2022-12-13, 00:45
Medlem
En grej jag blivit bättre och bättre på ju mer gubbe jag blivit är att närma mig mitt alkoholintag och min veckoliga berusningsgrad med en taktik så utstuderad och i varje drag så perfektionernad att Karpov själv hade lämnat remi vid närmare bekantskap.

Det handlar alltså att om konsten att som arbetande familjefar kunna få ut som många berusade minuter per vecka (BMPV) i förhållande till Mer Besvärande Sociala Konsekvenser(MBSK)
Det så kallade Ajfanndou-indexet.

En över tid stadigvarande nivå på mer än 10,000 BMPV : 1 MBSK anses av de flesta som en eftersträvansvärd nivå
Senast redigerad av Herr.Dekadens 2022-12-13 kl. 00:47.
Citera
2022-12-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ni ska få ett tips av mig som tog tid för mig komma på. Som ni kan göra i Excel eller Word:

Skriv ner alla platser som ni besöker:
secondhandbutiken
stormarknaden
biblioteket
gymmet
sommarstugan
båten
bekant x och y och z
promenera utomhus

Sedan gör ni samma med hemsidorna ni besöker:
flashback (lista vilka forum ni besöker ofta!)
blocket (kategorisera vilka produkter ni oftast letar efter)
dn
youtube (glöm ej kategorisera vilka kanaler ni följer)
facebook marketplace

Sedan skriver ni ner vilka intressen ni har:
resa
supa
segla
göra roadtrip

Så slipper ni fundera så mycket på vad ni ska göra. Bara skriva ner dagliga rutinen ni har och sedan följa den. Så mycket enklare! Ni slipper tänka på vad ni ska göra nu. Bara kolla på listorna!
Edit: Går också bygga ut listorna med nya aktiviteter om det blir skralt med aktiviteter. Det är enklare när ni redan har en tydlig struktur.

Bra tips! Har gjort så ett tag och det är ovärderligt när man plötsligt lite oväntat ska hitta på någon aktivitet. Bara att slå upp sidan med skojiga saker att göra.

Sen om man som jag blivit gubbsnål är det bra för ekonomin också. Eftersom det i stunden kan vara svårt att komma på gratis-aktiviter som är kul.

Har även en flik med fikaställen/restauranger som är billiga men där priset glider under radarn pga den pittoreska eller på annat sätt lite udda inramningen. Tjejer kan ju vara lite känsliga för sånt annars, som att äta korv på Ikea etc enbart för att det är billigt.

Det kanske iofs kan vara ett gubbtips i sig om man är ensam eller i sällskap enbart med andra gubbar. Att förlägga den obligatoriska rundan mellan Jula-Biltema-Ö&B-Dollarstore i ett handelsområde där Ikea ligger nära och Biltema har en café del och vid en tid på dagen när det är lämpligt att äta.

Då kan man börja med en glass på Ikea för 5:-

Sen får man en skaplig middag för runt 25:- på Biltema.

Sen tar man nästa butik och avsultar med kaffe och bulle på Biltema för 5:-

Då har man fikat/ätit ute tre gånger för mindre än 40:- och kommer billigare undan än vad det kostar att ta med eget termoskaffe och smörgås.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Smart, när man oundvikligen blir dement sen kan det vara bra att komma ihåg vad man gillade. Man kan även beskriva frun i detta dokument så man inte skickar på fel när man glömmer allt sen.

Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-13 kl. 01:12.
Citera
2022-12-13, 01:10
Medlem
Strongmanx2s avatar
För att inte pissa *pun intended* ner TS helt så ska jag ge tips som alla har nytta av.

1. Ha alltid näsdukar i jackfickan.
2. Ha en hundbajspåse i fickan för dina använda näsdukar, komplettera ev med handsprit.
3. Köp formgjutna sulor så kan även de billigaste skorna bli användbara.
4. Ha alltid kontanter på dig ifall kortterminalen ligger nere.
5. Första hjälpen kit i bagaget på bilen kan rädda ditt och andras liv.
6. Klä dig enligt lager-på-lager-principen under vintern och du kommer aldrig frysa.
7. Nötter är bra snacks som är lätt att ha med sig överallt eller förvara i bilen för snabb energi.
8. Drick vätskeersättning på morgonen för en bättre start på morgonen.
9. Ha en kukduk som du torkar kuken med efter du tvättat kuken i handfatet efter urinering.
10. Istället för att skrapa rutan som en idiot på morgonen, använd de-icer ifall du ej har garage/motorvärmare.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.

Jag förstår inte hur du kan klassa något som detta som tips, vad exakt bortsett från ficklampor i hemmet skulle vara positivt?

Du pissar i köket och kontaminerar din matlagningsplats, du har verktyg i köket (har du verkstad i köket?), du har av någon anledning pennor vid instrumentpanelen (ytterst få har nytta av det), du har din medicin i dagsljus så den blir sämre med tiden.

HUR kan du klassa detta som tips? Låter mer som du är lite unik och just detta har tagit dig halva livet att inse att du vill ha.
Citera
2022-12-13, 01:12
Medlem
Zorzarns avatar
Detta är säker skitvanligt idag, men efter att jag placerade kryddorna liggandes i en kökslåda med etiketterna uppåt istället för ståendes ovanför fläkten så vart mitt liv så jävla mycket enklare.

När jag kokar buljong så placerar jag det i iskuber och fryser in.

Köpte en sån verktygsväst som var vanligt hos elektriker förr. Fruktansvärt skönt att avlasta höfterna från snickarbyxor med diverse verktyg i hängfickorna. Lika skönt på jobbet som hemma i trädgården/garaget.
Citera
2022-12-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ett obetydligt tips: Som stor äggkonsument, använder jag sedan urminnes tider en kapsyl från en PET-flaska som äggkopp.
Tilläggas kan att en äggkokare är guld värd.
Men liten, för max tre ägg, typ Krups som inte tar plats och håller i en halv evighet.
Citera
2022-12-13, 01:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Ha alltid ett gediget lager hushållsartiklar hemma som kan ta slut. Jag har t.ex alltid hemma (som jag fyller på kontinuerligt):

- 6 hushållsrullar
- 6 toapappersrullar
- 8 små paket näsdukar
- 2 paket disksvampar (vita som inte repar porslin)
- 2 paket disktrasor
- 2 diskborstar
- 2 paket stora tandkrämstuber
- 4 flaskor tvål
- 2 flaskor schampoo/duschtvål (same same haha)
Citera
2022-12-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Eller så sitter man ner när man pissar så har man rationaliserat bort disktrasan också.
Äntligen! Började bli orolig för att vara ensam om det i hela gubbuniversumet.
Det är på alla sätt bättre att sitta ner när man pissar (på toaletten alltså, inte i köket eller på backen).

En fråga: är jag ensam om att torka snoppen med toapapper istället för att ”daska med kuken 3 bestämda gånger för att få ut dom sista dropparna”?
Citera
2022-12-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
För att inte pissa *pun intended* ner TS helt så ska jag ge tips som alla har nytta av.

1. Ha alltid näsdukar i jackfickan.
2. Ha en hundbajspåse i fickan för dina använda näsdukar, komplettera ev med handsprit.
3. Köp formgjutna sulor så kan även de billigaste skorna bli användbara.
4. Ha alltid kontanter på dig ifall kortterminalen ligger nere.
5. Första hjälpen kit i bagaget på bilen kan rädda ditt och andras liv.
6. Klä dig enligt lager-på-lager-principen under vintern och du kommer aldrig frysa.
7. Nötter är bra snacks som är lätt att ha med sig överallt eller förvara i bilen för snabb energi.
8. Drick vätskeersättning på morgonen för en bättre start på morgonen.
9. Ha en kukduk som du torkar kuken med efter du tvättat kuken i handfatet efter urinering.
10. Istället för att skrapa rutan som en idiot på morgonen, använd de-icer ifall du ej har garage/motorvärmare.

Jag förstår inte hur du kan klassa något som detta som tips, vad exakt bortsett från ficklampor i hemmet skulle vara positivt?

Du pissar i köket och kontaminerar din matlagningsplats, du har verktyg i köket (har du verkstad i köket?), du har av någon anledning pennor vid instrumentpanelen (ytterst få har nytta av det), du har din medicin i dagsljus så den blir sämre med tiden.

HUR kan du klassa detta som tips? Låter mer som du är lite unik och just detta har tagit dig halva livet att inse att du vill ha.

Håller helt med om att mina "tips" inte var så mycket att komma med i jämförelse med mycket annat som framkommit men det var också hela idén med tråden. Jag har själv inte ens kommit in i gubb-,puberteten än. Men jag är i alla fall tillräckligt gammal för att ha börjat i frågasätta invanda mönster och hitta på, i mitt tycke, egna finurliga lösningar och framförallt för att inse att dom som levt dubbelt så länge ofta sitter på rena guldgruvor av tips av den här karaktären. Och det var dom jag personligen ville åt.

Att jag la ribban lite lågt var för att markera att tråden inte skulle bli en allmän husmorstips tråd med allt för mycket inlägg av din karaktär som, om du ursäktar, i princip vilken dagisfröken som helst i 25års åldern kan bistå med, samt för att locka fram just stofilerna och dom unika människorna och deras klokskap och för att slippa fördömmande komentarer och värderingar av det slag du och han med eget bibliotek och några till levererat.

Och det tycker jag väl ärligt talat vi har lyckats bra med så hoppas vi kan fortsätta i den andan utan att dömma och fördömma allt för mycket. Annars tror jag din kukduk ligger ganska risigt till, det känndes inte direkt jättefräscht och att spraya rutan med svindyr de-icer var i mitt tycke raka motsatsen till ett klockrent gubbtips.

Tanken med tråden var alltså att komma åt det som tagit gubbar en halv eller hel mansålder att efter eget huvud vaska fram som smarta och enkla lösningar eller hur man använder kända produkter på ett bättre sätt inte att upprepa redan väl kända komersiella lösningar och produkter som man kan läsa om i vilken heminredningstidning som helst. Eller att lägga sig i och nervärdera hur andra gubbar lever.

Hoppas vi kan fortsätta i den trevliga andan nu utan att värdera varandras tips. Det finns väl fullt tillräckligt med sånt i övriga forumet. Och det där med var och hur man kissar har du fått en förklaring till längre bak i tråden och därefter stöttar även moderator att vi ska släppa den frågan.

Mvh conny, trådstartare.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-13 kl. 02:13.
Citera
2022-12-13, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Pannlampor. De få gånger du behöver extra ljus har du oftast även behov av två fria händer. Att se något du inte kan göra något åt skapar bara frustration.

Exakt vad jag tänkte tillägga när jag läste trådstarten!
O uppladdningsbara med LÅNG batteritid o MINST två! En på laddning medan andra är i bruk.
O nu pratat vi batteritid på heldag för oss förvirrade som glömmer bort att det finns en av och på knapp.
Och inget punktlyse ska vara bred ljusbild så man slipper sikta runt för o se något och inget batteripack i nacken, det ska vara inbyggt fram!

Aldrig mer frustration över att inte se något!
Citera
2022-12-13, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ha alltid ett gediget lager hushållsartiklar hemma som kan ta slut. Jag har t.ex alltid hemma (som jag fyller på kontinuerligt):

- 6 hushållsrullar
- 6 toapappersrullar
- 8 små paket näsdukar
- 2 paket disksvampar (vita som inte repar porslin)
- 2 paket disktrasor
- 2 diskborstar
- 2 paket stora tandkrämstuber
- 4 flaskor tvål
- 2 flaskor schampoo/duschtvål (same same haha)

Alla produkter som även med jämna mellanrum går köpa bulk billigt! Kan spara uppåt 50% på det, mycket.bra!
Citera
2022-12-13, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Äntligen! Började bli orolig för att vara ensam om det i hela gubbuniversumet.
Det är på alla sätt bättre att sitta ner när man pissar (på toaletten alltså, inte i köket eller på backen).

En fråga: är jag ensam om att torka snoppen med toapapper istället för att ”daska med kuken 3 bestämda gånger för att få ut dom sista dropparna”?

Brukar oftast nyttja ett ihopvikt ark för att dutta en gång!

/
(-----
\

Så brukar resultatet ut om det fanns att torka.
Citera
2022-12-13, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurrkaninen
Ett riktigt bra tips! Ett måste i verkstan men aldrig tänkt på att det kan funka på kläderna!

Funkar på allt, de det inte funkar på biter bensin ofta på.

Bläddrat genom tråden o måste säga stålhätta med vridsnörning (eller va man kallar de, liten ratt fram man vrider för snörning), detta riktat till dom som prata om elastiska skosnören o kardborre stängning längre bak.
De magiska med vridsnörning är att tillslut hamnar man på ett gyllene läge där man inte behöver ratten längre, dom sitter lagom hårt för bruk men nog löst för att man ska kunna ta av och på dom smidigt.
Stålhätta är nästan enda skorna ja använder nuförtiden, man är näst intill odödlig i dom o dom är gratis beroende på bransch man jobbar i.

Kardborre har man på bälte inte på skor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in