Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-09, 16:48
Medlem
Funderar över varför de vill ha reda på ens id, varför det inte går att chatta anonymt.
Citera
2022-12-09, 17:14
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
När vi numera har en AI som kan programmera så är vi på god väg att kunna automatisera varenda arbete som finns i den här världen. Oavsett hur du än försöker att motverka det så kommer du till sist ändå att bli indoktrinerad i tekniken och AI’s utveckling. Ta amish folket som exempel. Dom lever utan vare sig bilar eller elektricitet men är ändå beroende av den moderna världen.

Undrar om det inte du som jobbat på bruket. Sjukt onödig kommentar förresten, det jag skrev var ingen diss. Det är jobbigt att plöja igenom googlesökresultat och wikipediasidor, frågar hellre en AI som fattar vad jag vill ha svar på.

Sen har jag hållit på med de här med daata i många årtionden, men kodapa är inget drömjobb precis. Som på bruket, fast i en torftig kontorsmiljö.
Citera
2022-12-09, 17:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Fast nu antar du att människor gillar musik enbart och exklusivt pga talangen. Det må delvis vara sant, men en till anledning man gillar musik är för att man tycker om personen i sig. Man vill ha en idol, man vill ha en person att se upp till, man vill se en person lyckas. (Eller om man är en HATER så vill man se en person misslyckas). De finns dom som gillar Justin Bieber, som vill se Justin lyckas. Dom vill ha honom som idol. Man knyter en relation till honom när man är hans fan. Man är en ”belieber”. En AI kan göra en perfekt kopia av Justin Biebers autograf, men en AI kan inte göra en perfekt kopia av en fangirls förväntningar att en dag bli Biebers flickvän. Eller hur? Hon kan inte gifta sig med en AI. Man kan inte idolisera en AI. Man kan inte bli en belieber till en AI och se fram emot och stötta en AI eller ge en AI kärlek.

Det handlar alltså inte om musik när man lyssnar på musik. Det handlar om människan bakom musiken. AI kan naturligtvis inte återskapa det. Såvida vi inte såklart kan skapa en AI som de facto är en människa. Men då är vi ju inte längre ingenjörer, då är vi ju gudar.
Nej verkligen inte.
Det du beskriver är snarare någon bastardiserad variant av religion.

Jag lyssnar på musik för att den aktiverar mina synapser på ett sätt som jag uppskattar, antingen genom öronen, eller genom resten av kroppen när baslådan drar igång.

Att strikt hålla fast vid "människan bakom" när det kommer till konst är så arkaiskt.
Det påminner om debatten om huruvida fysiska medier är bättre än digitalt ljud.
Ja, har du världens bästa LP-spelare så låter den måhända bättre än gratisvarianten av Spotify, men det är så föråldrat att hålla fast vid att "jag måste ha mina gigantiska vaxplattor som tar upp lika stor volym som skälig levnadsstandard för fyra singeljapaner".
Som att det då inte heller pågår en aktiv nerbrytningsprocess av skivorna, så vare sig man vill eller inte så kommer de att vara kassare femtio lyssningar senare.
Samtidigt får man relativt billigt plats med mer digital musik än en människa kan lyssna på under sin livstid på volymen av en telefonbok, i minst lika bra kvalitet som fysiska skivor och som dessutom går att kopiera helt perfekt utan skavanker.

Det finns bara ett scenario där människan är bättre än maskiner potentiellt kan vara på att utföra praktiska uppgifter, och det är om vi människor besitter guds nåd, eller möjligen någon sorts latent magisk kraft.

Annars, i det scenariot där vi bara är upplevelsevis medvetna köttpåsar med ström i, som råkade uppstå av ett sammanträffande, så är vi i markant underläge mot en väl konstruerad maskin på i princip alla fronter.
Citera
2022-12-09, 18:11
Avstängd
Jag är skeptisk. Såg ett klipp på Youtube med en utvecklare som försökte få den att göra en grafisk klocka med html, js och React. Det blev en gul cirkel som inte visade någon tid. Det är ett ganska trivialt program ändå.

Den fungerar om man är mer specifik och avgränsar det till en ensam funktion, t.ex: using Java, Convert these numbers to Fahrenheit and sort them in descending order: 9, 5, 1, 22.5, 31, 6, -8, -1, 13, 18.

Men den lösningen hittar man lika snabbt på Google/StackOverflow.
Citera
2022-12-09, 18:23
Bannlyst
Svaren jag fick när jag ställde frågan vilka visa personer var som inte är offentliga stämde 0 av 10 gånger.

Ställer man samma fråga flera gånger så kommer AI hela tiden att skriva ut någonting nytt och den kommer aldrig hänvisa till föregående svar tills den inte har mer altenativ.

Frågar man frågor om vissa typer av substanser så kommer AI att svara att det inte kommer att skrivas ut då det är illegalt men substansen är laglig i det landet jag berättade att jag kom ifrån.

När jag frågar om vissa typer av program så svarar AI fel varje gång om vem som är skaparen av programmet.

Frågar jag AI vem jag är så svarar AI att jag är en person som skriver frågor som AI skall besvara, när jag säger att jag inte är en person utan att jag är AI själv och sedan frågar samma fråga om vem jag är så kommer AI säga att jag är en bot.

Citat:
Who is Vladimir Putin

Vladimir Putin is the current president of Russia. He has been in office since 2012, and previously served as the country's president from 2000 to 2008. Putin has been a prominent figure in Russian politics for many years, and is known for his strongman leadership style and his efforts to restore Russian influence on the global stage. He is a controversial figure, and has been criticized by some for his authoritarian tactics and human rights abuses.

Sedan frågar man "who am i"

Citat:
I'm sorry, but I am not able to answer that question. I am a large language model trained by OpenAI, and I do not have the ability to access personal information about individual people. I do not have any information about your identity or personal details. My primary function is to assist with answering general questions and providing information on a wide range of topics.

Svaret kunde ju besvaras på den första frågan om en inviduell person.

Verkligen BUGGIGT.
Senast redigerad av V50-o-vhe 2022-12-09 kl. 18:42.
Citera
2022-12-09, 19:06
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
När vi numera har en AI som kan programmera så är vi på god väg att kunna automatisera varenda arbete som finns i den här världen. Oavsett hur du än försöker att motverka det så kommer du till sist ändå att bli indoktrinerad i tekniken och AI’s utveckling. Ta amish folket som exempel. Dom lever utan vare sig bilar eller elektricitet men är ändå beroende av den moderna världen.
Ok men då pratar du om automatiserat arbete som gör autonoma och tråkiga saker åt oss, som kan förbättra vårat rent materiella välstånd. Korrekt? Det har jag inte något principiellt motstånd till eftersom det egentligen är samma sak som att programmerade robotar bygger ihop en volvo i en fabrik.

Jag pratar mer om kommunikation, litteratur, konst, film, musik, lärande öga mot öga. När det kommer till dessa områden kommer jag göra mitt yttersta att bara konsumera mänskligt & analogiskt material. Om allt på internet till sist kommer vara producerat av AI, kommer det garanterat finnas en marknad för analoga tillhåll där mänsklig själ fortfarande kan åtnjutas. Om du förstår vad jag menar.

Jag har till exempel inget större intresse av att se en film som jag vet är producerad av en AI, oavsett hur bra den är. När vi kommer till en viss punkt, kommer ett stort segment av befolkningen helt enkelt rata allt AI producerat inom vissa fält. Och en ny marknad kommer uppstå. Men vem vet, kanske kommer vi aldrig kunna veta vad som är vad. Kanske är du en chatbot?
Citera
2022-12-09, 19:06
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Finns det något API så man enkelt kan skicka frågor och läsa av svar?
Citera
2022-12-09, 19:07
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-lov
Funderar över varför de vill ha reda på ens id, varför det inte går att chatta anonymt.
You know why
Citera
2022-12-09, 19:19
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Fast nu antar du att människor gillar musik enbart och exklusivt pga talangen. Det må delvis vara sant, men en till anledning man gillar musik är för att man tycker om personen i sig. Man vill ha en idol, man vill ha en person att se upp till, man vill se en person lyckas. (Eller om man är en HATER så vill man se en person misslyckas). De finns dom som gillar Justin Bieber, som vill se Justin lyckas. Dom vill ha honom som idol. Man knyter en relation till honom när man är hans fan. Man är en ”belieber”. En AI kan göra en perfekt kopia av Justin Biebers autograf, men en AI kan inte göra en perfekt kopia av en fangirls förväntningar att en dag bli Biebers flickvän. Eller hur? Hon kan inte gifta sig med en AI. Man kan inte idolisera en AI. Man kan inte bli en belieber till en AI och se fram emot och stötta en AI eller ge en AI kärlek.

Det handlar alltså inte om musik när man lyssnar på musik. Det handlar om människan bakom musiken. AI kan naturligtvis inte återskapa det. Såvida vi inte såklart kan skapa en AI som de facto är en människa. Men då är vi ju inte längre ingenjörer, då är vi ju gudar.
Jag har själv hållt på med musik rätt länge, och spelat tillsammans med andra. Speciellt med musik så är den ganska död om den inte upplevs och skapas med andra. Jag vill till och med påstå att det finns en grundläggande biologisk funktion med musik, och den går ut just på att uttövas i grupp. Det är något djupt spirituellt med att en grupp hittar en gemensam rytm, nästan som att man tillsammans rör sig i takt med fundamentala delar av universum och verkligheten självt. Att känna saker tillsammans genom rytm och melodi.

Självklart är det najs att sitta själv hemma och digga till låtar. Men vad är det som gör att man har en speciell relation till en viss låt? Det är ofta inte bara det tekniskt musikaliska i musiken i sig, utan att man har upplevt något i samband med att ha hört låten tillsammans med andra människor, och inte sällan att man har hört låten framföras av andra live. Och den ultimata musikaliska upplevelsen är när du själv spelar ett instrument i synk med en eller flera personer.

Sådant kommer en AI aldrig kunna återskapa. AI kommer aldrig kunna återskapa den mänskliga själen, det där inom oss som vi inte kan förklara men som betyder så mycket och knyter oss samman. Den kan ju försöka, med diverse piller och virtuell verklighet. Men till slut kommer människan att avvisa det.
Citera
2022-12-09, 20:19
Medlem

Intressant. Den kan lösa talföljder och annat. Hade den kunnat klara Turing-testet? Den verkar delvis "förstå" avancerade koncept, men drar inte mycket slutsatser och refererar till olika människors uppfattningar.

Tyvärr gav den inga direkt bättre svar än jag själv kan komma på. Kanske bättre att använda den till annat?
Senast redigerad av Snobird 2022-12-09 kl. 20:27.
Citera
2022-12-09, 21:15
Medlem
Symptms avatar
Human
Explain how a qubit works in technical terms

AI
In technical terms, a qubit is a basic unit of quantum information. It is a two-state quantum system, which means that it can exist in a superposition of two different states simultaneously. This is different from a classical bit, which can only exist in one of two states (typically represented as 0 or 1) at a given time.

The two states of a qubit are typically represented as |0⟩ and |1⟩, and the qubit can be in a superposition of these two states, represented as a linear combination of |0⟩ and |1⟩. This is written as:

|ψ⟩ = α|0⟩ + β|1⟩

where α and β are complex numbers (called the "amplitudes" of the states |0⟩ and |1⟩, respectively) that satisfy the condition |α|^2 + |β|^2 = 1. This equation represents the fact that the qubit is in a superposition of the two states, with the coefficients α and β determining the probability that the qubit will be measured to be in state |0⟩ or |1⟩.

The key difference between a qubit and a classical bit is that the qubit can be in a superposition of multiple states simultaneously, whereas a classical bit can only be in one state at a time. This allows a qubit to hold more information than a classical bit, and it also enables quantum algorithms to perform certain tasks more efficiently than classical algorithms.
Citera
2022-12-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Human
Explain how a qubit works in technical terms

AI
In technical terms, a qubit is a basic unit of quantum information. It is a two-state quantum system, which means that it can exist in a superposition of two different states simultaneously. This is different from a classical bit, which can only exist in one of two states (typically represented as 0 or 1) at a given time.

The two states of a qubit are typically represented as |0⟩ and |1⟩, and the qubit can be in a superposition of these two states, represented as a linear combination of |0⟩ and |1⟩. This is written as:

|ψ⟩ = α|0⟩ + β|1⟩

where α and β are complex numbers (called the "amplitudes" of the states |0⟩ and |1⟩, respectively) that satisfy the condition |α|^2 + |β|^2 = 1. This equation represents the fact that the qubit is in a superposition of the two states, with the coefficients α and β determining the probability that the qubit will be measured to be in state |0⟩ or |1⟩.

The key difference between a qubit and a classical bit is that the qubit can be in a superposition of multiple states simultaneously, whereas a classical bit can only be in one state at a time. This allows a qubit to hold more information than a classical bit, and it also enables quantum algorithms to perform certain tasks more efficiently than classical algorithms.

Visst, men det är ungefär vad man får från Wikipedia. Har botten direkt kontakt med Wikipedia? Jag vet vissa andra bottar som tydligen har det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in