2022-12-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Innan du skiter, lägg papper i toaletten så du slipper få ränder.
Sedan brukar jag spola 2 gånger för att undvika stopp. Det funkar alltid, slipper stopp och ränder.

Jag lägger ju papper innan därför det blir stopp:P har funderat på spola två ggr men då måste man ju resa sig med skit I arslet känns rätt ovärdigt men alla sätt är bra utom dem dåliga!
Citera
2022-12-13, 14:08
Avstängd
Slutat sortera tvätt. Allt går i samma maskin, vitt som färgat. På med kulörtvättmedel bara. Sen kan man tvätta vittvätt någon gång då och då med bara vittvättpulver, en massa klorin och bleksalt. Väldigt smidigt.
Citera
2022-12-13, 14:14
Medlem
När det gäller skor har jag satsat på kvalitet, jag köpte några par Crockett&Jones och Trickers för en 8-10 år sedan. De är nu skönt ingångna och jag slipper tänka på nya skor de närmaste decennierna (de håller förmodligen resten av livet). Möjligen skickar jag in dem på omsulning när det är dags om 10-15 år. Även om de kostar 6-8000 kr paret så blir det i längden billigare än att köpa nya varje år, och man slipper omaket med att försöka hitta nya skor som passar när de gamla gått sönder.

Undvik mode och satsa på tidlös kvalitet. Hellre kvalitets second-hand än Dressmann. Det gör att man ständigt kan upprätthålla en aura av en något konservativ gubbe som ändå inte förfallit till att gå omkring med mjukisbyxor offentligt.

Och i anslutning till förra. Mjukisbyxor, träningsbyxor och liknande, sladdriga urtvättade t-shirts i offentligheten är inte gubbigt, bara sunkigt (där har gubbar i mer sydliga länder som Italien och Frankrike betydligt mer stil).

Se till att ha en skön tjock filt och en skön kudde i soffan så att man när som helst kan ta sig en välbehövlig vila.

Skriver under på tipsen om flera par läsglasögon!

Även jag har en skål (större träskål) i hallen där jag dumpar nycklar, handskar osv när jag kommer in.

Sitt ner och pissa. Varför i hela friden ska man pissa i köksvasken!? Att slå sig ner även för att pissa kan ge någon minuts avkoppling.

Lagom hög pall på toan för lap-top'en vid längre sittningar.

Sist men inte minst - en välfylld vinkyl/källare! Att unna sig en Bourgogne pc eller gc, eller en bättre Champagne en vardag, är något som man som gubbe har möjlighet att unna sig.
Citera
2022-12-13, 14:15
Medlem
Fantastisk tråd. Mina gubbtipps som jag kommer på bara så här. Skaffa fågelbord, kul att bara titta på fåglarna när dom äter samtidigt som man filosofera om livet - som ett akvarium men utan jobbet. Osthyvel som flera nämnt, används till massa saker, som att skrapa rent, stekspade mm. Går bra med en rejäl smörkniv i stål oxå. Någon skrev pissa ute i trädgården, kan bara hålla med - prova så får ni se. Låt häcken växa högt, skit i vad grannarna säger, fantastiskt skönt att inte behöva bry sig om vad grannarna tycker om ens oklippta gräsmatta, då dom inte ser till exempel. Köp verktyg med kvalitet kostar, men är alla gånger värt det. Var snäll mot dina barn, skäm bort dom, när du blir äldre och ungarna hjälper dig för att dom vill, så inser du att det var väl investerat och att ligga på dödsbädden utan någon där är ingen höjdare heller. Fråga om du inte förstår och ge dig inte fören du vet, skit i att kön bakom dig växer, det är du som betalar för prylen, hjälpen eller vad det nu är. Saker du använder ofta, satsa alltid på kvalitet, våga fråga och låtsas inte som du själv vet för att spela Allan. Gift dig med kvinnan du vill vakna på morgonen med, inte den du vill gå i säng med. Ha alltid en bit korv, ägg, ost, grädde i kylskåpet. Handtag på toan lätt att skruva dit, bra om man är stel och har svårt att komma upp. Antiglid matta i badkaret, duschen. Diskborste på toan, lätt att skrubba handfatet när andan faller på, eller om man har tråkigt när man sitter och krystar.
Citera
2022-12-13, 14:30
Medlem
knullklassons avatar
Verktyg:

Köp de på Biltema med 10 års garanti. Drar du sönder en hylsa eller nåt så åker du iväg med den till Biltema och får en ny, helt utan krångel.
Drar du sönder nåt från dyrare tillverkare som Bacho, Hazet, Kamasa, Wera, Gedore så får du jobba arslet av dig för att eventuellt, och med en hel del tur, få en ny vara.
Citera
2022-12-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Verktyg:

Köp de på Biltema med 10 års garanti. Drar du sönder en hylsa eller nåt så åker du iväg med den till Biltema och får en ny, helt utan krångel.
Drar du sönder nåt från dyrare tillverkare som Bacho, Hazet, Kamasa, Wera, Gedore så får du jobba arslet av dig för att eventuellt, och med en hel del tur, få en ny vara.

Japp jag oxå, köper på Biltema med 10 års garanti, dock har jag köpt en Kamasa verktygslåda för säkert 20 år sedan, används ofta och grejerna håller fortfarande.
Citera
2022-12-13, 14:53
Medlem
Felstavarens avatar
Ha alltid med ett litet multiverktyg vart du än går. Leatherman squirt är perfekt att ha på nyckelknippan.

Köp bara ordentliga skor i skinn, utan foder och goretex och annan skit. Tvätta och fetta regelbundet så blir det billigt och bekvämt i längden.
Citera
2022-12-13, 15:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Finns det ingen idag som kan tillverka en riktig osthyvel längre?

Jo, norrmännen. Leta efter Bjørklund. Finns med både plant och vågigt skär.
Citera
2022-12-13, 15:19
Medlem
Är inte man, men kan vara ganska grabbig av mig så here goes:

För att slippa försöka få upp tröga burklock tills du står och svär och svettas, slå hårt på locket t.ex med skaftet på valfritt bestick en gång - sen kan du skruva av locket lätt som en plätt eftersom trycket inuti då försvinner.

Annars kan varmt vatten också göra tricket.
Citera
2022-12-13, 15:28
Medlem
Jag var trött på att para ihop strumpor så jag slängde alla jag hade och införskaffade mig 40 par av samma (svarta och bekväma). Då behöver man inte ens sätta ihop dem i ett par efter man tvättat, utan det blir direkt med i strumplådan
Citera
2022-12-13, 16:03
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nej nej, en riktig gubbe kör Toyota Avensis kombi. Passat är för barnfamiljer där mannen inte riktigt kan glömma sin coola VW Golf Gti och desperat klamrar sig fast vid ungdomens bilmärke. Volvo är okej men alla gubbar med självaktning kör japanskt.

Helt riktigt.
Citera
2022-12-13, 16:07
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Är inte man, men kan vara ganska grabbig av mig så here goes:

För att slippa försöka få upp tröga burklock tills du står och svär och svettas, slå hårt på locket t.ex med skaftet på valfritt bestick en gång - sen kan du skruva av locket lätt som en plätt eftersom trycket inuti då försvinner.

Annars kan varmt vatten också göra tricket.

En gubbe tar av locket med näven och gärna inför publik, den dagen som han måste ta till till sinnrika metoder ja då är han en gubbe på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in