2022-12-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bromsrengöring som fläckborttagare på kläderna är superbra! 29 spänn för en sprejburk på Lidl.

Ett riktigt bra tips! Ett måste i verkstan men aldrig tänkt på att det kan funka på kläderna!
Citera
2022-12-12, 23:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det hände något konstigt med min osthyvel. Det var den klassiska med svart skaft, skitbra hyvel. Den var i påsen med en ostkant, så jag tänkte att nu får jag inte råka kasta hyveln med osten. Så jag vet att jag var medveten. Men sedan försvann hyveln ändå! Jag fattar inte hur.

Min kompis beställde en ny hyvel från Willys. Den är liknande men kanske 9/10 inte 10/10 som den gamla. Var får man tag på den klassiska?

Jag har även en hyvel som inte går att hyvla med och jag har sparat den. Min mor säger att alla har en extra osthyvel som inte funkar men de kastar den inte. Känner mig väldigt träffad. Varför gör man så?

Var det den med svart skaft med en "grop" för tummen?
I så fall så är det jag som har den jag köpte den ny för två veckor sedan i en butik ute i obygden och vad jag har letat efter den sortens osthyvel, fan bara skräp som finns idag.
Plasthyvlarna kastades, den usla i stål är kvar och så den nya, fy fan vad vi har käkat ostmackor.
Citera
2022-12-12, 23:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Var det den med svart skaft med en "grop" för tummen?
I så fall så är det jag som har den jag köpte den ny för två veckor sedan i en butik ute i obygden och vad jag har letat efter den sortens osthyvel, fan bara skräp som finns idag.
Plasthyvlarna kastades, den usla i stål är kvar och så den nya, fy fan vad vi har käkat ostmackor.

Jag minns inte om den hade en grop. Men den var ganska gammal. Tror jag fick den när jag var 19, den försvann när jag var 50. Den blev aldrig slö.
Citera
2022-12-12, 23:30
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ololizoz
Haha folk kan väl bli imponerade av ett snyggt plagg, dyrt eller inte. Däremot är dåligt sittande Blåkläder och dylikt föga imponerande. Inte speciellt skönt att gå i för den delen heller. Ska man ha bekväma eller slitstarka kläder kan man åtminstone kosta på en liten slant för att få nåt snyggt med bra passform. Ska jag vara ärlig så ser jag ner lite på folk som kommer i fula dåligt sittande kläder.

Jo men så är det ju och faktiskt och att billigt behöver inte sitta illa om man bara bryr sig lite där man vidgar sina vyer och köper sina kläder själv.

Det syns och är stor komik när Frun är den som handlar alla kläder till Gubben sin, mja den får duga!
Gubben ser ut som ett klappmongo.
Citera
2022-12-12, 23:39
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag minns inte om den hade en grop. Men den var ganska gammal. Tror jag fick den när jag var 19, den försvann när jag var 50. Den blev aldrig slö.

Ja att osthyvlarna var bättre förr. Vi har en släktgård och där finns en osthyvel med ett väl slitet träskaft och som säkert är ifrån 50-talet. Den är delikat att arbeta med även mjuk ost går att hyvla i lövtunna skivor.
Jag tänkte i ett svagt ögonblick att det är nog ingen som kommer att sakna den, fy på mig där men att jag besinnade mig.

Sådana osthyvlar tillverkas inte längre.
Dem görs väl i Kina som allt annat.
Citera
2022-12-12, 23:50
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Att elda vedkamin det är Gubbe, det ska inte ryka ur skorstenen utan endast ett svagt värmedaller som knappt syns.

Man är aldrig mer gubbe än det antal kubik ved som man själv fällt, sågat, huggit och staplat
Citera
2022-12-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De senaste fem åren har jag gett blanka fan i att byta till sommardäck på bilen, kör året om med vinterdäcken (friktion). Kör ändå mest hoj på sommaren så bilen står mestadels.
För två decennier sedan, efter ännu en vinter med dubbdäck, blev det igen dags för sommardäck. Dessa visade sig sakna godkänt mönster och det förelåg en risk för en utgift på flera lax och en massa jobb. Detta enbart för att kunna rulla till bolaget tur och retur. Över min döda kropp, sa gubben. Han tog en tång och drog ut alla jävla dubbar, rakt ut, utan att ens vidröra hjulmuttrarna. Sedan rullade han problemfritt i flera år, tills det blev dags för nya vinterdäck. Det blev dubbfritt så klart, som har suttit på bilen i 15 år snart. Att ha åtta hjul till en bil är ett minne blott. Fyra stycken är numer standard hos alla smarta gubbar söder om norra polcirkeln. Tills lagstiftarna hittat på något nytt hyss. Men den dagen den sorgen.
Citera
2022-12-12, 23:59
Medlem
Soppåsen på utsidan på skåpsdörren. Pissar i halvlitersfłarka för mjukmedel som har krage under skruvlocket för stadigare grepp. Slår i större dunk som blir "guld vatten" att gödsla med i trädgården.
Citera
2022-12-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Släng 90% av all skit i hemmet du mår bättre sen och det blir mycket enklare att hålla ordning.
Inte där än,men har tänkt att jag skall börja med kläder.
Citera
2022-12-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokmastarn
Ifixit. Dyr men fan vad huvudvärk jag sparat på den. Finns andra kit men bitsen håller bra.

Röker vape och har sen jag skaffa mech inte behövt byta hela tiden då de reglerade går sönder för mig hela tiden.

Dynavape är också en vän för hela gubblivet ut!
Citera
2022-12-13, 00:10
Medlem
[quote=Newkie|82735724]
Citat:
Ursprungligen postat av hodde

Jag har en batteridriven som drar 350 Nm, vilket räcker gott till både plåtfälg och aluminium. Maskinen finns i alla prisklasser.. Jula har alla sakerna...

Jag köpte en blå bosch men det finns klart billigare alternativ både med sladd och utan. Momentstav (blå = plåt, Gul = alu) och hylsor på jula.

Man använder staven när man drar åt och kör utan när man lossar. Mycket enklare än med kors då man slipper lossa muttrarna innan man hissar bilen. Och kan dra åt utan att sänka. Hade en sladdriven innan vilket också fungerade bra. Men skönt att slippa sladden.

Hmm, hade du hellre haft luftdriven om du haft plats? Man kan ju göra så mycket med dem.

(fan, något knasar plötsligt med mina quoteringar, och för trött för att ordna nu)
Citera
2022-12-13, 00:27
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Man är aldrig mer gubbe än det antal kubik ved som man själv fällt, sågat, huggit och staplat

Hehehe, tänk att det finns alltid dem som ska vara värst.

Ok men att jag högg ved av bara den som grabb, var den som slipade yxan och kom att sköta kamin.

Farsan min kom aldrig att nå upp till graderingen Gubbe, alltid för ivrig, alltid för mycket.
Han hade så när ihjäl oss med att packa gjutjärnskaminen full och skickade in trasor tändvätska och ihoprullade tidningar i mellan. Satan i gatan, han fick fyr på klabbet, det dånade och riste, kaminen sotade på utsidan och pang som ett pistolskott så sprack bakstycket, det var en dålig kamin..han fick tag på en som svetsade ihop sprickan och på igen och då sprack glaset på luckan och att luckan vart skev men att det gjorde inget.

Jag fick därefter den äran eller rättare sagt till straff för det att jag inte ägde denna sanna tron på herren min Gud att sköta eldningen av kaminen och att hugga ved.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2022-12-13 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in