2022-12-08, 23:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det är ju detaljnivå men har inte så svårt själv att få ihop det, hade jag väl fått runt ett rep och dragit åt hade jag nog hållt det greppet även i ett fall, målet hade ju först och främst varit att få ner den andra på golvet utan att dras med själv, kanske kan nån duns förklaras med att dom var i nån vägg eller två först
Du får det att låta så enkelt, medan jag fortfarande ser svårigheter med fallet och repet.
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har själv tänkt mycket på dom höga dunsarna och avsaknad av skrik. Om kampen pågått en stund stående, kan dom vält ner tunga saker. Offrets händer kan ha varit fria och lyckats välta ner tunga saker.
De tunga sakerna borde då vara tunga möbler för att ge 50-100 kg-dunsar.
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det blir ju inte bara en duns och sen är det över, givetvis blir det ju en kamp mellan liv och död.
Därav dom andra dunsarna.
lägger man ett eventuellt rep i en ögla så är det inte så lätt att tappa greppet längre.
Men en brottningsmatch på golvet ger väl inga höga dunsar, även om det är på liv eller död?
Det där med snara, typ lasso, skulle förstås kunna åtdragen sitta kvar även i ett fall. J är kanske van att använda sådana till hästarna?
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Man kan måla upp massor med mer eller mindre makabra scenarion. Tex ett handgemäng orsakad av konflikt/fylla/hormoner, som slutar med 1.80 stark JJ ovanpå liten TT. Där JJ stoppar andningen på en sparkandes TT, med händer eller tillhygge. Därav inget skrik om det nu är så ?. Som Freducation säger kanske med hjälp av MH.

Nej, givetvis räcker inte ljud för fällande. Men jag tror som sagt att de strött teknisk bevisning omkring sig även om själva detaljerna dråpet/mordet kan vara svåra reda ut. Men fåglarna sjunger nog.
Ja, blir spännande mitt i tragiken med FUP. S.k. makaber semesterlitteratur...
Jo, ni är flera som tycker det är en smal sak att få ihop det. För mig är det dock fortfarande inte lika självklart.

Tack för bidragen! Jag får tugga vidare med hjälp av dem.

Vis av skadan kollade jag intervjun med grannen:
Ljuden:
- Beskriver dunsarna som något ”jättetungt som kastats på golvet mitt framför (kylen?). Det var två i rad”. Dunsarna var som att 50-100 kg slängdes ner i golvet. Taket skakade.

Då skulle dunsarna alltså kunna vara när T drattar I golvet och när J/M kommer efter.

Jag får fortfarande ingen "klar bild" av förloppet, utan ser ännu en del besvärligheter. Men de kommer kanske.
Citera
2022-12-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Mord eller dråp
Med tanke på att JJ och MH är misstänkta för mord så bör åklagaren ha tillräckliga bevis för rubriceringen, dvs att det är planlagt?
Behöver inte vara planlagt för att räknas som mord, räcker att avsikten var att döda eller att de borde förstått att BO kunde dö men sket i vilket.
Citera
2022-12-08, 23:59
Medlem
Ett scenario jag tänkt på är:

Tove ska enligt utsago varit orolig för en vän.
Kan det inte varit så att de två MGM lurat henne till Nöjet genom att MH skrivit något till TT som gjort att TT trott att MH skulle skada sig själv på något vis?
Men att det i själva verket var JJ och MH som kokat ihop det för att konfrontera TT för någon tidigare dispyt av något slag?

Bråket urartar och det går över till handgemäng.
Dom bestämmer sig till slut för att gå hem till JJ för att reda ut allt i lugn och ro, för att slippa åskådare.

Väl hemma hos JJ urartar bråket på nytt och det slutar med att TT får mun och händer tejpad med silvertejp eller liknande. Detta för att egentligen ”skrämma” TT och visa vad som händer om man bråkar med JJ. Ett narcissistiskt ”maktbegär” helt enkelt.

Men det som skulle vara skrämsel blir till mer än så. Tejpen är av misstag lindad så TT ej får luft genom varken näsa eller mun, men fortfarande luft nog att det ska vara ett utdraget förlopp.
TT sparkar och slår så gott hon kan men JJ och MH förstår inte allvaret, utan tror att det bara är panik på grund av att hon är fast.

JJ lämnar lägenheten för att gå ut och röka.
Där träffar hon på den misstänksamme grannen och hon drar en lögn om att hon ska till mc donalds. Han erbjuder sig att skjutsa henne eftersom han ändå är ute och vill inte att en ensam, ung tjej ska vara ute och ränna den tiden på natten.

Hon springer upp till lägenheten och säger till MH att hon får stanna kvar där med TT och hålla koll.
JJ råkar antingen av misstag ta med sig TT’s mobil eller så var det något i den som hon ville åt.

Under tiden som JJ är iväg på Donken så dör TT av syreförlust och MH får panik och vet inte vad hon ska göra.

JJ kommer tillbaka till lägenheten och inser vad som hänt.
Den misstänksamme grannen har gått och lagt sig och MGM lyckas därför bära ut TT och lägga henne i bilen utan att bli sedda. Ren ”flyt” det vill säga.

Den säkraste dumpningsplatsen JJ kan komma på är skogen som hon känner till väl och har ridit i många gånger. I den situationen full av panik så är den platsen den rimligaste i deras huvuden.

JJ vill inte sova hemma efter det som hänt i lägenheten så hon åker hem till sin mamma och sover. Därav har hon säkerligen ”alibi” från sin mamma att hon vaknat där på morgonen.
MH vågar inte åka hem eftersom hon druckit och hennes stränga föräldrar skulle bli tokiga om hon kom hem den tiden på natten. Hon får därför sova hemma hos JJ ensam.
Citera
2022-12-09, 00:09
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är inte helt orimligt iaf. Teoretiskt kan M sovit igenom allting och trott att T lämnade lägenheten, även om mycket talar emot. Det är väl inte ens bekräftat att hennes mobil varit vid fyndplatsen?

Jo det är just vad åklagare/polis sagt om hur fyndplatsen lokaliserades.
Spårning av de båda MGMs rörelsemönster ledde till att T hittades.
Båda MGMs rörelsemönster, inte bara en MGMs rörelsemönster.

Citat:
"Det är ingen slump att vi har letat i det området. Vi har sökt i Vetlanda med omnejd och i dag hittat kvinnan österut.
Vi har kartlagt de misstänktas rörelsemönster som gjort att vi har sökt här"
sa Rickard Finndahl, chef för grova brott i polisområde Jönköping
Senast redigerad av lillen-68 2022-12-09 kl. 00:13.
Citera
2022-12-09, 00:16
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
För att det ska kunna stoppa vid dråp, så måste de ha ”råkat” slå ihjäl Tove.

(I sådant fall, varför ringer man inte 112 i första hand, skumt)

Men åklagaren m.fl vet säkert vad de gör.

Läste nånstans att den slutgiltiga obduktionsrapporten ska komma i veckan.

Hoppas anhöriga får ut Tove, så de kan få göra ett avslut.

Fasansfull historia, låt oss lysa frid över Toves minne R.I.P

Det stämmer inte angående dråp vilket advokaten och åklagaren i efterlyst förklarat vid flera tillfällen. Dråp innebär att BO också attackerat GM, det uppstår bråk och då har GM ihjäl BO. Dock bör GM ha insett att BO kunde dö av attacken.
Väldigt många tror att dråp betyder att det händer oavsiktligt, det är felaktigt
Citera
2022-12-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Nästa händelse är obduktionsresultatet, borde komma innan året är slut

Frågan är vad det visar, och om eventuell ny bevisning därifrån kan få nån av dom att börja prata

Är det pga att onduktionsrapporten inte kommit än som Tove ännu inte är registrerad som avliden i fokbokfäringen?
Citera
2022-12-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men en brottningsmatch på golvet ger väl inga höga dunsar, även om det är på liv eller död?
Det där med snara, typ lasso, skulle förstås kunna åtdragen sitta kvar även i ett fall. J är kanske van att använda sådana till hästarna?

Är det ett gammalt trägolv från 40-talet så kan det nog låta riktigt ordentligt. den våningen är säkerligen inte superisolerad heller med tanke på att vinden inte var ämnad som bostad när huset byggdes.
I vissa hyreshus jag har bott i så kan det uppfattas som att det är 100kg som åker i golvet när grannarnas ungar har trillat, och i andra så kan folk ha fest utan att det hörs genom golvet.

Ja jag kan tänka mig att JJ kan ha varit intresserad utav westernridning och då lär man sig ju olika snarror/lasso. En sån påträdd bakom ryggen kommer man inte ur så lätt, även om hon har händerna till hjälp.

Kanske drogs det åt så hårt eller felknuten och dom inte fick bort snaran så det gick från grov misshandel till dråp? De kanske förgäves försökte få upp snaran utan att lyckas.
Borde ju ringt 112 då tycker man, men dom kanske fick panik och tänkte att allt kommer ju peka på oss ändå så vi måste bort med henne och röja undan bevisen så dom inte vet att det var vi?

Vad händer om dom skulle börja köra den taktiken i förhör och rätten?
Om man tänker på ett eventuellt straff?
Urartad grov misshandel med död som följd borde väl ändå skilja många år om man jämför med planerat mord?
Citera
2022-12-09, 00:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det stämmer inte angående dråp vilket advokaten och åklagaren i efterlyst förklarat vid flera tillfällen. Dråp innebär att BO också attackerat GM, det uppstår bråk och då har GM ihjäl BO. Dock bör GM ha insett att BO kunde dö av attacken.
Väldigt många tror att dråp betyder att det händer oavsiktligt, det är felaktigt

Du pratar om dråp? Tror du att BO har attackerat de misstänkta kvinnorna om bråk uppstod?
Citera
2022-12-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommen

Kan det inte varit så att de två MGM lurat henne till Nöjet genom att MH skrivit något till TT som gjort att TT trott att MH skulle skada sig själv på något vis?
Men att det i själva verket var JJ och MH som kokat ihop det för att konfrontera TT för någon tidigare dispyt av något slag?

Dom bestämmer sig till slut för att gå hem till JJ för att reda ut allt i lugn och ro, för att slippa åskådare.

Väl hemma hos JJ urartar bråket på nytt och det slutar med att TT får mun och händer tejpad med silvertejp eller liknande. Detta för att egentligen ”skrämma” TT och visa vad som händer om man bråkar med JJ. Ett narcissistiskt ”maktbegär” helt enkelt.

Men det som skulle vara skrämsel blir till mer än så. Tejpen är av misstag lindad så TT ej får luft genom varken näsa eller mun, men fortfarande luft nog att det ska vara ett utdraget förlopp.
TT sparkar och slår så gott hon kan men JJ och MH förstår inte allvaret, utan tror att det bara är panik på grund av att hon är fast.

Där träffar hon på den misstänksamme grannen och hon drar en lögn om att hon ska till mc donalds. Han erbjuder sig att skjutsa henne eftersom han ändå är ute och vill inte att en ensam, ung tjej ska vara ute och ränna den tiden på natten.

Hon springer upp till lägenheten och säger till MH att hon får stanna kvar där med TT och hålla koll.
JJ råkar antingen av misstag ta med sig TT’s mobil eller så var det något i den som hon ville åt.

Under tiden som JJ är iväg på Donken så dör TT av syreförlust och MH får panik och vet inte vad hon ska göra.

Den misstänksamme grannen har gått och lagt sig och MGM lyckas därför bära ut TT och lägga henne i bilen utan att bli sedda. Ren ”flyt” det vill säga.

Den säkraste dumpningsplatsen JJ kan komma på är skogen som hon känner till väl och har ridit i många gånger. I den situationen full av panik så är den platsen den rimligaste i deras huvuden.

JJ vill inte sova hemma efter det som hänt i lägenheten så hon åker hem till sin mamma och sover. Därav har hon säkerligen ”alibi” från sin mamma att hon vaknat där på morgonen.
MH vågar inte åka hem eftersom hon druckit och hennes stränga föräldrar skulle bli tokiga om hon kom hem den tiden på natten. Hon får därför sova hemma hos JJ ensam.

Ingen dum teori alls, faktiskt en av dom bättre teorierna jag läst här i tråden.
Citera
2022-12-09, 00:34
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du pratar om dråp? Tror du att BO har attackerat de misstänkta kvinnorna om bråk uppstod?
Nu var det inte jag som pratade om dråp utan personen jag svarade. Jag bara förklarade innebörden.
Själv tror jag det är mord
Citera
2022-12-09, 00:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Är det ett gammalt trägolv från 40-talet så kan det nog låta riktigt ordentligt. den våningen är säkerligen inte superisolerad heller med tanke på att vinden inte var ämnad som bostad när huset byggdes.
I vissa hyreshus jag har bott i så kan det uppfattas som att det är 100kg som åker i golvet när grannarnas ungar har trillat, och i andra så kan folk ha fest utan att det hörs genom golvet.

Ja jag kan tänka mig att JJ kan ha varit intresserad utav westernridning och då lär man sig ju olika snarror/lasso. En sån påträdd bakom ryggen kommer man inte ur så lätt, även om hon har händerna till hjälp.

Kanske drogs det åt så hårt eller felknuten och dom inte fick bort snaran så det gick från grov misshandel till dråp? De kanske förgäves försökte få upp snaran utan att lyckas.
Borde ju ringt 112 då tycker man, men dom kanske fick panik och tänkte att allt kommer ju peka på oss ändå så vi måste bort med henne och röja undan bevisen så dom inte vet att det var vi?

Vad händer om dom skulle börja köra den taktiken i förhör och rätten?
Om man tänker på ett eventuellt straff?
Urartad grov misshandel med död som följd borde väl ändå skilja många år om man jämför med planerat mord?
Ja du, även om det inte var avsikten från början, borde de förstått att man dör av en snara som dras åt om halsen, så risken är nog stor att det döms som mord. Men jag kan inte komma på något liknande att jämföra med.
Citera
2022-12-09, 00:39
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommen

Typ något sådant ja. Jag har aldrig trott de mördat henne med berått mod. Det kan ha varit en enklare olyckshändelse också. Vilket gör det extra tragiskt, för det är ju inte säkert att hon var död när de bar ut henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in