Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Sitter och ser om åmselemorden på svt play och en av progrogramledarna nämner norsjö.
Vad i helvette tänkte jag, så uttalar man det ju inte.
Han säger "nor-sjö" men vad jag vet säger folk i norr det som "noshö".
Vet att jag har hört fler ställen som uttalas fel men kommer inte på fler just nu.
Har även själv uttalat ställen fel genom åren.
Kristians-stad visste inte min morsa var det låg, men sen visade jag henne på kartan men det hette visst "krishan sta".
Fyll gärna på.
Det är lite vanskligt att tala om "fel" uttal i det här sammanhanget. Det finns i allmänhet ett lokalt uttal, och man kan ju argumentera för att det är det "rätta", eftersom orter och naturnamn till sin natur är lokala. Men det kan bli lite som att kräva att det ska vara ett läspljud i "barcelona". Varför prata som en östgöte när man inte är det.
Är man inte van att höra ett ord, så utgår man oftast från skriftspråket. Stockholmare vet att man "Kristianstad" uttalas "Krischangsta", men de vet inte att "Väderstad" uttalas "Vädersta", eller att Vadstena uttalas "Vasstena". Man kan till och med höra "fel" uttal av speakerröster som kommer ur hagtalarsystem i närområdet kring ovan nämnda orter, förmodligen eftersom de är inlästa av personer som inte har en aning om det lokala uttalet.