Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Låter som ett väldigt svagt antagande: räcker väl med att Bitcoin skulle få konkurrens från ett antal utmanare (på kryptosidan eller annan form av framtida lösning) för att det antagandet skulle krackelera?
Nej, konkurrens var själv något som jag bekymrade mig för tidigt, men har nu släppt helt. Investerade kraftigt i Ethereum för att diversifiera mig från att endast ha Bitcoin. För varje dag som går fortsätter dock Bitcoin att bevisa sin ohotade ställning. Idag finns det 20 000+ andra kryptovalutor. För inte så länge sedan var det 10 000. Om det fanns en risk att Bitcoin skulle bli utkonkurrerad av en annan kryptovaluta så hade det redan hänt. Man bör fråga sig, vilka egenskaper skulle en kryptovaluta som konkurrerar ut Bitcoin ha, men som saknas i Bitcoin och i samtliga andra 20 000 kryptovalutor? Vad du än ger för svar så kan det implementeras även i Bitcoin och/eller andra kryptovalutor.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Och, nej, att Bitcoin har ökat i pris över tid är inte ett bevis för att framtiden ser likadan ut. Även LUNA såg ut att historiskt gå mot högre och högre nivåer i förhållande till fiatvalutor. Tills kraschen ... (Och nej, jag jämför inte LUNA fullt ut med Bitcoin, det tjänar bara som exempel på att historia inte bevisar framtida värdering).
Den logiska kullerbyttan Bitcoin-fantaster gör är att sätta inflationen i fiat i kontrast till Bitcoins begränsade ökning över tid. Det är en matematisk konstruktion som visserligen får viss effekt på värderingen mätt i fiat, men som (självfallet) inte är enda faktorn. Ett bevis på att Bitcoins matematiska konstruktion inte har så stark effekt är att Bitcoins värdering gentemot den främsta fiatvalutan formligen pulveriserats senaste året (-75%).
Men min poäng är ju inte att Bitcoin måste öka i pris för att den tidigare har ökat i pris. Det är en halmgubbe från din sida. Min poäng är att när utbudet av pengar i samhället ökar på grund av centralbankernas vansinniga penningtryckande så kommer priset på allt som har ett begränsat utbud (inklusive Bitcoin) att kosta mer pengar, alltså bli dyrare. Och eftersom ingen statsmakt i historien har kunnat undvika frestelsen att öka penningutbudet för sin egen vinnings skull så kommer denna process att fortsätta.
För övrigt är Bitcoins volatilitet ingenting som man höjer på ögonbrynen åt om man varit med länge. Inte heller en nedgång på 75% gentemot dollarn. Det är en helt normal tillbakagång för Bitcoin efter en kraftig uppgång, och något som jag själv har upplevt många gånger tidigare.