Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Jag tror att polischefer kan få ha det ja!
Kan det vara finnas en sorts polis? Är en passpolis inte polis? Är en polischef inte polis? Diskussionen blir lite märklig och centrerad runt just att ordningspolisen som spatserar runt med koppel och batong är den ”riktiga” polisen och ingen annan kan vara det.
I andra finns det ofta flera olika polismyndigheter med ofta helt olika uppgifter. Hur gör man där för att avgöra vem som är riktig polis?
Den här härvan är som jag tidigare nämnts både pinsam, irriterande och i grunden ordentligt allvarlig. Jag hoppas att Löfving blir granskad ordentligt efter det som kommit fram! Dock ser jag ingen större anledning tjafsa om huruvida Staaf är polis eller inte och vem som får kalla sig det osv. Det är liksom en petitess i sammanhanget.
Nej, det stämmer inte, man får enbart bära vapen om man genomfört polisutbildning eller liknande utbildning för skyddsvakt, militär osv. I dess rätta bemärkelse så är en civilt anställd på polismyndigheten inte polis, det kanske råder annan syn bland allmänheten men det är tydligt juridiskt. Detsamma gäller en polischef som inte har en polisutbildning.
Generellt så är det enbart utbildade poliser som får bära uniform. Gör man det utan att ha genomgått en polisutbildning så är det föregivande av allmän ställning.
Passpolisen har både anställda poliser, civilanställda samt polisaspiranter. Om du tar ett passfoto kan du alltid titta vad dom har för kläder/uniform. Står det polis ska det vara en polis men står det passkontrollant är det förmodligen en civilanställd. Vad menar du med olika polismyndigheter? Sedan några år tillbaka finns det en polismyndighet.
Linda Staaf är INTE polis bara för att hon är polischef. Hon har INTE rätt att bära vapen såvida hon inte genomgått utbildning eller blivit förordnad ett tillstånd från RPS. Hon ska isf åtalas för vapenbrott precis som alla andra. Det är inte en petitess utan mycket allvarligt om man (i den här röran) har gett henne ett vapen utan att hon är behörig till det. Hade det varit ok om statsministern eller någon annan ledande person också fått ett vapen? Han lär ju likväl vara i behov av det. Det ingår helt klart något som är en del av den här korruptionsskandalen.