2022-12-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jag har läst den. Ja han förutspådde framtiden i den. Läs den. Mycket spännande. Underförstått i den är det Ryssland han skriver om som helt oväntat startar ett världskrig.
Det oväntade anfallet i boken sker mot Sverige. Som förvånansvärt och helt oförberedd råkar ut från en helt galen aggression som drabbar hela Europa.
Energisystem och vattensystem slås ut. Just det som drabbar Ukraina just nu.
Otäckt likt det som händer Ukraina just nu.

Så boken handlar om Ryssland som omfattar ett grannland. Något som har hänt ett antal gånger genom världshistorien. Säkerligen har hundratals böcker skrivits om ämnet, tusentals artiklar, och USA hade säkert full koll på skeendena.

Att påstå att Wilderäng spådde framtiden är en inte så liten överdrift. Att sedan Wilderäng tar åt sig av detta obefogade smicker är direkt pinsamt.
Citera
2022-12-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Så boken handlar om Ryssland som omfattar ett grannland. Något som har hänt ett antal gånger genom världshistorien. Säkerligen har hundratals böcker skrivits om ämnet, tusentals artiklar, och USA hade säkert full koll på skeendena.

Att påstå att Wilderäng spådde framtiden är en inte så liten överdrift. Att sedan Wilderäng tar åt sig av detta obefogade smicker är direkt pinsamt.

Jag föreslår att du läser den.
Den innehåller bl.a detaljer så man häpnar över hur väl det stämmer överens med vad som händer i Ukraina just nu. Metod hot vapen teknik taktik osv.
Citera
2022-12-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincenzose
Carl Bildt?

Ja, det stämmer också.
Citera
2022-12-14, 21:16
Medlem
Nu antyder han att det är hans förtjänst att MSB förklarat Cementas fabrik på Gotland som betydelsefull för försvaret!
Citera
2022-12-15, 10:54
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser den.
Den innehåller bl.a detaljer så man häpnar över hur väl det stämmer överens med vad som händer i Ukraina just nu. Metod hot vapen teknik taktik osv.

Tidigare har jag skummat igenom en annan av hans alster. Vilken smörja. Nej, jag behöver inte lägga mer tid på den skiten.

Även den måttligt militärt intresserade vet ungefär hur ett ryskt anfallskrig kan se ut. Särskilt då den totala likgiltighet dess militär visar för människoliv, både på motståndarsidan och de egna soldaterna.

Det Wilderäng skriver är inget nytt, utan allmän kunskap.

För du vet väl att ingen kan spå framtiden?
Citera
2022-12-15, 11:13
Bannlyst
Lars Wilderäng är på fel sida om historien. Vem förvånas av en militärt överintresserad typ här i väst som dammar av rysspöket? Det är inte det minsta modigt eller överraskande. Ukraina, lagom fint land det självt. Genomkorrupt, totalitärt, aggressivt mot de egna medborgarna och utåt. En fin tradition sedan andra världskriget och nu används staten av NATO mot Ryssland. Någon verklighetstrogen vettig analys av Ukraina är det inte mupparna i väst som står för. Wilderäng smickras säkert att buntas ihop med författaren Peter Englund men avseende Ukraina är bägge politiska och fel ute. Idioter bägge två.
Citera
2022-12-15, 12:07
Medlem
Citat:
Har du läst boken än? Finns på de flesta bibliotek i hela landet.
Väl värd att läsa och förstå vad som händer nu.
De flesta böcker som Lasse har skrivit handlar om olika varianter av Sverige och Ryssland i krig. Det verkar vara hans stora fantasi. Jag gillar också den typen av böcker (militära thrillers eller vad man ska kalla det) även om jag inte har läst någon av Lasses senaste alster. Tom Clancy är en annan känd (sedan länge död) författare i den genren.

Men att läsa en påhittad saga för att förstå vad som händer i Ukraina nu? Nja, jag föredrar källor med mer nyanserad och kritisk verklighetsuppfattning än den som Lasse ger uttryck för.
Citera
2022-12-16, 18:23
Medlem
Till BD: Nu när "daddy" är lite sur på dig är du välkommen att hänga här.
Citera
2022-12-17, 18:06
Medlem
Nu gottar han sig åt att hans älskade S leder i opinionen.
Citera
2022-12-17, 19:51
Medlem
Verkar bara var efterblivna vänsterknarkare kvar som gapar whataboutism så fort deras argument tryter. Sittande regering har i alla fall presenterat en budget, förra tog det ytterligare 60 dagar.
Citera
2022-12-17, 23:29
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Nu gottar han sig åt att hans älskade S leder i opinionen.
Han är ett äkta sossesvin med en rysk köpefru, visar det sig till slut.
Vem är förvånad?
Citera
2022-12-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CamLem
Verkar bara var efterblivna vänsterknarkare kvar som gapar whataboutism så fort deras argument tryter. Sittande regering har i alla fall presenterat en budget, förra tog det ytterligare 60 dagar.

Haha! Det var så jag blev bannad på Twitter av honom. Han gapade om att nya regeringen inte skickat Archers efter bara några dagar. Frågade honom varför han aldrig hackade på den gamla S-regeringen om saken, då blev det WHATABOUTISM-liv i luckan. Tror han läst om uttrycket nyligen, men inte vet riktigt hur och när man ska använda det i en argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in