Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Kanske är sant, men det beror också på stridernas karaktär. Ryssarna är så pass överlägsna materiellt och i tillgång på soldater att ryssarna kan styra hur kriget ska föras. Ryssarna för kriget på det vis som är mest fördelaktigt för dem och Ukraina kan i bästa fall anpassa sig till detta. I stora drag har Ryssarna brakat på från långt håll med artilleri mot ukrainas försvarslinjer och på så vis malt ned ukrainas styrkor. Det går att bedöma hur styrkeförhållandena förändras under striderna på olika sätt, men ryssarna tycks vara ute efter att bekämpa de ukrainska stridskrafterna och anpassar slagfältet och striderna på det vis som tjänar detta syfte bäst. Det är förstås svårt att bedöma förlusterna, men jag skulle gissa på 5-10 döda ukrainare på varje ryss. Även om förhållandet skulle vara 1 till 1 så tar de ukrainska styrkorna slut före de ryska.
Trenden vände i tidig juni. Något hände där.
1) Antingen var det HIMARS som tvingade fram logistiska ändringar som gjorde att styrkeförhållandena ändrades.
2) Eller så hade ryssarna faktiskt ganska stora mänskliga förluster, kanske nästan 1:1. Det var inte gratis att storma Mariupol.
Jag tror mer på 2 än 1. Ryssarna anfaller på en hel del frontavsnitt, så förlusterna är nog inte helt olika april+maj (plus lite ytterligare förluster orsakade av HIMARS).
Man ser inte så mycket på FIRMS längre, vilket kan betyda att ryssarna använder mindre artilleri. Men antagligen har det mesta lättantändliga brunnit upp i Bakhmut t ex. Jag tycker att det är svårt att bedöma. Man får nog lita mer på kartan. Fortsätter det gå bakåt för ryssarna lär de ha för höga förluster. Jag kan i princip köpa tesen om att ryssarna släppt Kherson för att optimera sin köttkvarn. Men fortsatta tapp indikerar att deras förlustratio är för dem ogynnsam.