2022-12-11, 03:39
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Hur mycket filar du på naglarna? Jag kan erkänna att jag brister i min egen hantering då man glömmer det i badrummet. Emellertid i varje rum?

Inte ofta, men bra ha det överallt eftersom man flänger av naglarna ibland. Borde nog lägga någon i bilen med, sånt skräp händer ju ofta när man inte är hemma.
Citera
2022-12-11, 03:41
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
...Och osthyvlar !

Tog mig ett par år innan jag fattade att det enda jag tog ut från diskmaskinen och diskade manuellt var osthyveln, nu har vi fyra stycken så man slipper detta. Varför ska man ha 20 var av gafflar, skedar och knivar men bara en osthyvel ?

Gubbtipset är MINST fyra osthyvlar !
Osthyvlar i metall och gjutjärnspanna så försvinner behovet av stekspade såvida man inte steker typ sill eller strömming och man vill ha den hel.
Så det är mitt gubbtips
också en färdig picknickkorg man vet seriöst aldrig när det stormar in en söt italienska i era liv som vill ha en ute-dag med dig då är en färdig korg bara lite matvaror att köpa guld
Citera
2022-12-11, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.

Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.

Att lägga fram sina egna och barnens kläder dagen innan. Så spar man tid på morgonen.

Att alltid handla på sig tex. toalettpapper, när man tog näst sista toalettpappersrullen. Köpa tvål när halva tvålen är slut osv. Så slipper man stå utan sådana nödvändigheter. Även med basmatvaror är det bra att tänka så.

Inhandla vinterkläder (om det behövs nya) redan tidig höst. Känns bra när första köldknäppen kommer och man slipper frysa.

Inhandla tvättställ. Tar minimalt med plats ihopvikt och är väldigt bra att hänga tvätt på. Torkar snabbt och lätt att hänga tvätten på.

Öronproppar. Alltid bra att ha hemma.

Ha ett litet medicinskåps-kit. Givetvis ska prylarna vara inlåsta på ett barnsäkert sätt. Där förvaras Alvedon, Novalucol, plåster, Samarin, stripes (vid värre skador som kräver bättre såromplåstring än plåster), fästingborttagare, nagelsax, skavsårsplåster, vätskeersättning.

Fetbladiga blommor. Nu har jag inte gröna fingrar och är definitivt ingen "tomatkung", mitt användarnamn är ren ironi (och givetvis också önskedröm om att vara en framgångsrik bonde som har gröna fingrar och stora odlingar med bla. tomater och annat). Jag lyckas ha ihjäl tom kaktusar. Men för dem som gillar växter är fetbladiga växter kanon. Lättskötta och snygga.

Ja, det var vad jag kom på för nu.

Kul tråd!
Citera
2022-12-11, 03:46
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Osthyvlar i metall och gjutjärnspanna så försvinner behovet av stekspade såvida man inte steker typ sill eller strömming och man vill ha den hel.
Så det är mitt gubbtips
också en färdig picknickkorg man vet seriöst aldrig när det stormar in en söt italienska i era liv som vill ha en ute-dag med dig då är en färdig korg bara lite matvaror att köpa guld

Varför försvinner behovet av stekspade när man använder gjutjärn jämfört med andra typer av stekpannor?

Edit: nej jag är korkad, du menar ju såklart att man använder osthyvlarna som stekspade
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-12-11 kl. 03:48.
Citera
2022-12-11, 04:08
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Varför försvinner behovet av stekspade när man använder gjutjärn jämfört med andra typer av stekpannor?

Edit: nej jag är korkad, du menar ju såklart att man använder osthyvlarna som stekspade
Ja det funkar ju såklart med rostfritt också men kör du osthyvel som spade o teflon så är det byebye med den pannan
Citera
2022-12-11, 04:25
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Ja det funkar ju såklart med rostfritt också men kör du osthyvel som spade o teflon så är det byebye med den pannan

Är ett bra tips iom att jag slarvat bort både osthyveln och stekdpaden! Har en keramikpanna, tror inte den bryr sig om vad jag stoppar i sålänge jag verkligen inte rispar
Citera
2022-12-11, 04:29
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Ett bra tips är att inte slösa tid på att rösta. Det är ändå centralbankerna som drar i trådarna.

Tog ett tag att fatta.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2022-12-11 kl. 04:37.
Citera
2022-12-11, 05:03
Medlem
Ett REJÄLT skohorn! Alltså inget plast eller någe kort skit...
https://www.ikea.com/se/sv/p/omtaenksam-skohorn-antracit-70378070/
Citera
2022-12-11, 05:15
Bannlyst
- Håll sig för sig själv, skit i andra och världen. Fokusera på att skydda sin familj och njut av livet i den sfär man har. Sluta läsa nyheter m.m, det är bara störningselement - man klarar sig bra ändå.

- Avinstallera TV-kabeln. Sluta titta på tv.

- Sluta konsumera och betala för västerländsk woke-skräpkultur.

- Ha medicin hemma för kristillfällen i livet, både starka saker för psyket och fysisk smärta - men var stenhård med att enbart ta vid behov och aldrig dagligen/missbruka.

Detta lär man väl komma någonstans med.
Senast redigerad av kukpasta 2022-12-11 kl. 06:05.
Citera
2022-12-11, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Kardborrband på skorna, för att minska våndorna kring skoknyteriet.

Finns elastiska skosnören på Ica som funkar helt otroligt bra, skorna sitter som limmade fast mycket behagligt. Har det på samtliga skor jag köper. Funkar extra bra på träningsskorna och vanliga sneakers men även på högre vinterkängor.
Citera
2022-12-11, 05:58
Medlem
Sluta utrycka dig ”aldrig mer”
Tänk istället ”idag ska jag” och sedan fortsätt med det tills det sker per automatik.

Detta är något man tillämpar på dåliga vanor som man har svårt att släppa som tex rökning/knark/sprit/ och gud vet vad för skit folk lider av som inte är hälsosamt.
Citera
2022-12-11, 06:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ett REJÄLT skohorn! Alltså inget plast eller någe kort skit...
https://www.ikea.com/se/sv/p/omtaenksam-skohorn-antracit-70378070/
+1
Plastskit eller skohorn gjorda av typ konservburksplåt fungerar dåligt och håller inte. Sen så finns det modellerna som är typ 30cm långa så man måste böja sig ner ändå, helt värdelöst. Priset är sjukt bra också, hade lätt betalat det femdubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in