2022-12-08, 22:10
Medlem
Pythia_88s avatar
Mord eller dråp
Med tanke på att JJ och MH är misstänkta för mord så bör åklagaren ha tillräckliga bevis för rubriceringen, dvs att det är planlagt?
Citera
2022-12-08, 22:10
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det är svårt att förstå.. MHs föräldrar vet jag hamnade i en enorm chock. De har ett stort kontaktnät genom kyrkan. Pappan var förr ungdomspastor i en kyrka i Skaraborg. Men ej anställd som pastor längre. Men brukar predika i flera kyrkor i Vetlanda. Ideelt.

MH hade ju sina mentala issues. Men hon hjälpte till extra i Erikshjälpens second handbutik som samlar in pengar till fattiga barn och var engagerad mot rasism (BLM) vilket hon upplevt. Hon var liksom ingen förespråkare av mord. Det måste nästan varit någon typ av droger inblandat den natten. Det är ingen ursäkt men kan vara en delförklaring. Undrar om det syns på blodprover de gissningsvis tog på måndagen efteråt?

Det känns som att det isf skulle nämnts i p7an om dom hade droger i blodet? Bortsett från MHs adhdmedicin då

Edit: för polisen kan väl knappast ha skippat att drogtesta dom?

Edit2: den bästa anledningen jag kan hitta till MHs tystnad är att hon inte pallar med att svika sin familj, förutsatt att det var JJ som var drivande i TTs död.
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-12-08 kl. 22:24.
Citera
2022-12-08, 22:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkisen72
Ursäkta min okunnighet, men när är nästa deadline eller vad man ska säga? Ny häktningsförhandling eller att väcka åtal?

Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Nästa händelse är obduktionsresultatet, borde komma innan året är slut

Frågan är vad det visar, och om eventuell ny bevisning därifrån kan få nån av dom att börja prata

Är det inte 15 december? Eller blandar jag ihop det med annat fall?
Det finns att läsa Grevens sammanfattningar.

Jag tycker mig minnas att åklagaren redan flaggat för åtalförlängning, dvs han behöve mer tid på sig att utreda ärendet.
Citera
2022-12-08, 22:21
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är det inte 15 december? Eller blandar jag ihop det med annat fall?
Det finns att läsa Grevens sammanfattningar.

Jag tycker mig minnas att åklagaren redan flaggat för åtalförlängning, dvs han behöve mer tid på sig att utreda ärendet.

Ja jag menade iaf inte att åtal skulle väckas eller så. Men att när obduktionsrapporten kommit kanske det kan börja hända grejer.
Citera
2022-12-08, 22:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Mord eller dråp
Med tanke på att JJ och MH är misstänkta för mord så bör åklagaren ha tillräckliga bevis för rubriceringen, dvs att det är planlagt?

Det behöver ju inte vara planerat för att vara mord.
Det är ju lite klurigt där med rubriceringen människorov, det blir ju lite misstankar åt det hållet då eftersom allt slutar i mord.
Citera
2022-12-08, 22:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Ja jag menade iaf inte att åtal skulle väckas eller så. Men att när obduktionsrapporten kommit kanske det kan börja hända grejer.

Aha, fattar.

Ja, om det nu dyker upp nya grejor. Återstår att se.
Citera
2022-12-08, 22:27
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan det vara någon typ av strypning med buntband/bagagerem....... då kan det förklara tystnaden medan T går bananas tills hon faller ihop medan de andra tittar på, ev bara J o M "sover"?
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du någon idé om hur det "specifika" ska ha gått till?
Jag utgår ifrån att jag vet vad du syftar på och egentligen ligger det nog närmast till hands, men jag kan inte få någon sammanhängande, vettig bild av ett sådant förlopp.
Man kan måla upp massor med mer eller mindre makabra scenarion. Tex ett handgemäng orsakad av konflikt/fylla/hormoner, som slutar med 1.80 stark JJ ovanpå liten TT. Där JJ stoppar andningen på en sparkandes TT, med händer eller tillhygge. Därav inget skrik om det nu är så ?. Som Freducation säger kanske med hjälp av MH.
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Bara ljud räcker ju inte för ett fällande. Oljuden kan ju uppkommit genom nästintill vad som helst.
Även om det är troligt att oljuden kom genom en attack på TT så finns det annat som kan ha låtit.
Ska bli väldigt intressant att se möblemanget i fup. När den väl kommer ut.
Att förvänta sig den snarast. Är väl ungefär som att barn väntar på tomten, redan i juni
Nej, givetvis räcker inte ljud för fällande. Men jag tror som sagt att de strött teknisk bevisning omkring sig även om själva detaljerna dråpet/mordet kan vara svåra reda ut. Men fåglarna sjunger nog.
Ja, blir spännande mitt i tragiken med FUP. S.k. makaber semesterlitteratur...
Senast redigerad av Rengen 2022-12-08 kl. 22:35.
Citera
2022-12-08, 22:47
Medlem
Alonens avatar
För att det ska kunna stoppa vid dråp, så måste de ha ”råkat” slå ihjäl Tove.

(I sådant fall, varför ringer man inte 112 i första hand, skumt)

Men åklagaren m.fl vet säkert vad de gör.

Läste nånstans att den slutgiltiga obduktionsrapporten ska komma i veckan.

Hoppas anhöriga får ut Tove, så de kan få göra ett avslut.

Fasansfull historia, låt oss lysa frid över Toves minne R.I.P
Citera
2022-12-08, 22:47
Medlem
Citat:
Mord eller dråp

Inte nödvändigtvis planlagt men med uppsåt att mörda TT.

Det hela är djupt tragiskt.

En psykopat, en ev medhjälpare, svartsjuka, droger, en pågående konflikt, rädsla, brist på kontroll, raseri-MORD
Citera
2022-12-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
För att det ska kunna stoppa vid dråp, så måste de ha ”råkat” slå ihjäl Tove.

(I sådant fall, varför ringer man inte 112 i första hand, skumt)

Men åklagaren m.fl vet säkert vad de gör.

Läste nånstans att den slutgiltiga obduktionsrapporten ska komma i veckan.

Hoppas anhöriga får ut Tove, så de kan få göra ett avslut.

Fasansfull historia, låt oss lysa frid över Toves minne R.I.P

Det är MORD, ren och skär avrättning..
Citera
2022-12-08, 23:15
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Mord eller dråp
Det är inte det som är skillnad på mord och dråp. Det har förklarats flera gånger i tråden. En snabb googling ger dig svar. Mord behöver inte vara planerat. Dråp kan vara mord i självförsvar, väldigt förenklat förklarat.
Citera
2022-12-08, 23:25
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag skrev tydligt att det gick snabbt i Skellefteå trots att gärningsmannen var känd och ja, det handlar i det fallet om minderåriga. Personen jag svarade tyckte att Vetlandafallets utredning borde gå snabbare. Då har det ändå bara gått två månader än. Utredningar tar tid. Det var det jag förklarade.

Snabbt i Skellefteå???
Rättegången blev väl av först tidigare just denna vecka.
Så om det går lika ”snabbt” här blir det april 2023 o fup kommer 2v innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in