Citat:
Ursprungligen postat av
Dille24
Du blinkar inte vänster när du kör "rakt fram" och jag vet inte vart du kommit ifrån så för mig är din vänsterblinkning inte inressant.
Det är väl bättre om folk blinkar vänster för att visa att de tänker ligga kvar i rondellen. Det finns inget mer irriterande än när man måste bromsa eller sakta ner inför en rondell för att man inte vet om den som kör i ska av eller inte.
Det hade förstås löst sig om folk kunde blinka höger när de ska ut. Men många har ju svårt att hitta spaken öht.
Fast folk kommer aldrig lära sig blinka vänster på rätt sätt så lika bra att förbjuda det och ist ställa högre krav på att blinka ur rondellen.
Har märkt i övriga europa där jag varit så har de varit så och det verkar skapa mindre förvirring.
De flesta klarar inte av att byta riktning på blinkers vid rätt tillfälle, gasa, bromsa, hålla utkik för cyklister och andra och styra samtidigt.
Jag som ska in i rondellen vill bara veta om du ska va kvar i den (alltså ingen blinkers - normal enkelriktad gata) eller ska svänga av.