2022-12-09, 13:16
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Hm, jag erkänner att jag ibland hör till denna kategori människor. Håller med om att det är lite obehagligt när man kör bil och inte ser fotgängarna ordentligt. Samtidigt tycker jag det gnälls lite väl mycket på reflexlösa fotgängare i alla möjliga sammanhang.

Jag tänker som så att jag vet mycket väl att jag inte syns bra när jag är ute och går och anpassar mig därefter. Så länge jag går på trottoaren och du som bilist håller dig på vägen så ser jag inte riktigt problemet? När jag sedan skall korsa bilvägen så får jag ju anpassa mig. Jag väntar tills det är bilfritt och går över först när alla bilar är på behörigt avstånd. Vad är problemet egentligen?

Hade det fungerat så så hade det inte varit några större problem. Men folk är dumma I huvudet, musik I lurarna och ingen koll överhuvudtaget. Dom har lärt sig att bilarna måste stanna vid övergångsställen så dom tittar inte ens utan kliver rakt ut i gatan.
Citera
2022-12-10, 01:53
Medlem
Citat:
Ha, ha! Detta med rondellkörning verkar vara ett outtröttligt trätoämne. Vad är egentligen problemet med detta? Själv uppskattar jag tydlighet. Använd gärna blinkers så ofta som möjligt.

Exempel: Jag står vid infart till rondellen och ska svänga höger. Det kommer en bil från vänster (i cirkulationsplatsen). Om den andra bilisten blinkar vänster så kan ju jag oftast i lugn och ro köra vidare i i förvissning om att vi inte kommer krocka. Särskilt om det är en stor cirkulationsplats med två filer. Om den andra bilisten inte blinkar så kan jag ju inte vara säker på om han kommer köra rakt fram eller vänster. Han ska ju enligt reglerna blinka höger om han tänker köra ut, men det är ju inget jag kan lita på när jag själv är på väg att köra in i cirkulationsplatsen.

Blinka 2 gånger = förvirrande
Blinka 1 gång = som det ska vara!
Citera
2022-12-10, 05:13
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Här blir det intressant och en tråd jag skrev i ämnet som åkte i papperskorgen då det fanns trådar. Helt ok. Det finns trådar men inte med min vinkling.
För att få framföra ett motorfordon i Sverige måste man vara 15 år. För att få cykla i Sverige innan man är 15 så måste man ha hjälm.
Men på något sätt har lagstiftningen missat att eldrivna fordon faktiskt har en motor och de har även missat att det är krav på hjälm redan på mopeder.

Jag har inget emot fordonen i sig men lagstiftarna måste vakna och reglera dessa. Om jag får Muhammed, 20 år, på motorhuven så kan jag leva med det. Sjukhusen skriker ändå efter reservdelar.
Men att köra på ett barn…. Vilken mardröm
Ungar...vuxna...same same. Den ene är inte värd mer än den andre.
Citera
2022-12-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Blinka 2 gånger = förvirrande
Blinka 1 gång = som det ska vara!

Tydlighet är inte förvirrande
Citera
2022-12-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ungar...vuxna...same same. Den ene är inte värd mer än den andre.
Jo, när de ligger på min motorhuv gäller mina värderingar, inte dina.
Citera
2022-12-10, 14:42
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, när de ligger på min motorhuv gäller mina värderingar, inte dina.
Visserligen men du har konstiga värderingar.
Citera
2022-12-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Visserligen men du har konstiga värderingar.
Dito
Citera
2022-12-10, 15:44
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ha, ha! Detta med rondellkörning verkar vara ett outtröttligt trätoämne. Vad är egentligen problemet med detta? Själv uppskattar jag tydlighet. Använd gärna blinkers så ofta som möjligt.

Exempel: Jag står vid infart till rondellen och ska svänga höger. Det kommer en bil från vänster (i cirkulationsplatsen). Om den andra bilisten blinkar vänster så kan ju jag oftast i lugn och ro köra vidare i i förvissning om att vi inte kommer krocka. Särskilt om det är en stor cirkulationsplats med två filer. Om den andra bilisten inte blinkar så kan jag ju inte vara säker på om han kommer köra rakt fram eller vänster. Han ska ju enligt reglerna blinka höger om han tänker köra ut, men det är ju inget jag kan lita på när jag själv är på väg att köra in i cirkulationsplatsen.

Blinka vänster? Vad är vänster för den som väntar utanför?
Blinka bara höger när du ska köra ut, inget annat.
Citera
2022-12-10, 19:16
Medlem
Citat:
Tydlighet är inte förvirrande

Det är verkligen inte tydligt, bara idiotiskt
Citera
2022-12-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är verkligen inte tydligt, bara idiotiskt

Ok. Du förstår inte åt vilket håll någon tänker köra om de blinkar vänster?

Nej, det är klart. Om man har såna utmaningar så får jag ge dig rätt. Men frågan är om du borde vara i trafiken överhuvudtaget?
Citera
2022-12-11, 11:08
Medlem
Folk som ligger upp i röven på en istället för att köra om.
De som blinkar vänster i rondellen, kan vi bara betrakta en rondel som en enkelriktad gata där man visar när man ska svänga av? Alltså när man ska ut ur rondellen.
Vi som ska in vet ju inte vart du kom ifrån, bara intresserade av å veta om du ska vika av.
Hälften kan ändå inte sluta med sitt vänsterblinkande i tid ( avfarten innan den man tänkt ta) och således står man där som ett fån bara för att se bilisten vika av utan att blinka ut eller.
Du som ska in i rondellen bryr ju dig bara om de tänkt vika av eller ej, du kan aldrig lita på att den som blinkar vänster kommer fortsätta att göra detta så ge fan i å blinka vänster..

Så länge ett fordon befinner sig i rondellen så har man som väntande väjningsplikt pch väntar på att de signalerar ut ur rondellen.. det är mycket viktigare än att blinka vänster.
Citera
2022-12-11, 12:47
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynavoice
Så länge ett fordon befinner sig i rondellen så har man som väntande väjningsplikt pch väntar på att de signalerar ut ur rondellen.. det är mycket viktigare än att blinka vänster.

Det är väl bättre om folk blinkar vänster för att visa att de tänker ligga kvar i rondellen. Det finns inget mer irriterande än när man måste bromsa eller sakta ner inför en rondell för att man inte vet om den som kör i ska av eller inte.

Det hade förstås löst sig om folk kunde blinka höger när de ska ut. Men många har ju svårt att hitta spaken öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in