Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.
Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.
Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.
Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.
Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.
Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.
Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.
Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.
Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.
Att lägga fram sina egna och barnens kläder dagen innan. Så spar man tid på morgonen.
Att alltid handla på sig tex. toalettpapper, när man tog näst sista toalettpappersrullen. Köpa tvål när halva tvålen är slut osv. Så slipper man stå utan sådana nödvändigheter. Även med basmatvaror är det bra att tänka så.
Inhandla vinterkläder (om det behövs nya) redan tidig höst. Känns bra när första köldknäppen kommer och man slipper frysa.
Inhandla tvättställ. Tar minimalt med plats ihopvikt och är väldigt bra att hänga tvätt på. Torkar snabbt och lätt att hänga tvätten på.
Öronproppar. Alltid bra att ha hemma.
Ha ett litet medicinskåps-kit. Givetvis ska prylarna vara inlåsta på ett barnsäkert sätt. Där förvaras Alvedon, Novalucol, plåster, Samarin, stripes (vid värre skador som kräver bättre såromplåstring än plåster), fästingborttagare, nagelsax, skavsårsplåster, vätskeersättning.
Fetbladiga blommor. Nu har jag inte gröna fingrar och är definitivt ingen "tomatkung", mitt användarnamn är ren ironi (och givetvis också önskedröm om att vara en framgångsrik bonde som har gröna fingrar och stora odlingar med bla. tomater och annat). Jag lyckas ha ihjäl tom kaktusar.
Men för dem som gillar växter är fetbladiga växter kanon. Lättskötta och snygga.
Ja, det var vad jag kom på för nu.
Kul tråd!