2022-12-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

Du blinkar inte vänster när du kör "rakt fram" och jag vet inte vart du kommit ifrån så för mig är din vänsterblinkning inte inressant.

Det är väl bättre om folk blinkar vänster för att visa att de tänker ligga kvar i rondellen. Det finns inget mer irriterande än när man måste bromsa eller sakta ner inför en rondell för att man inte vet om den som kör i ska av eller inte.

Det hade förstås löst sig om folk kunde blinka höger när de ska ut. Men många har ju svårt att hitta spaken öht.
Fast folk kommer aldrig lära sig blinka vänster på rätt sätt så lika bra att förbjuda det och ist ställa högre krav på att blinka ur rondellen.
Har märkt i övriga europa där jag varit så har de varit så och det verkar skapa mindre förvirring.

De flesta klarar inte av att byta riktning på blinkers vid rätt tillfälle, gasa, bromsa, hålla utkik för cyklister och andra och styra samtidigt.

Jag som ska in i rondellen vill bara veta om du ska va kvar i den (alltså ingen blinkers - normal enkelriktad gata) eller ska svänga av.
Citera
2022-12-11, 13:17
Medlem
Vad jag missade skriva va även att jag som ska in, vet ju inte om du kört "rakt fram" och inte blinkar vänster förstår och inte heller höger ut för du är gammal och kör de gamla reglerna, om du kom från vänster och ska rakt fram.
Man ska i vilket fall inte blinka när man kör rakt fram
Summa summarum, jag ska inte behöva ta reda på vart du kom ifrån. Allt jag vill veta är, ska du svänga av så jag kan kör in i rondellen eller ej. Då vet vi att alla ska betraktas som fordon vi ska väja för tills de bestämt att de ska ut och därmed blinkar ut.
Citera
2022-12-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynavoice
Folk som ligger upp i röven på en istället för att köra om.
De som blinkar vänster i rondellen, kan vi bara betrakta en rondel som en enkelriktad gata där man visar när man ska svänga av? Alltså när man ska ut ur rondellen.
Vi som ska in vet ju inte vart du kom ifrån, bara intresserade av å veta om du ska vika av.
Hälften kan ändå inte sluta med sitt vänsterblinkande i tid ( avfarten innan den man tänkt ta) och således står man där som ett fån bara för att se bilisten vika av utan att blinka ut eller.
Du som ska in i rondellen bryr ju dig bara om de tänkt vika av eller ej, du kan aldrig lita på att den som blinkar vänster kommer fortsätta att göra detta så ge fan i å blinka vänster..

Så länge ett fordon befinner sig i rondellen så har man som väntande väjningsplikt pch väntar på att de signalerar ut ur rondellen.. det är mycket viktigare än att blinka vänster.

Citat:
Fast folk kommer aldrig lära sig blinka vänster på rätt sätt så lika bra att förbjuda det och ist ställa högre krav på att blinka ur rondellen.
Har märkt i övriga europa där jag varit så har de varit så och det verkar skapa mindre förvirring.

De flesta klarar inte av att byta riktning på blinkers vid rätt tillfälle, gasa, bromsa, hålla utkik för cyklister och andra och styra samtidigt.

Jag som ska in i rondellen vill bara veta om du ska va kvar i den (alltså ingen blinkers - normal enkelriktad gata) eller ska svänga av.

Citat:
Vad jag missade skriva va även att jag som ska in, vet ju inte om du kört "rakt fram" och inte blinkar vänster förstår och inte heller höger ut för du är gammal och kör de gamla reglerna, om du kom från vänster och ska rakt fram.
Summa summarum, jag ska inte behöva ta reda på vart du kom ifrån. Allt jag vill veta är, ska du svänga av så jag kan kör in i rondellen eller ej. Då vet vi att alla ska betraktas som fordon vi ska väja för tills de bestämt att de ska ut och därmed blinkar ut.

Det är uppenbart att du har bristande kunskaper och förståelse där detta med körning i cirkulationsplatser… Dina argument är samma som flera andra med liknande brister ofta kastar fram….

Faktum är att det finns ett flertal länder i Europa där man uttryckligen lär ut eller rekommenderar just vänsterblink i cirkulationsplatser, jag har länkat till ett gäng sådana exempel i den stora tråden om just VB i rondeller..
Citera
2022-12-11, 18:06
Medlem
Citat:
Varför blinkar du bara höger vid filbyten på vägar med två filer?
Faktum är att du gör ett filbyte direkt när du går in i en rondell om du ska lägga dig i vänsterfil.
Citera
2022-12-11, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ok. Du förstår inte åt vilket håll någon tänker köra om de blinkar vänster?

Nej, det är klart. Om man har såna utmaningar så får jag ge dig rätt. Men frågan är om du borde vara i trafiken överhuvudtaget?
Vilket håll man ska åt? Man blinkar ju inte för att man ska åt "ett håll", man blinkar för att man avser bryta körfältet på nåt vis (filbyte, avfart etc).
Citera
2022-12-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Vilket håll man ska åt? Man blinkar ju inte för att man ska åt "ett håll", man blinkar för att man avser bryta körfältet på nåt vis (filbyte, avfart etc).

Ännu en gång bekräftar du offentligt att du har noll koll….

Nej, att använda körriktningsvisare (smaka på ordet och fundera lite…) handlar inte endast om att byta körfält, utan just som namnet hintar om, att man vill signalera till andras om sin ändrade eller fortsatta körriktning.
Citera
2022-12-11, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ännu en gång bekräftar du offentligt att du har noll koll….

Nej, att använda körriktningsvisare (smaka på ordet och fundera lite…) handlar inte endast om att byta körfält, utan just som namnet hintar om, att man vill signalera till andras om sin ändrade eller fortsatta körriktning.
Läs vad jag skriver istället för att svara med reptilhjärnan. BRYTA körfältet skrev jag, för det är det du avser göra när du blinkar. Men du är kanske en sån smartskalle som blinkar i kurvor också med din Fiat?

Sen att du sitter i en långtradare och inte har förmågan att hålla hela fordonet inom filen i kurvor och cpl och därför blinkar, är inte speciellt relevant för frågan. och jag inte i nåt jag skrivit exkluderat långtradarchaffisars vilja att va övertydliga i trånga situationer där du möjligen kommer att BRYTA filmarkeringarna med några hjul.
Citera
2022-12-11, 20:55
Medlem
Citat:
Läs vad jag skriver istället för att svara med reptilhjärnan. BRYTA körfältet skrev jag, för det är det du avser göra när du blinkar. Men du är kanske en sån smartskalle som blinkar i kurvor också med din Fiat?

Sen att du sitter i en långtradare och inte har förmågan att hålla hela fordonet inom filen i kurvor och cpl och därför blinkar, är inte speciellt relevant för frågan. och jag inte i nåt jag skrivit exkluderat långtradarchaffisars vilja att va övertydliga i trånga situationer där du möjligen kommer att BRYTA filmarkeringarna med några hjul.

Fortfarande så är inte körriktningsvisare enbart avsedda för att användas om man byter/bryter körfält. Faktum är att även på en helvetes stor helt tom plan eller parkeringsplats utan ett enda målat streck så kan man använda blinkers för att varsla den där andra bilen som kommer om att man ämnar styra över åt vänster och då ev kan komma att korsa den andres väg
Citera
2022-12-12, 06:21
Avslutad
Citat:
Fortfarande så är inte körriktningsvisare enbart avsedda för att användas om man byter/bryter körfält. Faktum är att även på en helvetes stor helt tom plan eller parkeringsplats utan ett enda målat streck så kan man använda blinkers för att varsla den där andra bilen som kommer om att man ämnar styra över åt vänster och då ev kan komma att korsa den andres väg
Som sagt, irrelevant för bilister i den vanliga biltrafiken.
Citera
2022-12-12, 06:36
Medlem
Mest irriterande är nog alla puckon som inte vågar köra om när jag glider fram exakt efter skyltens hastighet.
Citera
2022-12-12, 07:23
Medlem
Citat:
Som sagt, irrelevant för bilister i den vanliga biltrafiken.

Så du menar att det är irrelevant för bilförare i den vanliga biltrafiken hur man ska och kan använda körriktningsvisare…? Jösses….

Det är gott om platser och situationer i den helt vanliga vardagliga biltrafiken där signalering med körriktningsvisare skall göras, eller kan behöva göras, för att förhindra missförstånd och fara, och där det inte finns målade linjer för körfält eller liknande. Där alltså ändrad körriktning eller sidoförflyttning kan ske, utan att man bryter eller byter något egentligt körfält. Men där andra trafikanter och fotgängare kan ha nytta av att varslas om vad andra ämnar göra med sin vidare färd. Har du helt missat det….? Noll koll…?
Citera
2022-12-12, 08:19
Avslutad
Citat:
Så du menar att det är irrelevant för bilförare i den vanliga biltrafiken hur man ska och kan använda körriktningsvisare…? Jösses….

Det är gott om platser och situationer i den helt vanliga vardagliga biltrafiken där signalering med körriktningsvisare skall göras, eller kan behöva göras, för att förhindra missförstånd och fara, och där det inte finns målade linjer för körfält eller liknande. Där alltså ändrad körriktning eller sidoförflyttning kan ske, utan att man bryter eller byter något egentligt körfält. Men där andra trafikanter och fotgängare kan ha nytta av att varslas om vad andra ämnar göra med sin vidare färd. Har du helt missat det….? Noll koll…?
Hur ofta kör man på flygplatsen, fotbollsplanen, vid lastområden för lastbilar etc som biltrafikant?. det är extrema undantag du syftar till och platser inga normala trafikanter kör på.

Lägg ner nu din fjant, vi bryr oss inte er långtradarchaffisar och er hitte på grejer för att ni inte klarar av att hantera fordonet på ett adekvat sätt. Ge fan att köra i flera filer samtidigt eller byt fordon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in