2022-12-09, 08:05
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad tror du det kan bero på? Jag har funderat över den saken genom åren.

Vallhalla är ju ingen stockholmsk dialektal översättning av Valhalla.

Det är fler som har undrat:
https://www.dn.se/sthlm/eva-karin-gyllenberg-valhalla-vaalhalla-eller-kanske-vallalla/

Citat:
Skälen – det finns två enligt Staffan Nyström – är dels att kopplingen till Valhall inte längre är självklar, dels att språkljud tenderar att anpassa sig till och påverka varandra.

– I Valhallavägen- finns två andra a-ljud som bägge är korta och det är då enklare för talapparaten att hålla kvar vid ett och samma uttal rätt igenom än att växla mellan främre och bakre a – en fonetisk anpassning alltså, en uttalslättnad, säger Staffan Nyström.
Citera
2022-12-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ser bara ett m där. Hur stavar du hammare?

Antar att du är en sån som säger gullis till Gullmarsplan….
Citera
2022-12-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Då är ändå brittiska ortsnamn betydligt värre.

Leicester och Worcester uttalas "lesstar" och "wusstar", med knappt hörbart r på slutet.
Rampisham uttalas "ramsam", Quernmore uttalas "kvårmar" och Alnwick uttalas "annick".

Newcastle uttalar många som "new-caaastle", fast namnet uttalas "newcass-le"

Ja, engelskan är för härlig! Jag brukar ibland gå in på den här Wikipedia-sidan bara för att få mig ett gott skratt. En del uttal är helt åt helsicke ologiska! Min personliga favorit från listan är Happisburg [ˈheɪzbərə]. Eller vad sägs om Alverdiscott [ˈɒlskɒt]?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_irregularly_spelt_places_in_the_United_Kin gdom

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_irregularly_spelled_English_names
Citera
2022-12-09, 09:13
Medlem
moderator-hatarens avatar
Gnarp ska va Gnarschp
Citera
2022-12-09, 09:18
Medlem
Jag har jobbat med en kvinna som kom från Burträsk en gång. Då fick jag lära mig att det ska uttalas "BUR - TRÄSK" med stress på båda stavelserna, och inte "BUR - träsk" där emfas endast ligger på den första. Jfr "stolpskott", "fullträff" eller "fittskägg" snarare än "målet", "hunden" eller "lever".

Jag har också hört, men inte fått det bekräftat att Ulricehamn uttalas UlriSehamn och inte UlriKehamn.

När jag gjorde lumpen lärde jag mig att det heter Arbåga och inte Arboga.
Citera
2022-12-09, 09:20
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Brunflo uttalas inte brun flo.
Utan brunn flo.
Citera
2022-12-09, 09:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Sitter och ser om åmselemorden på svt play och en av progrogramledarna nämner norsjö.
Vad i helvette tänkte jag, så uttalar man det ju inte.
Han säger "nor-sjö" men vad jag vet säger folk i norr det som "noshö".

Vet att jag har hört fler ställen som uttalas fel men kommer inte på fler just nu.
Har även själv uttalat ställen fel genom åren.
Kristians-stad visste inte min morsa var det låg, men sen visade jag henne på kartan men det hette visst "krishan sta".

Fyll gärna på.

Det är lite vanskligt att tala om "fel" uttal i det här sammanhanget. Det finns i allmänhet ett lokalt uttal, och man kan ju argumentera för att det är det "rätta", eftersom orter och naturnamn till sin natur är lokala. Men det kan bli lite som att kräva att det ska vara ett läspljud i "barcelona". Varför prata som en östgöte när man inte är det.

Är man inte van att höra ett ord, så utgår man oftast från skriftspråket. Stockholmare vet att man "Kristianstad" uttalas "Krischangsta", men de vet inte att "Väderstad" uttalas "Vädersta", eller att Vadstena uttalas "Vasstena". Man kan till och med höra "fel" uttal av speakerröster som kommer ur hagtalarsystem i närområdet kring ovan nämnda orter, förmodligen eftersom de är inlästa av personer som inte har en aning om det lokala uttalet.
Citera
2022-12-09, 09:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Jag har också hört, men inte fått det bekräftat att Ulricehamn uttalas UlriSehamn och inte UlriKehamn.

Det kan jag bekräfta, och jag bor inte ens i Västergötland.
Citera
2022-12-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
LillBabs Jässjö, inte Järvsö
Jasche
Citera
2022-12-09, 09:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Linköping. Alla utbölingar uttalar det med stort I.

Hur förändrar stor bokstav uttalet? Fattar inte.
Citera
2022-12-09, 09:55
Medlem
Edsbyn uttalas som E-idsbin eller b(z)in
Citera
2022-12-09, 10:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Tätorten Vinslöv i Hässleholms kommun uttalas Vinnslöv.

Ett lustigt uttal från en engelsktalande tv-kommentator kunde höras när han under en skidtävling i Sverige kallade Borlänge för något i stil med Borrlaansch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in