Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Tror du missförstår mig. Det är Tom Emmer som sagt att Bitcoin löser problemet med centraliserade börser, inte jag.
Han pratar ju "Failure of centralization". Att detta inte handlar om "failure of technology". FTX debaclet var SBF och c/o´s fel, inte blockkedjeteknikens.
Lyssnade du på det korta klippet ordentligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Jag har hävdat att det inte är möjligt att driva en börs på Bitcoins blockkedja, som DeFi. Sedan har jag i en diskussion med Stopp.Belagg sagt att jag ser problem även med proof-of-reserves.
Varför skulle det inte funka? Det funkar ju på ett flertal olika DEXs.
*edit* Ok, just på Bitcoins blockkjedja har du ingen DEX idag, men med hjälp av Stacks (stx) så kan det säkert byggas. Däremot så kan du handla med Bitcoins på andra DEX.
Poängen med DeFi är att allt skall styras av kod, inte av muppar som SBF eller Berine Maddox. Alla DeFi protokoll klarade sig utmärkt när decentraliserade börserna fick likviditetsproblem.
Jag har inte hört något DeFi protokoll som gått under annat än TerraLuna pga puckad idé från starten.
Däremot har en hel bunt centraliserade entiteter kollapsat, just för att dom varit styrda av giriga människor istället för kod.
Proof of reserves på DEX och DeFi protokoll är väl inbyggt? Blockjedjorna är helt publika ju. Inga människor är inblandade som kan komma åt det som är låst (givet att man litar på koden förstås). Det är liksom halva grejen med DeFi, så jag förstår inte vad du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Jag tänker att det som behövs är någon standard för proof-of-reserves, för att man som konsument ska kunna lita på dem utan att behöva lägga två år på att studera vilka proof-of-reserves som är pålitliga och vilka som inte är det. I den traditionella finansindustrin har normer för bokföring vuxit fram under flera hundra år, så det kanske är svårare att få på plats än man tror.
De flesta kvarvarande exchanges har ju varit jävligt snabba på att skaka fram sådana.