2022-12-10, 13:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du vill alltså diskutera val av förband istället för hur såret uppstod?
Jag har skrivit många gånger förr att jag tror såret uppstod i kaoset efter det första världskriget och att lösningen 1991 inte var optimal. Sedan kunde ingen förutse att rysk-ortodox imperialism åter skulle bli en grej på 2010-talet...
Citera
2022-12-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, så ge mig en enda referens* på att en 40 mm Bofors någonsin skjutit ner en inkommande 155 mm granat. Du är ju f.d. stf BatC så du har väl en massa källor? Vi utgår från radarstyrning och zonrör**. Let’s go Rayban, eller så är det BS från din sida.

Det uppenbara problemet jämfört med andra mål är givetvis att en granat är ett litet radarmål och framförallt väldigt litet för splittren från granaten. Dessutom kan en 155 mm spränggranat tänkas överleva ett enstaka splitter från en 40 mm zonrörsgranat.

Ditt påstående att ryssarna kan skydda sina T-72 från Excalibur mha eldrörs-LV är så bisarrt att det är svårt att förstå att någon surrar sig vid det påståendet. Eller inte svårt alls.

Vad gäller Oryx lista med t.ex. 1551 visuellt bekräftade förlorade ryska strv, så har du trots upprepade frågor inte presenterat ett enda exempel på en fejkad bild.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1
Har du något mer än ditt vanliga svammel denna
gång?

Eftersom du är besatt av bildupplösningen så tog jag på slump den senaste förlorade T-90:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1599145281538641920
Hyfsad videokvalitet tänker jag, HD i vart fall. Men ute i spektrumet finns säkert något fel någonstans. Låt höra.

—————
*) Så här beskrevs det tekniska läget i Popular Mechanics från maj 2022 (de måste missat militärtjänsten de med):

”Still, this is a historic moment. Artillery shells have vexed ground troops for hundreds of years. Indirect fire, the use of artillery to fire at targets out of the gun’s direct line of sight, is a particular problem as the shell can travel for miles, far beyond the reach of their targets. Once fired, there’s little anyone can do about them other than to take cover and hope for the best. That’s why there’s such an emphasis on locating artillery pieces on the battlefield and destroying them before they can get a shot off.”
https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a40025265/army-laser-system-shot-down-mortar-bombs/

**) Ditt påstående att sådan nedskjutning var möjligt på 60-talet är extra spännande eftersom zonrörsammunition (’proximity fuse’)inte kom förrän i början på 70-talet enligt wiki:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm_Automatic_Gun_L/70
Inte illa att skjuta prick på en nedfallande 155 mm granat. Men vad vet jag jämfört
med en stf BatC.

Edit:
ännu mer häpnadsväckande är att den första mobila radarn jag känner till som Bofors 40/70 skulle kunnat kopplas till är Giraffe som introducerades 1977. Denna radar gav måldata men jag hittar ingen uppgift om att den riktade eldgivningen (dvs styrde eldröret):
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Giraffe_radar
Så dina gubbar på 60-talet sköt alltså ner granater med optiskt sikte , utan zonrör och radarstyrning. Inte illa för killar m
ed Solbrillor.

1. Eftersom du uppenbarligen är en outbildad och oseriös debattör hänvisar jag dig till allmänna frågespalten: https://www.quora.com/Can-CIWS-shoot-down-artillery-shells https://www.quora.com/Are-weapons-like-40mm-Bofors-or-AA-Artillery-like-the-Flak-88-still-used-in-air-defense Som synes är det trivialt att skjuta ned artilleriammunitioner, bortsett från 300 och 500kg granater vilka kräver kraftfulla vapen för effekt, som exempelvis 40mm och 57mm granater vilka synes fungera både på små och stora vapen delar, exempelvis finns massvis med youtube filmer där Bofors 40mm och 57mm kanoner skjuter ned gamla RBS15/harpoon/tomahawk klass missiler vilka vanligen färdas 2-3x så snabbt som artilleri ammunition och ofta dessutom har mer avancerad flygförmåga.

2. Nu svamlar du bara. Även gamla radars från 1980-talet ser en tio öring som flyger i mach 3.

3. I övrigt ser jag direkt att du bara har odugligt svammel att komma med. Både Ukrainska och Ryska filmare har massvis med filmer på nätet där där T-72er överlever träffar från stridsspetsar av den typ som används av Excalibur. Rent generellt handlar överlevnaden om aktiva skydd och modernare reaktivt pansar.

4. Försök inte smita nu från Oryx bluffen. Det är nästan omöjligt att få tag på kameror som är så dåliga som Oryx bilder. Faktum är att sådana knappt sålts sedan typ början på 2000-talet. Vi pratar nu om tiden innan 3G och 2G.

5. Bilder tagna av Ukraina har låg trovärdighet. Har en vagn förstörts borde det inte vara något problem att ta noggranna bilder av vraket. Har en vagn "erövrats" torde precis samma förhållande föreligga. Eller med andra ord, mycket låg trovärdighet.

6. Din referens till popular mechanics är mest gamla nyheter som alla redan känner till.

7. Din wikipedia referens är felaktig, zonrören uppfanns i praktiken redan vid WW1 men började inte användas förrän WW2.

8. I övrigt är dina begåvnings och utbildningsbrister uppenbara i försöken att hitta mobila radars till en 40mm kanon. Ifall du googlar US, Swedish eller British Navy så kan du direkt hitta mobila radars med manuell firecontrol redan under WW2. Att sedan koppla en dator till en motor och få denna att acceptera indata från ett radarsystem är inte något som är svårt och avancerat utan snarare är det som så att manuell kontroll tidigare användes som säkerhetsfunktion eftersom äldre radars dels kunde se fake targets, ibland rikta fel på flera hundra meter och inte ser någon skillnad på vän och fiende.

Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Du vet egentligen också att dom blir jätteglada och skryter om det när dom då och då lyckas med sin allra senaste version av Pansir. Tänker att dom lyckas ibland när förutsättningarna är optimala. Lycka till med en ZU 23 bemannad av nyinryckta alkoholister på ett lerfält.

1. Låter mest som att du är bitter, bitter, bitter.

2. Bye-bye
Citera
2022-12-10, 13:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det blir nästan till ett löjligt skämt när du påstår att det inte finns en nedlåtande och föraktande syn på ryssar i tråden
I den mån det finns en sådan syn på ryssar i gemen så kan det eventuellt bero på att ryssarna under det senaste året vällt in i Ukraina, sprängt ukrainska hus och infrastruktur och mördat ukrainska kvinnor och barn. Här i Sverige uppskattar vi sällan sådant beteende och eventuellt kan det påverka folk i en riktning att ogilla ryssar som beter sig på det viset.
Citera
2022-12-10, 13:15
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Löjligt att nu komma dragande med att du minsann inte har några (mongol) anor utan bara svenska. Klart jag inte tycker sverigefinnar är Finländare men jag tycker det är pinsamt att du då har flaggan och Heja Finland som nick.

Det blir nästan till ett löjligt skämt när du påstår att det inte finns en nedlåtande och föraktande syn på ryssar i tråden och MENA-folk i ditt parti. Alla har den inte i tråden men många - samma med SD.
Du är för go’ du. Du blir sur över att vi ser ner på bevisligen primitiva och efterblivna folk som Araber, Serber och ryzzsvin och jämrar dig över rasism men så försöker du applicera samma på finländska folket… Det fungerar inte. Inte bara därför att finländare är ett till 100% europeiskt folk utan även för att det är ett överlägset folk på alla parametrar som används för att mäta civiliseringsgrad.
Citera
2022-12-10, 13:16
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I den mån det finns en sådan syn på ryssar i gemen så kan det eventuellt bero på att ryssarna under det senaste året vällt in i Ukraina, sprängt ukrainska hus och infrastruktur och mördat ukrainska kvinnor och barn. Här i Sverige uppskattar vi sällan sådant beteende och eventuellt kan det påverka folk i en riktning att ogilla ryssar som beter sig på det viset.
Mmm… Något de gjort i generation efter generation och som gett andra folk/nationer ett lite trist intryck av dem.
Citera
2022-12-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Eftersom du uppenbarligen är en outbildad och oseriös debattör hänvisar jag dig till allmänna frågespalten: https://www.quora.com/Can-CIWS-shoot-down-artillery-shells https://www.quora.com/Are-weapons-like-40mm-Bofors-or-AA-Artillery-like-the-Flak-88-still-used-in-air-defense Som synes är det trivialt att skjuta ned artilleriammunitioner, bortsett från 300 och 500kg granater vilka kräver kraftfulla vapen för effekt, som exempelvis 40mm och 57mm granater vilka synes fungera både på små och stora vapen delar, exempelvis finns massvis med youtube filmer där Bofors 40mm och 57mm kanoner skjuter ned gamla RBS15/harpoon/tomahawk klass missiler vilka vanligen färdas 2-3x så snabbt som artilleri ammunition och ofta dessutom har mer avancerad flygförmåga.

2. Nu svamlar du bara. Även gamla radars från 1980-talet ser en tio öring som flyger i mach 3.

3. I övrigt ser jag direkt att du bara har odugligt svammel att komma med. Både Ukrainska och Ryska filmare har massvis med filmer på nätet där där T-72er överlever träffar från stridsspetsar av den typ som används av Excalibur. Rent generellt handlar överlevnaden om aktiva skydd och modernare reaktivt pansar.

4. Försök inte smita nu från Oryx bluffen. Det är nästan omöjligt att få tag på kameror som är så dåliga som Oryx bilder. Faktum är att sådana knappt sålts sedan typ början på 2000-talet. Vi pratar nu om tiden innan 3G och 2G.

5. Bilder tagna av Ukraina har låg trovärdighet. Har en vagn förstörts borde det inte vara något problem att ta noggranna bilder av vraket. Har en vagn "erövrats" torde precis samma förhållande föreligga. Eller med andra ord, mycket låg trovärdighet.

6. Din referens till popular mechanics är mest gamla nyheter som alla redan känner till.

7. Din wikipedia referens är felaktig, zonrören uppfanns i praktiken redan vid WW1 men började inte användas förrän WW2.

8. I övrigt är dina begåvnings och utbildningsbrister uppenbara i försöken att hitta mobila radars till en 40mm kanon. Ifall du googlar US, Swedish eller British Navy så kan du direkt hitta mobila radars med manuell firecontrol redan under WW2. Att sedan koppla en dator till en motor och få denna att acceptera indata från ett radarsystem är inte något som är svårt och avancerat utan snarare är det som så att manuell kontroll tidigare användes som säkerhetsfunktion eftersom äldre radars dels kunde se fake targets, ibland rikta fel på flera hundra meter och inte ser någon skillnad på vän och fiende.

1. Låter mest som att du är bitter, bitter, bitter.

2. Bye-bye

Ha ha, ingen fara. Om du är med på att Pansir är deras senaste och bästa vore det väl bra för dig att starta därifrån istället. När ryssarna försökte ta sig över floder med pansar i somras låg det helt i linje med hur deras pansar fått på nöten hela våren. Alla utom du kunde förstå det. Fundera på varför istället för att djupdyka i resonemang om pixlar. Det riktiga svaret är enklare😀

Förövrigt är det samma sak med BTR. Du är förvånad när de inte flyter eftersom du sett att de flyter i filmer länkade från Southfront. När riktiga ryska soldater berättar att deras exemplar som stått utan underhåll på ett fält i Sibirien i decennier sjunker så tror du inte på det. Den sanningen är också för uppenbar och självklar för ditt tänk.

Tyvärr tror jag den tjocka bondskurken Surovikin fattat det här också så du får delvis rätt i om att det bli långsamt utnötningskrig med fler fördelar Ryssland samtidigt som Wagner gör sig av med sista kåkfararna. Men fram tills nu har de betett sig som fulla repgubbar.
Senast redigerad av YBB641 2022-12-10 kl. 13:43.
Citera
2022-12-10, 13:36
Medlem
Duerfs avatar
Radiotystnad när ryssarna blir utslängda från Kharkiv.
Radiotystnad när ryssarna blir utslängda från Izium.
Radiotystnad när ryssarna blir utslängda från Lyman.
Radiotystnad när ryssarna blir utslängda från Kherson.

Men när ryssarna tar 500 meter terräng vid Bakhmut, då jävlar är det en viktig utveckling i kriget.

Tyvärr har den här tråden blivit totalförstörd av att en handfull troll tillåts spamma ner den. Den hade en låg kvalitet tidigare men är helt oläsbar nu. Jag antar att det är syftet med spammandet, om det inte finns en diagnos bakom.
Citera
2022-12-10, 13:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är naturligtvis besvärligt att föra en meningsfull debatt när den ena sidan ser Zelensky som typ Lech Walesa backad av en armé, eller den nye Churchill, utsatt för ett helt or¨provocerat överfall från Mordor, medan andra (t ex jag) ser honom som en amerikansk proxy, ungefär som ledningen i Sydvietnam på 60-talet, och Ukraina som en bankrutt bananrepublik.
Jo, jag vet. Lite om min syn på Zelensky, USA och kriget:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2022-12-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ha ha, ingen fara. Om du är med på att Pansir är deras senaste och bästa vore det väl bra för dig att starta därifrån istället. När ryssarna försökte ta sig över floder med pansar i somras låg det helt i linje med hur deras pansar fått på nöten hela våren. Alla utom du kunde förstå det. Fundera på varför istället för att djupdyka i resonemang om pixlar. Det riktiga svaret är enklare😀

Förövrigt är det samma sak med BTR. Du är förvånad när de inte flyter eftersom du sett att de flyter i filmer länkade från Southfront. När riktiga ryska soldater berättar att deras exemplar som stått utan underhåll på ett fält i Sibirien i decennier sjunker så tror du inte på det. Den sanningen är också för uppenbar och självklar för ditt tänk.

1. Pantsir verkar vara en 2-1 eller 3-1 lösning. Den är knappast det senaste utan snarare en 30 år gammal pryl som tillverkats i 200+ exemplar: https://en.wikipedia.org/wiki/Pantsir_missile_system

2. I övrigt verkar det som att du har ännu mer bitterhet att komma med avseende flodövergångar. Kan det vara som så att din uppenbara skräck är att Ukraina inte längre har flodövergångsförmåga och därför har en ytterst begränsad förmåga till manöverkrigföring och att lejonparten av alla förstörda militära enheter de facto är Ukrainska?

3. Det där har du bara skrivit från ett av mina tidigare inlägg angående att PBV-302 inte längre hade flytförmåga pga. driftskador och åldersslitage på tätningsdelar. Visserligen föreligger samma problem med all gammal amfibisk utrustning, men i ditt fall så gnälls det om saken för att dölja att Ukraina inte har någon betydande flodövergångsförmåga. Billigt och genomskinligt. Dessutom har Ryssarna räknat ut den saken sedan länge.

4. Bye-bye
Citera
2022-12-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Pantsir verkar vara en 2-1 eller 3-1 lösning. Den är knappast det senaste utan snarare en 30 år gammal pryl som tillverkats i 200+ exemplar: https://en.wikipedia.org/wiki/Pantsir_missile_system

2. I övrigt verkar det som att du har ännu mer bitterhet att komma med avseende flodövergångar. Kan det vara som så att din uppenbara skräck är att Ukraina inte längre har flodövergångsförmåga och därför har en ytterst begränsad förmåga till manöverkrigföring och att lejonparten av alla förstörda militära enheter de facto är Ukrainska?

3. Det där har du bara skrivit från ett av mina tidigare inlägg angående att PBV-302 inte längre hade flytförmåga pga. driftskador och åldersslitage på tätningsdelar. Visserligen föreligger samma problem med all gammal amfibisk utrustning, men i ditt fall så gnälls det om saken för att dölja att Ukraina inte har någon betydande flodövergångsförmåga. Billigt och genomskinligt. Dessutom har Ryssarna räknat ut den saken sedan länge.

4. Bye-bye

Nej jag behöver inte skriva av dig, förstås. Jag har väl aldrig påstått att jag trott att det här gått bra och enkelt för Ukraina? Det jag sagt är att ryska armén (fram tills ungefär nu) chockat världen genom att bete sig som fulla repgubbar. Du kan säga emot hur mycket du vill och länka både Saker och Southfront men utanför Ryssland och Serbien är det i alla fall omdömet.
Citera
2022-12-10, 13:58
Medlem
raskenss avatar
Ukraina har tagit sin första ryska teminator, detta mytomspunna pansar som förmodligen visade sig vara värdelös, som det mesta i ryssland

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1601380316165574657?s=20&t=1dTgQZRsA6H0PVEzstN48g
Citera
2022-12-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du är för go’ du. Du blir sur över att vi ser ner på bevisligen primitiva och efterblivna folk som Araber, Serber och ryzzsvin och jämrar dig över rasism men så försöker du applicera samma på finländska folket… Det fungerar inte. Inte bara därför att finländare är ett till 100% europeiskt folk utan även för att det är ett överlägset folk på alla parametrar som används för att mäta civiliseringsgrad.

He he "finnar" som du pratar så högtidligt om är ett blandfolk mellan nybyggare från Mälardalen och Karelare som tjänstgjorde/förslavades av dem ungefär lite efter folkvandringstid. Hö hö... Karelarnas europeiska anor är nämligen inte helt europeiska.Visst har många finnar mongoliska drag - nog ingen tillfällighet. :-) Det är ju också därför ryssar behandlar dem så förhållandevis milt om du tänker efter. Jämför du gärna med polacker och "riktiga" ukrainare. Där lägger de inga fingrar emellan inte. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in