2022-12-11, 14:36
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
slitet.

Har tex flera dyra Leatherman multiverktyg etc men dom används mest som "gå bort tång" hemma är jag för snål för att slita på dom. Samma med knivar. Dom riktigt bra ligger i lådan sen är det byggknivar för 39:- som används.

Vet inte om det är ett personligt problem eller kopplat till gubberiet och att vara rädd om och vårda saker och ting eller hur man ska komma till rätta med det.

Kanske ligger ngt i det. Har problemet med kläder, en Belstaffjacka för 14papp som jag använt fem gånger på fyra år och ett par Eton-skjortor som aldrig användes (nu är de omoderna och för små). En Boss-kostym gick samma öde till mötes
Citera
2022-12-11, 14:41
Avslutad
Neoprenstövlar. Mellan oktober och maj så fungerar det utmärkt med billiga varma och vattentäta stövlar så fort jag går utanför dörren.
Billigaste märket Units.

Inomhus är det raggsockor, året om.
Citera
2022-12-11, 14:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Intressant tråd. Tråkigt att så många, inklusive trådstartaren, verkar tolka ”gubbtips” som tips för förslappade förvuxna tonåringar.

• Var sak på sin plats och en plats för var sak. Gärna uppmärkt om andra lånar eller är där och pillar.

• Gör sådant som tar under tre minuter direkt då du upptäcker det.

• Välj kvalitet framför kvantitet och ta god hand om det du valt. Vik ihop kläderna. Putsa och sköt om skor och stövlar. Mangla lakan. Et cetera.

• Försök att inte äga saker som inte har en beräknad livstid till minst tre generationer - din, din sons och hans sons.

• Dräll inte omkring i samma kläder i verkstad och bibliotek som till middag.

• Ha olika tofflor för morgonrutin, stunder i biblioteket och efter dusch/bad.

• Låt inte bråttom få vinna över viktigt.

• Låt inte andra störa dig. Ha alltid mobil och pling från dator på ljudlöst. Svara på sms och andra kontaktförsök två gånger om dagen.

• Sluta aldrig att kultivera dig. Välj en bok före actionfilmen åtminstone varannan dag.

• Lär dig hellre en fotbollsfint så ordentligt att den faktiskt fungerar än tio som bara fungerar när du har en bra dag.

• Undvik medvetet dopaminkickar som degenererar dig. Belöning efter arbetet, aldrig före.

• Att äta är inte endast för bukfylla eller födoämnen för kroppen. Gör varje måltid till en lugn stund och middagen till en upplevelse.

• Det tillfälliga har en förmåga att bli beständigt. Ska du reparera något så gör det så det både håller och ser snyggt ut.

• Lär dig att hantera andra människor. Välj ut de du släpper in nära noggrant. Ha stora kontaktnät djupt in i de olika formationerna av grupper där de kan påverka på riktigt.

• Ifrågasätt rutiner och ”självklarheter” folk gör av gammal vana. Backa tre steg och fundera över om detta är det mest rationella och effektiva sättet att göra det som ska utföras ofta eller mycket ofta.

• Man blir bra på det man gör ofta. Undvik att göra sådant som är dåligt för dig kulturellt, moraliskt eller inte stärker dig ofta.

• Välj vem du vill vara och bli. Ha höga ideal. Kan du inte leva upp till dem så sträva efter att göra det.

• Lev ett liv med disciplin, hyfs och stil. Du ska kunna se tillbaka på förra veckan, förra månaden och förra året med stolthet och värme.

• Låt aldrig feghet få dig att undvika att utföra något eller uppleva något.

• Lär dig skilja på mod och dumdristighet.

• Ha åtminstone en filosof du kan återkomma till.

• Ungås med människor smartare eller med mer kunskap om ett visst ämne än du som inte håller med dig.

• Man tvättar inte händerna efter att man har pissat för att man kanske har pissat på dem utan för att man bör tvätta händerna ofta.

• Låt aldrig en kvinnas gunst få dig att göra något du inte själv anser vettigt.

• Låt söndagar vara en lugn dag. Ta hand om dig själv. Dig själv. Utan andra. Utan någon podd i öronen eller tv som bakgrundsbrus.

• Fundera över äldre män i din omgivning genom ditt liv. Fundera över vilka du sett upp till eller uppskattat och vilka du sett ned på eller inte gillat. Lär dig av detta. Kunde din farfar något som du också kan lära dig?

• Hata inte din far. Han gjorde och gör så gott han kan.

• Bry dig inte om omgivningen. De bryr sig sällan om dig. Tomma tunnor skramlar mest.

• Var din egen man. Använd inte sociala medier eller gör det ytterst sparsamt och med en lagom distans till dig själv.

• Lev civiliserat och inte slafsigt. Kom i tid. Var alltid klädd som om du ska möta din framtida chef eller fru när du är ute eller på lokal.

• Ge beröm offentligt och kritik i enrum.

• Straffa de som ska straffas, men gör det inte till något vardagligt nöje att klaga på andra - det är för kärringar och inte för gubbar. Den bästa hämnden serveras kall eller åtminstone väl kyld.

• Hantera dina känslor. Du är en man, inte en kvinna.

• Lär dig uppskatta sådant som inte går att köpa för pengar och lär dig trivas i ditt eget sällskap.

• Lär dig hantera en kniv, ett rep och en kvinna.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2022-12-11 kl. 14:55.
Citera
2022-12-11, 14:57
Medlem
Pungpuckels avatar
Fula saker får man ha ifred, tänk t.ex cykel, klocka m.m
Citera
2022-12-11, 14:58
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Mjukisbrallor och bekväma skor.

Innan rörde jag mig inte utanför dörren utan jeans/chinos och ett par snygga skor.
De dagarna är förbi.

Nästa steg blir tofflor.

Steget efter det är sådan där svepduk du får på bårhuset....
Citera
2022-12-11, 14:58
Medlem
Autobahn76s avatar
Investera stålar i en riktigt jävla bra gjutjärnspanna som håller livet ut. Det tog mig otaliga stekpannor att komma fram till detta.
Citera
2022-12-11, 14:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Ha, underbar TS. Min svärfar slutade köpa det mesta när han fyllde femtio och första gången jag träffade honom kanske 65 år, så hade han inte ett bälte utan en lampsladd som höll uppe de bruna byxorna från 1970-talet. Bra kvalitet på dem, höll längre än ett bälte.

Innan jag läste TS hade jag själv tänkt ge tipset att sälja dina fonder och köpa aktier direkt, sparar 1-2% av ditt kapital varje år. Eller sälja din nya BMW, som jag gjorde, och istället vid behov hyra en ny elbil via Volvo M som kostar 100 kr i timmen och bara kan hämtas i ett garage 2 minuter från där jag bor. Men efter att ha läst TS så insåg jag att det inte var rätt tråd.
Citera
2022-12-11, 15:02
Medlem
Mitch-Moons avatar
Sätt upp en klädkrok bredvid balkongdörren för att hänga en jacka på, helst en glesbygdskavaj från Jula, väldigt bra nu när det är svinkallt men man måste ut och röka.
Citera
2022-12-11, 15:08
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.

Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.
Jag tvättar allt i 40 grader
Citera
2022-12-11, 15:14
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vänta alltid med att gå in eller ur en hiss tills dörren öppnats helt.
Citera
2022-12-11, 15:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om man har hemmaboende döttrar. Se till att ha ett hemligt inlåst lager av tamponger. Sparar många bilfärder i snöstorm & liknande.
Citera
2022-12-11, 15:20
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Mjukisbrallor och bekväma skor.

Innan rörde jag mig inte utanför dörren utan jeans/chinos och ett par snygga skor.
De dagarna är förbi.

Nästa steg blir tofflor.

Kan tipsa om friluftsbyxor. Går att få med eller utan kamouflage-mönster. Vilket man nu föredrar. Gubbar tenderar att använda kamo medans jägare inte har det. Sen finns det såklart typen som är hybrider. De riktigt tuffa jägargubbarna som man inte vill tjafsa med.

Skönt att ha nu när det är lite kallare. De håller värmen bra och de är även vattenavvisande vilket är bra om man behöver skotta snö eller ut i rent skitväder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in