2022-12-15, 21:53
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Bostadsbolagens självrisker brukar regleras i prisbasbelopp för en sådan här händelse. Jag i mitt arbete vid en större vattenskada sett att självrisken kunde vara allt mellan 1 och 10 prisbasbelopp.

Prisbasbeloppet är idag på 48 300 kr.
Och till slutkund eller du menar vi vanliga dödliga hade åkt på 48 k i självrisk? En annan skrev 1500 högre upp.
Citera
2022-12-15, 21:53
Medlem
IceEyess avatar
Intressant, min förra granne ovanför lyckades med samma bravad förra året, det vill säga somnade i fyllan i duschen varpå vattnet rann ner till min andra granne bredvid som blev tvungen att flytta för att lägenheten behövde totalrenoveras.

Vem som fick stå för kalaset vet jag dock inte.
Citera
2022-12-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmao
Tur ska man ha ibland. Mitt badrum har i princip ingen tröskel alls ut mot hallen. Kanske en halv centimeter tröskel.. vilket känns sådär när det kommer till att förebygga att vatten läcker ut i hallen.

Vore jag som dig skulle jag rota lite i vad byggregler och krav på avlopp och badrum från tiden säger och se om dom var uppfyllda.

Nu hade du ju inte hemförsäkring för i så fall hade du haft rättsskydd men frågan är om det inte är värt att kolla lite med en advokat också. Jag skulle i alla fall inte förlita mig helt på alla moralpredikanter här inne.

Ibland ordnas det gratis 15min juristhjälp på bibliotek etc.

Kanske kan regga dig på forumet "byggahus" där finns det mycket kunnigt folk som brukar älska sådana här frågeställningar.

Lycka till.
Citera
2022-12-15, 22:01
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Du kan komma undan igenom att neka och spela dum, har du t.ex svimmat så kan du komma undan med lite tur, finns folk som kommer undan.
https://www.hemhyra.se/nyheter/duschsovade-man-vraks-efter-dyr-vattenskada t.ex som kom undan första gången men andra gången blev det dyrt.

Den där liraren bodde mitt ex granne med. Första gången märkte vi inget. Tror jag sov där den natten det hände. Såg bara att fastighetsägaren som började slita ut golvet i hallen. Andra gången var vi bortresta men jag märkte hur fuktig betongen var i källaren och trappan. Verkligen helt mättad med fukt.
Känner fastighetsägaren lite och pratade med han. Tydligen hade brandkåren hjälpt till med dörren på natten. Hade varit ett jävla liv på det brytet.
Den hyresgästen var en riktig pissluffare som nästan varenda helg kom hem i en pilsnerbil som dånade som fan. Det var många gånger jag såg hans kompisar släpa ut honom som medvetslös ur bilen. Inte förvånad över att det hände.
Citera
2022-12-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Och till slutkund eller du menar vi vanliga dödliga hade åkt på 48 k i självrisk? En annan skrev 1500 högre upp.

Självrisken för oss vanliga dödliga är något helt annorlunda. I många hemförsäkringar är den på max 20% av ett prisbasbelopp för en vattenskada.

Men problem i TS fall är att han inte har en hemförsäkring. Vad som oftast händer då är att hyresvärdens självrisk går in och för företag så ser självrisken ut på detta sätt. Speciellt om det är en förhöjd självrisk vilket jag räknar med i detta fall.

Hans hyresvärd vill ju ha ersättning för deras kostnader och om han har tur så behöver han bara betala deras självrisk som bör ligga på denna nivå.

Har han riktigt otur så går inte hyresvärdens hemförsäkring in och täcker skada och då kan det bli ännu dyrare.
Citera
2022-12-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Intressant, min förra granne ovanför lyckades med samma bravad förra året, det vill säga somnade i fyllan i duschen varpå vattnet rann ner till min andra granne bredvid som blev tvungen att flytta för att lägenheten behövde totalrenoveras.

Vem som fick stå för kalaset vet jag dock inte.

Detta verkar vara vanligare än man kan tro. Hade en kompis stor nog för två (mycket tillgänglig yta att täcka golvbrunnen med) som under studietiden gjorde exakt samma. Han väcktes av grannen under när det forsade in vatten från taket hos vederbörande. Helvete vad de fick riva efteråt!

I någon mening bättre än en annan i samma bekantskapskrets som fick den briljanta idén att prova sin nya dykutrustning i poolen på fyllan, somnade och vaknade av att luften var slut. Inga vattenskador den gången i alla fall.
Citera
2022-12-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vore jag som dig skulle jag rota lite i vad byggregler och krav på avlopp och badrum från tiden säger och se om dom var uppfyllda.

Det beror ju lite på när det är byggt. Men i korthet lär det ju säga något sånt här. Åtminstone om det är byggt de senaste 50 åren.

Tätskikt
Förhöjd tröskel
Fungerade vattenbrunn vid lägsta punkten på golvet

Det är detaljer som har förändrats genom åren.

TS skrev följande i trådstarten
I juli somna man i duschen efter en krogrunda. Översvämning i hallen, vatten rann ner till grannen under. Ingen försäkring, och hyresvärden anser självklart att jag är ersättningsskyldig.
Däremot så är det inte krav på en vattentät badrumsdörr och parkerar man skinkan på brunnen när man duschar så kommer vattnet att leta sig över tröskeln vidare ut i hallen och då uppstår dessa skador.

Så tyvärr så har TS en väldigt liten chans att slippa betala.
Senast redigerad av zapohd 2022-12-15 kl. 22:21.
Citera
2022-12-15, 22:27
Medlem
Undrar hur det gått till rent praktiskt. Vilken bakisångest.
Citera
2022-12-15, 22:28
Medlem
Min gamla granne gjorde något liknande och han saknade hemförsäkring. Under oss fanns det en frisör som fick flytta på firman under tiden som salongen renoverades efter vattenskadan. Han fick hosta upp nästan en miljon. Utan självrisk så är du nog rökt.
Citera
2022-12-15, 22:54
Medlem
JustZlatans avatar
Det verkar vara vanligare än man tror så det borde finnas en alkoholförsäkring i Sverige då många har problem med alkohol här.
Citera
2022-12-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Nu hade du ju inte hemförsäkring för i så fall hade du haft rättsskydd men frågan är om det inte är värt att kolla lite med en advokat också. Jag skulle i alla fall inte förlita mig helt på alla moralpredikanter här inne.

Ibland ordnas det gratis 15min juristhjälp på bibliotek etc.

Kanske kan regga dig på forumet "byggahus" där finns det mycket kunnigt folk som brukar älska sådana här frågeställningar.

Lycka till.

Tack för ett bra svar. Ska kolla upp 👍
Citera
2022-12-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar vara vanligare än man tror så det borde finnas en alkoholförsäkring i Sverige då många har problem med alkohol här.
Hahaha ja 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in