2022-12-10, 12:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så våld och krig är dåligt?
Politiska lösningar är det enda som är tänkbart om man har något innanför pannbenet.
Undrar om någon fortfarande minns när företrädare för Novorossija, den här kortlivade unionen, föreslog att hela Ukraina kunde bli en federation och Moskva läxade upp dem. Samtidigt som Kievs "anti-terror-operation" pågick för fullt i Donbass. Döva öron, döva öron...
Citera
2022-12-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här börjar mer och mer likna en shitshow. När jag läser mina gamla poster känner jag mig ibland som den där snubben som vinglar ut i ett minfält med en rysk flagga i ena handen och en AK i den andra. Putin står och svajar med ett glas i handen. Zelenskys rådgivare skäller ut påven. Girkin har rätt (igen). Ryssland annekterar områden som man därefter överger. Ukraina briljerar på Twitter. It's time to put an end to the war in Ukraine!

Mina sympatier ligger fortfarande hos folkrepublikerna i Donetsk och Luhansk, men de finns ju inte ens mera. Det finns inga separatister kvar.
Det är naturligtvis besvärligt att föra en meningsfull debatt när den ena sidan ser Zelensky som typ Lech Walesa backad av en armé, eller den nye Churchill, utsatt för ett helt or¨provocerat överfall från Mordor, medan andra (t ex jag) ser honom som en amerikansk proxy, ungefär som ledningen i Sydvietnam på 60-talet, och Ukraina som en bankrutt bananrepublik.
Citera
2022-12-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Många kan inte tänka fritt utan underkastar sig auktoritära ledare och tror på deras lögner. En ständig kamp.
Ja, t ex Zelensky och hans fanboys. Som finns i stort antal här på Flashback och i media.
Citera
2022-12-10, 12:12
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Det finns en grej som antagligen du och andra Nato-troll inte gärna vill se. Västerlandet är något så innihelvete genomsyrat av rasism så ni märker det själva inte. Du borde ju tänka lite på det för du är ju riktigt partitrogen SD och för många i SD är ju detta själva grundstenen i livet "Vite mannen" är bäst och ryZZen är heller ingen vit man.

Det finns en grej som är det farligaste man kan göra i ett krig: Underskatta fienden.

Nu om man har som grundtanke "Vite mannen" är bäst med sin bibel, demokrati och Hbtq - finns det ingen farlig risk att man underskattar fienden.

Konstigt blir det när man säger sig vara finsk och dämed uppblandad med primitiva asiatiska stammar. House nigga!
Hahahahaaaa!!!!!!! Är du uralneger, islamprimat, serb eller regelrätt neger?
Citera
2022-12-10, 12:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det finns en grej som är det farligaste man kan göra i ett krig: Underskatta fienden. Nu om man har som grundtanke "Vite mannen" är bäst med sin bibel, demokrati och Hbtq - finns det ingen farlig risk att man underskattar fienden.

Konstigt blir det när man säger sig vara finsk och dämed uppblandad med primitiva asiatiska stammar. House nigga!

Men ingen har ju underskattat Ryssland, allra minst Finland. Varför tror du Finland ansökt om NATO-medlemskap om de underskattade Ryssland? Alla blev ju förvånade av att Ryssland lyckats så dåligt, de överskattade ju Ryssland.

Du svarar aldrig på vad andra skriver utan går igång med dina egna haranger om helt andra ämnen.

För femtioelfte gången så heter jag Heja Finland inte Heja Finnar. Det finns inga asiatiska stammar i Finland och min stam svenskarna har nog isolerat sig mer än rikssvenskarna. Jag har bara svenska släktingar bak till 1500-talet. Innan dess vet jag inte.
Citera
2022-12-10, 12:15
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är naturligtvis besvärligt att föra en meningsfull debatt när den ena sidan ser Zelensky som typ Lech Walesa backad av en armé, eller den nye Churchill, utsatt för ett helt or¨provocerat överfall från Mordor, medan andra (t ex jag) ser honom som en amerikansk proxy, ungefär som ledningen i Sydvietnam på 60-talet, och Ukraina som en bankrutt bananrepublik.
Vi andra ser bara ukrainska folkets vilja att vara ukrainare i ett fritt Ukraina och ett normalt land som en del av Europa.
Citera
2022-12-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ja, t ex Zelensky och hans fanboys. Som finns i stort antal här på Flashback och i media.

Som sagt en ständig kamp mot såna som dig. Priset man får betala för demokrati.
Citera
2022-12-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Undrar om någon fortfarande minns när företrädare för Novorossija, den här kortlivade unionen, föreslog att hela Ukraina kunde bli en federation och Moskva läxade upp dem. Samtidigt som Kievs "anti-terror-operation" pågick för fullt i Donbass. Döva öron, döva öron...

Du vill alltså diskutera val av förband istället för hur såret uppstod?
Citera
2022-12-10, 12:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Då får du revidera din syn. Zelensky är en folkvald ledare i en fungerande demokrati. Han valdes med stor majoritet av den ukrainska befolkningen i ett val som utländska valobservatörer bedömde som korrekt genomfört. Ukraina är/var en spirande demokrati med stora ambitioner men drogs med korruptionsproblem från förra gången grisarna från Ryssland var inne i Ukraina och härjade (Sovjettiden).

En sådan nation ska naturligtvis stödjas så att de kan stå emot en illvillig terroristdiktatur som Ryssland.
Citera
2022-12-10, 12:22
Medlem
ForumApaches avatar
USA ger Ukraina grönt ljus för drönarattacker inne i Ryzzhelvetet:
Citat:
“We’re still using the same escalatory calculations but the fear of escalation has changed since the beginning. It’s different now. This is because the calculus of war has changed as a result of the suffering and brutality the Ukrainians are being subjected to by the Russians.”

However, a US defence source said: "We’re not saying to Kyiv, 'Don't strike the Russians [in Russia or Crimea]'. We can’t tell them what to do. It’s up to them how they use their weapons. But when they use the weapons we have supplied, the only thing we insist on is that the Ukrainian military conform to the international laws of war and to the Geneva conventions."
https://twitter.com/michaeldweiss/status/1601361418812813312?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1601361418812813312%7Ctwgr% 5Ec69158895bc1d7ddbf6a2b07056ea8e9a1b5f0a4%7Ctwcon %5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fmaanpuolustus.net% 2Fthreads%2Fukrainan-konflikti-sota.2939%2Fpage-7464

Härligt! Pang! Bom!
Citera
2022-12-10, 12:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Okej! Låt oss för en sekund prata om USA i en tråd som handlar om Rysslands folkmord i Ukraina. Vänligen lista vilka länder USA har annekterat i närtid.
Kommentar:
du spelar hepkatten i händerna när du köper hans premiss och kålsuparteori. Vi delar alla hans upprördhet över USAs ständiga militära angrepp och invasioner mot Kuba, Nicaragua och Venezuela…

Tråden handlar om det erövringskrig mot Ukraina som Ryssland ägnat sig åt sedan 2014. Att det är ett erövringskrig är fakta eftersom Ryssland redan annekterat 5 ukrainska provinser. Jämförelsen med främmande makts hypotetiska baser i Mexico är befängd, eftersom det var Ryssland som hade avtal om baser på Krim fram till 2042. Det dög inte, så man invaderade och annekterade Krim.

Som jag har skrivit tidigare så är hepkatten och de nyttiga idioterna i tråden (inte många kvar utöver de rena megafonerna) inte i synk med propagandan i t.ex. rysk stats-tv. Där har man sedan en tid övergått från neo-nazi-Nato-snacket till att förneka Ukraina som nation, den ukrainska identiteten och t.o.m. dess språk. Hur det skall leda till att Ukrainarna accepterar att bli del av stor-Ryssland betriper de nog inte ens själva.
Citera
2022-12-10, 12:29
Medlem
Bra förklaring av varför Bakhmut är så svårt att ta från öst.

https://www.youtube.com/watch?v=91YrR5kAJyo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in