Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
När jag läste vad du skrivit om mordet i Vallentuna, kom jag att tänka på "Lorden" och Leo/Rut i Karlskrona, där Lorden hade beslagit Leo med de mest makabra lögner, som Leo svalde. Lorden fick livstid, men jag minns inte hur domen blev för Leo, livstid eller tidsbestämt till 18 år.
Ja, jag tror att det mordet har nämnt tidigare i tråden? Jag har inte föjt det fallet, men om jag minns någon artikel jag läste förstod jag att adoptivsonen hade väldigt, nästan sjukliga förseställningar om att de två var typ tusenåriga själar? Och att den andra killen gick på allt?
Det slår nog Vallentunafallet, men även där verkar det ha gått till "fanstasiverklighet". Minns inte längre detaljerna, men det handlade om att ledarkillen levde lite i sin egen verklighet där hans fantasikopplingar till typ Hells Angels eller något ditåt "lyfte" honom som person. Det fanns genom hans egenhändigt ihopknåpade sms från "farliga" personer krav och hot som den äldre och lite svagbegåvade killkompisen gick på med hull och hår.
I det här fallet vet vi inte, men jag tror inte att det ligger på "fantasiverklighet"nivån, utan kanske bara en osund ojämn relation, där den ena har störningar i sitt känsloregister och kanske på det viset får "låsningar" när hennes status riskerar att brisera.
Kanske har den redan fått repor, genom att tidigare vänner tagit parti mot henne och för Tove, och därmed är JJ inte alls så tuff som hon vill verka , utan tvärtom riktigt skör. Ycker också att vänskapen mellan JJ och MH pekar på en förlorad tidigare given plats i hierkin, något som får JJ att svaja.
Jag jmf ständigt med Stefan Davidsson, men jag ser parallelller. Även hans tidigare status riskerade att brisera, hade redan blivit skamfilad. Status så viktigt för dessa personer, då annat inte syns ge kraft. Hot om avslöjande av en långvarig kärleksrealtion, hotade den position han hade som en person som alltid var frontfigur överallt. I kvarteret, inom geocahingen, på jobbet.
Jag tror att JJ liksom många andra mördare, där personens egen bild av sin förträfflighet riskerar att krasa, gör dom så farliga. Att tappa den kontrollen som de har över den bild de byggt upp, att positionen sänks, även i sina egna ögon, gör dom farliga. Innerst inne är de bräckliga och klarar inte av att se sin egen bräcklighet.
Därav låsningen i konflikten med Tove, där det handlar om liv eller död på riktigt för JJ. Tove kan liksom Lena vara ett hot mot självbilden, hur banal än konflikten verkar på ytan.
Tillägg, rättelse:
Vill bara tillägga att jag snurrat till det rejält med den "yngre" och den "äldre" mannen ser jag nu, men det har ingen väsentlig betydelse för min argumetation.
Den äldre mannen, 28 år var den som var manipulerad och mindre intellektuellt begåvad, som också blev friad för mord i HR. Den yngre mannen, 26 år, var ledaren och som blev fälld för mord på paret i HR.