2022-12-10, 21:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så varför säger du i så fall att folk blir av med sina besparingar? Eller menar du kanske folk som ”sparar” i bitcoin då?
De som sparar i lira blir av med sina besparingar. Tredje gången jag framför det nu.
2022-12-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Men min poäng är ju inte att Bitcoin måste öka i pris för att den tidigare har ökat i pris. Det är en halmgubbe från din sida. Min poäng är att när utbudet av pengar i samhället ökar på grund av centralbankernas vansinniga penningtryckande så kommer priset på allt som har ett begränsat utbud (inklusive Bitcoin) att kosta mer pengar, alltså bli dyrare.

Nu gör du ytterligare ett fundamentalt misstag jag har sett många gånger bland Bitcoin-fantaster: du använder inflation som enda mått. Tycker du verkligen att Bitcoin har gått upp i värde om Bitcoin går från 10 000 dollar till 50 000 dollar om snittårslönen i dollar går från x USD till 5x USD?

Detta fundamentala misstag har jag sett många varianter på: framförallt när det kommer till fasta tillgånger. Att ett hus ökat i pris jämfört med valuta x spelar extremt liten roll om folk generellt har fått mycket mer av valutan än tidigare.

Det finns en anledning att mer avancerade mått på ekonomiskt välstånd mäts i timlöner/månadslöner/årslöner i förhållande till olika priser.

Annorlunda uttryckt, för de som har svårt att se sammanhanget i mer abstrakta termer:

Om priset på Bitcoin ökar från 20 000 dollar till 25 000 dollar och årslönen i dollar går från 20 000 till 30 000: när var det "billigast" att köpa Bitcoin?
2022-12-10, 21:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Nu gör du ytterligare ett fundamentalt misstag jag har sett många gånger bland Bitcoin-fantaster: du använder inflation som enda mått. Tycker du verkligen att Bitcoin har gått upp i värde om Bitcoin går från 10 000 dollar till 50 000 dollar om snittårslönen i dollar går från x USD till 5x USD?

Detta fundamentala misstag har jag sett många varianter på: framförallt när det kommer till fasta tillgånger. Att ett hus ökat i pris jämfört med valuta x spelar extremt liten roll om folk generellt har fått mycket mer av valutan än tidigare.

Det finns en anledning att mer avancerade mått på ekonomiskt välstånd mäts i timlöner/månadslöner/årslöner i förhållande till olika priser.

Annorlunda uttryckt, för de som har svårt att se sammanhanget i mer abstrakta termer:

Om priset på Bitcoin ökar från 20 000 dollar till 25 000 dollar och årslönen i dollar går från 20 000 till 30 000: när var det "billigast" att köpa Bitcoin?
…tycker du.

” Att ett hus ökat i pris jämfört med valuta x spelar extremt liten roll om folk generellt har fått mycket mer av valutan än tidigare.”
Så därför är det bättre att hålla valutan som tappat i värde? Låg nivå.
2022-12-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
…tycker du.

” Att ett hus ökat i pris jämfört med valuta x spelar extremt liten roll om folk generellt har fått mycket mer av valutan än tidigare.”
Så därför är det bättre att hålla valutan som tappat i värde? Låg nivå.

Nej, det är precis det som är det fantastiska med inflation: så länge den hålls på rimliga nivåer så tappar valutan i värde i sådan takt att det är något bättre att handla idag än imorgon, vilket ökar både konsumtionsviljan och effektviseringsviljan i samhället. Något som har lett till det fantastiska välstånd vi har idag. Motsatsen gör att folk hellre håller i pengar än konsumerar/effektiviserar.

Att inflation skulle vara generellt dåligt är, såklart, felaktigt.
2022-12-10, 21:56
Medlem
Citat:
Förutom för de som sparar sina pengar. Förutom för miljön. Förutom för pensionärerna.

Visserligen kan jag hålla med dig om att miljön inte gynnas av mänsklig aktivitet, men ekonomisk effektivisering skyddar miljö mer än icke effektiviserade system (jämför till exempel med sovjets miljövidriga planhushållningsindustrier). Bitcoin lär ju knappast göra miljön bättre.

När det gäller de som sparar pengarna och pensionärerna så har de ju redan gynnats av hur systemet med inflation fått fram historiskt unikt välstånd. Hade inte systemen effektiviserat, delvis på grund av inflationstrycket) så hade de inte kunnat spara lika mycket pengar till att börja med ...

Märks, för övrigt, att varje gång det nämns att Bitcoin tappat 75% av sitt värde gentemot dollarn så blir det känslomässigt. Lite som när man ifrågasätter gud för religiösa. Kanske för att ett av de främsta argumenten för Bitcoin-guden länge var det s.k. inflationsskyddet ... När inflationen väl slog till kraschade Bitcoin (och krypto) totalt och skoningslöst.
2022-12-10, 21:58
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Visserligen kan jag hålla med dig om att miljön inte gynnas av mänsklig aktivitet, men ekonomisk effektivisering skyddar miljö mer än icke effektiviserade system (jämför till exempel med sovjets miljövidriga planhushållningsindustrier). Bitcoin lär ju knappast göra miljön bättre.

När det gäller de som sparar pengarna och pensionärerna så har de ju redan gynnats av hur systemet med inflation fått fram historiskt unikt välstånd. Hade inte systemen effektiviserat, delvis på grund av inflationstrycket) så hade de inte kunnat spara lika mycket pengar till att börja med ...

Märks, för övrigt, att varje gång det nämns att Bitcoin tappat 75% av sitt värde gentemot dollarn så blir det känslomässigt. Lite som när man ifrågasätter gud för religiösa. Kanske för att ett av de främsta argumenten för Bitcoin-guden länge var det s.k. inflationsskyddet ... När inflationen väl slog till kraschade Bitcoin (och krypto) totalt och skoningslöst.
Så inflation är bra? 50% per år? Eller ju mer ju bättre?
2022-12-10, 22:08
Medlem
Citat:
Så inflation är bra? 50% per år? Eller ju mer ju bättre?

Osäker på om du är så upprörd att du inte längre försöker ta in vad jag skriver:

Citat:
så länge den hålls på rimliga nivåer så tappar valutan i värde i sådan takt att det är något bättre att handla idag än imorgon

Så nej, inflationen behöver vara på en nivå där den är lagom smörjmedel för att folk inte ska vilja spara själva valutan utan investera, konsumera och (på gruppnivå företag, myndigheter etc) effektivisera. MEN inte så stor att det är omöjligt att spara.

Sedan bör det inte glömmas att detta i viss mån justeras oavsett: högre ränta på sparade pengar när inflationen är hög som ett exempel.
2022-12-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt. Fat finger-fel.

Nåja, jag ska inte racka ned på felstavningar: det jag hellre vill fråga om är hur du förklarar att Bitcoin tappat så enormt under inflationen.

Är det en ren slump och saknar kausalt samband eller är Bitcoin inte något skydd mot inflation? Vad är din förklaring till händelseförloppet?
2022-12-10, 22:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nåja, jag ska inte racka ned på felstavningar: det jag hellre vill fråga om är hur du förklarar att Bitcoin tappat så enormt under inflationen.
För att den fortfarande beter sig som en risk on asset. Den är fortfarande långt ifrån att fylla sitt egentliga syfte.

Jag tjatar om regleringar, men så länge dessa inte kommer på plats så kommer det största kapitalet (pensionsfonder, FANG bolagen och stater) inte våga ta i Bitcoin.
2022-12-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För att den fortfarande beter sig som en risk on asset. Den är fortfarande långt ifrån att fylla sitt egentliga syfte.

Jag tjatar om regleringar, men så länge dessa inte kommer på plats så kommer det största kapitalet (pensionsfonder, FANG bolagen och stater) inte våga ta i Bitcoin.

Här är vi, för ovanlighetens skull, väldigt överens. Inte för att jag är säker på att inflationsskyddet hade fungerat fullt ut ändå, men ja: regleringar är ett måste för ökad stabilitet som SKULLE kunna ge sådan effekt.
2022-12-10, 22:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Här är vi, för ovanlighetens skull, väldigt överens. Inte för att jag är säker på att inflationsskyddet hade fungerat fullt ut ändå, men ja: regleringar är ett måste för ökad stabilitet som SKULLE kunna ge sådan effekt.
Jag är övertygad om att Bitcoin i framtiden kommer vara ett inflationsskydd. Men vi skall nog igenom en full cykel till innan vi kan hoppas närma oss. Fler Bitcoin måste ligga i cold storage så som MicroStrategy och El Salvador med flera, och färre Bitcoin måste ligga på exchanges för daytrading.
Senaste debacle hos exchanges kanske bara varit bra för Bitcoin på sikt, iom att det varit massflykt från exchanges.

Om övriga krypton kommer anses vara securities, så kommer kapitalet flöda ur ALLA dessa och mycket av det lär hamna hos de kryptos (Bitcoin bara?) som klassas som råvaror.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-10 kl. 22:54.
2022-12-10, 22:52
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Är det en ren slump och saknar kausalt samband eller är Bitcoin inte något skydd mot inflation? Vad är din förklaring till händelseförloppet?
Typ samma svar som Leaston gav. Btc är inte en inflationshedge idag. Kan bli, men är inte där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in