brev.

Vad skriver hyresvärden i brevet? Att du vållat skadan genom vårdslöshet? Kräver de dig på någon bestämd summa?

Om det kommer ett specifikt krav så kan du ju bestrida betalningsansvar och hävda att skadan inte beror på någon vårdslöshet från din sida. Då får hyresvärden stämma dig i tingsrätten om han vill att du betalar. Det vore ju intressant att veta vad hyresvärden anser att vårdslösheten består i om han inte har bett dig förklara orsaken till skadan.

Jag tycker att du ska starta en tråd i juridikforumet om det är så att du har fått ett krav från hyresvärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in