2022-12-10, 18:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Vi kan vara överrens om att fiatvalutor går mot noll över tid tack vare inflationen, och att Bitcoin (prissatt i fiatvaluta) kommer att gå upp över tid, om inga andra förutsättningar ändras.
Fiatvalutor kan du diskutera i andra trådar. Sluta skriva en massa whataboutism som dessutom är off topic.
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Folk blir av med sina besparingar. Turkarna hade 84% inflation på 12 månader, det är besparingar folk blir av med.
Vem har alla sina besparingar i cash? Folk som "sparar" i bitcoin har för övrigt precis blivit av med nästan lika mycket under samma period.
Citat:
Du är fylld med dumheter.
Vilken comeback! Den sved
Citat:
Om vi är eniga om att det är osannolikt att ovan skulle vara ett problem de närmsta 1000 åren?
Nej, varför skulle vi vara eniga om det?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-12-10 kl. 18:22.
2022-12-10, 18:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Fiatvalutor kan du diskutera i andra trådar. Sluta skriva en massa whataboutism som dessutom är off topic.
Nej, för du kan inte kritisera Bitcoin för saker som även stämmer för fiat och alternativen du är för.

Citat:
Vem har alla sina besparingar i cash?
Jag vet inte, vet du?
84% inflation per år är rätt illa oavsett hur du väljer att tackla problemet.

Citat:
Nej, varför skulle vi vara eniga om det?
Då är vi inte heller eniga om att antalet Bitcoin går mot 0 är något problem. Hur det ser ut om 1000 eller 10 000 år bekommer mig inte.
2022-12-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Vi kan vara överrens om att fiatvalutor går mot noll över tid tack vare inflationen, och att Bitcoin (prissatt i fiatvaluta) kommer att gå upp över tid, om inga andra förutsättningar ändras.

Låter som ett väldigt svagt antagande: räcker väl med att Bitcoin skulle få konkurrens från ett antal utmanare (på kryptosidan eller annan form av framtida lösning) för att det antagandet skulle krackelera?

Och, nej, att Bitcoin har ökat i pris över tid är inte ett bevis för att framtiden ser likadan ut. Även LUNA såg ut att historiskt gå mot högre och högre nivåer i förhållande till fiatvalutor. Tills kraschen ... (Och nej, jag jämför inte LUNA fullt ut med Bitcoin, det tjänar bara som exempel på att historia inte bevisar framtida värdering).

Den logiska kullerbyttan Bitcoin-fantaster gör är att sätta inflationen i fiat i kontrast till Bitcoins begränsade ökning över tid. Det är en matematisk konstruktion som visserligen får viss effekt på värderingen mätt i fiat, men som (självfallet) inte är enda faktorn. Ett bevis på att Bitcoins matematiska konstruktion inte har så stark effekt är att Bitcoins värdering gentemot den främsta fiatvalutan formligen pulveriserats senaste året (-75%).
2022-12-10, 18:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, för du kan inte kritisera Bitcoin för saker som även stämmer för fiat och alternativen du är för.
Vad är det för saker du tror att jag är "för"? Jag är emot allt som är idiotiskt.

Citat:
Jag vet inte, vet du?
84% inflation per år är rätt illa oavsett hur du väljer att tackla problemet.
Du bör veta detta om du tar upp dessa personer som exempel. Annars bör du inte göra sådana uttalanden. Du använde ordet "besparingar".
2022-12-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Låter som ett väldigt svagt antagande: räcker väl med att Bitcoin skulle få konkurrens från ett antal utmanare (på kryptosidan eller annan form av framtida lösning) för att det antagandet skulle krackelera?

Nej, konkurrens var själv något som jag bekymrade mig för tidigt, men har nu släppt helt. Investerade kraftigt i Ethereum för att diversifiera mig från att endast ha Bitcoin. För varje dag som går fortsätter dock Bitcoin att bevisa sin ohotade ställning. Idag finns det 20 000+ andra kryptovalutor. För inte så länge sedan var det 10 000. Om det fanns en risk att Bitcoin skulle bli utkonkurrerad av en annan kryptovaluta så hade det redan hänt. Man bör fråga sig, vilka egenskaper skulle en kryptovaluta som konkurrerar ut Bitcoin ha, men som saknas i Bitcoin och i samtliga andra 20 000 kryptovalutor? Vad du än ger för svar så kan det implementeras även i Bitcoin och/eller andra kryptovalutor.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Och, nej, att Bitcoin har ökat i pris över tid är inte ett bevis för att framtiden ser likadan ut. Även LUNA såg ut att historiskt gå mot högre och högre nivåer i förhållande till fiatvalutor. Tills kraschen ... (Och nej, jag jämför inte LUNA fullt ut med Bitcoin, det tjänar bara som exempel på att historia inte bevisar framtida värdering).

Den logiska kullerbyttan Bitcoin-fantaster gör är att sätta inflationen i fiat i kontrast till Bitcoins begränsade ökning över tid. Det är en matematisk konstruktion som visserligen får viss effekt på värderingen mätt i fiat, men som (självfallet) inte är enda faktorn. Ett bevis på att Bitcoins matematiska konstruktion inte har så stark effekt är att Bitcoins värdering gentemot den främsta fiatvalutan formligen pulveriserats senaste året (-75%).

Men min poäng är ju inte att Bitcoin måste öka i pris för att den tidigare har ökat i pris. Det är en halmgubbe från din sida. Min poäng är att när utbudet av pengar i samhället ökar på grund av centralbankernas vansinniga penningtryckande så kommer priset på allt som har ett begränsat utbud (inklusive Bitcoin) att kosta mer pengar, alltså bli dyrare. Och eftersom ingen statsmakt i historien har kunnat undvika frestelsen att öka penningutbudet för sin egen vinnings skull så kommer denna process att fortsätta.

För övrigt är Bitcoins volatilitet ingenting som man höjer på ögonbrynen åt om man varit med länge. Inte heller en nedgång på 75% gentemot dollarn. Det är en helt normal tillbakagång för Bitcoin efter en kraftig uppgång, och något som jag själv har upplevt många gånger tidigare.
Senast redigerad av bagge1 2022-12-10 kl. 20:16.
2022-12-10, 20:17
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vad är det för saker du tror att jag är "för"? Jag är emot allt som är idiotiskt.

Du bör veta detta om du tar upp dessa personer som exempel. Annars bör du inte göra sådana uttalanden. Du använde ordet "besparingar".
Besparingarna i Turkisk lira har fallitmed 84% mot dollarn. Det är fakta.
2022-12-10, 20:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Besparingarna i Turkisk lira har fallitmed 84% mot dollarn. Det är fakta.
Har alla turkar 100% av sina besparingar i cash på kontot?
2022-12-10, 20:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Har alla turkar 100% av sina besparingar i cash på kontot?
Låter osannolikt. Mitt uttalande var: ” Besparingarna i Turkisk lira har fallitmed 84% mot dollarn. Det är fakta.”
Varför du börjar nämna turkar eller cash på kontot har jag ingen aning om. Mitt uttalande är korrekt.
2022-12-10, 20:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Låter osannolikt. Mitt uttalande var: ” Besparingarna i Turkisk lira har fallitmed 84% mot dollarn. Det är fakta.”
Varför du börjar nämna turkar eller cash på kontot har jag ingen aning om. Mitt uttalande är korrekt.
Därför att uttalandet som jag kommenterade hävdade det, innan du lade dig i för att blanda bort korten. Nämligen detta:
Citat:
Folk blir av med sina besparingar. Turkarna hade 84% inflation på 12 månader, det är besparingar folk blir av med.
2022-12-10, 20:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Därför att uttalandet som jag kommenterade hävdade det, innan du lade dig i för att blanda bort korten. Nämligen detta:
Det framgår inte av Leastons inlägg att ”Alla turkar har sina besparingar i cash” som du påstår. Det vi kan konstatera är att investering i lira tappat 84%.
2022-12-10, 20:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det framgår inte av Leastons inlägg att ”Alla turkar har sina besparingar i cash” som du påstår. Det vi kan konstatera är att investering i lira tappat 84%.
Ja precis, det är ju uppenbart att när jag talar om 84% inflation i cash och "besparingar" i samma mening, så pratar jag ju om de som har besparingar i cash och inte de som har besparingar i diamanter, konst eller Bitcoin...
2022-12-10, 20:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja precis, det är ju uppenbart att när jag talar om 84% inflation i cash och "besparingar" i samma mening, så pratar jag ju om de som har besparingar i cash och inte de som har besparingar i diamanter, konst eller Bitcoin...
Så varför säger du i så fall att folk blir av med sina besparingar? Eller menar du kanske folk som ”sparar” i bitcoin då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in