2022-12-08, 06:26
Medlem
Neolitikums avatar
Ramlösa (uttal: [’ramløːsa], det vill säga som "rammlösa".
Citera
2022-12-08, 06:26
Medlem
Ramlösa.
Uttalas Ramm-lösa och inte ram-lösa.
Citera
2022-12-08, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Ramlösa (uttal: [’ramløːsa], det vill säga som "rammlösa".

Fan där kom jag efter dig.
Citera
2022-12-08, 06:43
Avslutad
Noschö eller typ No-sjö är enligt mig det mest korrekta uttalet på Norsjö, uppe i de trakterna Norrland. I vart fall så uttalar du absolut inte R-et i nämnda ort.
Senast redigerad av lone star 2022-12-08 kl. 06:53.
Citera
2022-12-08, 06:45
Medlem
Jahbrahs avatar
Kristianstad uttalas på ett cp-stört sätt, gärna med lite mongodregel. "Krischansta"
Citera
2022-12-08, 06:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Är uppväxt i umeå och håller inte med dig om just hur umeå uttals där.
De flesta jag hört har uttalat det precis som det skrivs.

Torne har jag då aldrig någonsin hört förut.
Däremot har jag hört folk med lite bonigare dialekt säga lule, pite, och sheläftä(skellefteå).

Umeå uttalas visst Ume lokalt men kan också likväl sägas Umeå. Tror det kan ha med Universitetsstad å göra att man är lite mer fin i kanten ibland. Luleå är nog vanligare de säger Luulee, på sin långsamma dialekt. Pite kan dock kortas ner ännu mer lokalt. Tror det var Euskefeurat som sjöng, Du är välkommen hit välkommen hit till Piit. Så Pit är nåt som också sägs om Piteå. Uttalas nog lite utdraget Piit.
Senast redigerad av lone star 2022-12-08 kl. 06:50.
Citera
2022-12-08, 07:34
Medlem
Kosta. Uttalas inte som verbet.
Citera
2022-12-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Umeå uttalas visst Ume lokalt men kan också likväl sägas Umeå. Tror det kan ha med Universitetsstad å göra att man är lite mer fin i kanten ibland. Luleå är nog vanligare de säger Luulee, på sin långsamma dialekt. Pite kan dock kortas ner ännu mer lokalt. Tror det var Euskefeurat som sjöng, Du är välkommen hit välkommen hit till Piit. Så Pit är nåt som också sägs om Piteå. Uttalas nog lite utdraget Piit.

Precis, detta med Lule och Ume är väl mer dialektalt. Är ju inte så man begår något fel om man säger Luleå.

Ungefär som att urbefolkningen i Lidköping uttalar det Lischöping, men jag tror inte att man som besökare gör något etikettsbrott om man uttalar med ett D.
Citera
2022-12-08, 08:52
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Ramlösa.
Uttalas Ramm-lösa och inte ram-lösa.

Det beror väl på vilken del av Sverige du kommer från.

Dom från norr om Dalälven säger "raaaam-lösa"

Ett annat exempel är namn som börjar på vokaler. Te x "Anders"

Norrlänningar säger "Aaan-ders" och Stockholmare säger "??? Du menar Andesch" sen kollar dom på dig som om du vore efterbliven bonde som är uppväxt med att gå ut och skita med grisarna och äter gröt med en sked gjord av trä.
Citera
2022-12-08, 08:56
Medlem
Ramlösa!
Gör mig helt jävla galen att största delen av landet uttalar orten fel.
Uttalas Rammlöösa. Inte fucking raaaaaaaaamlösa
Citera
2022-12-08, 09:09
Medlem
Sternensoldats avatar
Hela det här blir lite som att påpeka att engelsmän säger svenska namn fel när de inte kan uttala Johannes, Erik, Frida eller Peter på klingande svenska.

Ortsnamn sägs inte nödvändigtvis fel utan snarare dialektalt. Eller gäller enbart vad lokalborna säger?
Citera
2022-12-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Kristianstad uttalas på ett cp-stört sätt, gärna med lite mongodregel. "Krischansta"

Haha, skrattade så jag fick tårar av detta.

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in