Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-17, 19:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Tack.. Det var exakt detta jag menade i mitt senare inlägg som tyvärr blev en upprepning i tråden 🙄

Ja, det blir så i den här tråden. Man hinner inte läsa ikapp, utan börjar bakifrån...

Såg att jag fick en hel del svar igår, där skribenterna gjort samma.

Vi får väl se hur mycket utredningen har på tjejerna, men jag tror ändå att de "fixerat", boxat in dom i både mordplats, mordtillfälle och dumpning, vilket utesluter möjlighet att få in andra alternativa gm.

Sedan är det här inte planerat någon längre tid, så jag tror att det kommer att finnas tekniska spår förutom de it- tekniska som binder dom i tid och rum till platser.
Citera
2022-12-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Nej
Underligt..
Citera
2022-12-17, 19:38
Medlem
BeppoYapps avatar
Jag har fått för mig att en stekpanna används för att knocka Tove och därav dunsarna i golvet. När hon väl var nere så ströps hon till döds... Tror även att MH varit behjälplig i sista skedet. Kusliga tankar!
Citera
2022-12-17, 19:54
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det är helt otroligt att dödsorsaken har fortfarande inte läckt ut till gammalmedia eller Flashback. Är alla hotade till livet eller är Vetlanda ett sektsamhälle?
Tror att du inte fattar att det inte är Vetlandaborsom som håller hårt på uppgifterna, det är polisen och åklagaren som sköter förhör förstår du. Inte lokalbefolkningen...
Citera
2022-12-17, 20:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte följt er diskussion utan hoppar in här ändå.

Tänker alltid på dubbelmordet i Vallentuna när jag jämför med det här fallet. Följde det ett tag, men har glömt en hel del.

Minns dock att det var lite som "vi " tror i det här fallet; en ledare och en följare. Den äldre killen verkade väldigt (oerhört kan man säga) manipulerad av den yngre ledartypen.

De var båda två med i huset när paret dödades. Det är bevisat att de var där, och endast de två förutom det mördade paret.

Straffet i TR och HR blev helt olika.

I TR dömdes båda männen för mord på kvinnan och fick livstid. I HR friades den yngre mannen för mordet och fälldes enbart för rån, medan den yngre fälldes för mord på paret. Av de fem domarna i HT var två oeniga mot att fria den yngre mannen.

Nu har jag alltså glömt fallet i mångt och mycket och inte heller läst domarna. Här handlade det om bristande bevisning om vem som gjort vad, och männens berättelser skiljer sig åt om vem som är skyldig. Det jag minns är dock att kvinnan hade ett gigantiskt skoavtryck på sitt bröst (den yngre mannens skostorlek) vilket ändå bevisar att han i något skede ändå pressat ner kvinnan mot golvet.

Jag vet alltså inte om man tagit ställning i domen till hur oerhört manipulerad och styrd den yngre mannen varit av den äldre. Man kan väl ändå utläsa av deras konversationer att den yngre inte verkat särskilt smart, inte verkade ha insett hur befängda uppgifterna var som han kompis snackade om. Han svalde allt på ett sätt som kan liknas vid ett barns tro på sin förälder eller någon annan som man ser upp till som barn.

Men samtidigt kan man ändå funderar över hur det kommer sig att han efter morden kan hänga med i de oerhört kalla skämt som kompisen drar om morden. Väldigt kallt eftersnack alltså...

https://www.flashback.org/t3111409p502

DN:

Bevisningen var alltså tunn vad gäller vem som gjorde vad i "det slutna rummet".

Kanske där vi hamnar även här??
När jag läste vad du skrivit om mordet i Vallentuna, kom jag att tänka på "Lorden" och Leo/Rut i Karlskrona, där Lorden hade beslagit Leo med de mest makabra lögner, som Leo svalde. Lorden fick livstid, men jag minns inte hur domen blev för Leo, livstid eller tidsbestämt till 18 år.
Citera
2022-12-17, 20:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När jag läste vad du skrivit om mordet i Vallentuna, kom jag att tänka på "Lorden" och Leo/Rut i Karlskrona, där Lorden hade beslagit Leo med de mest makabra lögner, som Leo svalde. Lorden fick livstid, men jag minns inte hur domen blev för Leo, livstid eller tidsbestämt till 18 år.

Ja, jag tror att det mordet har nämnt tidigare i tråden? Jag har inte föjt det fallet, men om jag minns någon artikel jag läste förstod jag att adoptivsonen hade väldigt, nästan sjukliga förseställningar om att de två var typ tusenåriga själar? Och att den andra killen gick på allt?

Det slår nog Vallentunafallet, men även där verkar det ha gått till "fanstasiverklighet". Minns inte längre detaljerna, men det handlade om att ledarkillen levde lite i sin egen verklighet där hans fantasikopplingar till typ Hells Angels eller något ditåt "lyfte" honom som person. Det fanns genom hans egenhändigt ihopknåpade sms från "farliga" personer krav och hot som den äldre och lite svagbegåvade killkompisen gick på med hull och hår.

I det här fallet vet vi inte, men jag tror inte att det ligger på "fantasiverklighet"nivån, utan kanske bara en osund ojämn relation, där den ena har störningar i sitt känsloregister och kanske på det viset får "låsningar" när hennes status riskerar att brisera.

Kanske har den redan fått repor, genom att tidigare vänner tagit parti mot henne och för Tove, och därmed är JJ inte alls så tuff som hon vill verka , utan tvärtom riktigt skör. Ycker också att vänskapen mellan JJ och MH pekar på en förlorad tidigare given plats i hierkin, något som får JJ att svaja.

Jag jmf ständigt med Stefan Davidsson, men jag ser parallelller. Även hans tidigare status riskerade att brisera, hade redan blivit skamfilad. Status så viktigt för dessa personer, då annat inte syns ge kraft. Hot om avslöjande av en långvarig kärleksrealtion, hotade den position han hade som en person som alltid var frontfigur överallt. I kvarteret, inom geocahingen, på jobbet.

Jag tror att JJ liksom många andra mördare, där personens egen bild av sin förträfflighet riskerar att krasa, gör dom så farliga. Att tappa den kontrollen som de har över den bild de byggt upp, att positionen sänks, även i sina egna ögon, gör dom farliga. Innerst inne är de bräckliga och klarar inte av att se sin egen bräcklighet.

Därav låsningen i konflikten med Tove, där det handlar om liv eller död på riktigt för JJ. Tove kan liksom Lena vara ett hot mot självbilden, hur banal än konflikten verkar på ytan.

Tillägg, rättelse:
Vill bara tillägga att jag snurrat till det rejält med den "yngre" och den "äldre" mannen ser jag nu, men det har ingen väsentlig betydelse för min argumetation.
Den äldre mannen, 28 år var den som var manipulerad och mindre intellektuellt begåvad, som också blev friad för mord i HR. Den yngre mannen, 26 år, var ledaren och som blev fälld för mord på paret i HR.
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-17 kl. 20:43.
Citera
2022-12-17, 20:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Jag har fått för mig att en stekpanna används för att knocka Tove och därav dunsarna i golvet. När hon väl var nere så ströps hon till döds... Tror även att MH varit behjälplig i sista skedet. Kusliga tankar!

Men en stekpanna väger inte så mycket? Järnpannor har inte unga idag.

Och grannen beskriver dunsarna från det håll som badrummet ligger:

Från Podden, när grannen beskriver hur höga dunsarna var:

"Grannen pekar upp vid hörnet av sitt tak. Han säger att den misstänktas badrum ligger i det hörnet. Han vet det eftersom lägenheternas planlösning nästan är identisk"

Visst, Tove kan ha blivit följd ut till badrummet med en stekpanna. Men det kan ju lika gärna ha varit något annat?

Kusligt är det, hur det än har gått till.

Och helt overkligt känns det att det ens kan hända.
Citera
2022-12-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
GW uttalar sig i TV4 den 20 november och menar att den rättsmedicinska undersökningen kommer att få mycket stor betydelse. Jag tror inte att de kommer att hitta så mycket på själva brottsplatsen och det sammanhänger med tillvägagångssättet, resonerar han.
Han nämner också misshandel och att folk kan dö utan att ha blivit mördade, vilket skulle kunna vålla problem i förhållande till åtalet. Allt enligt GW.

Så viss insyn i utredningen lär han ha haft redan vid tidpunkten för intervjun.

Tror inte att GW är helt fel ute.
Tove kan faktiskt ha levt då JJ och MH släpade ner henne till bilen och sen körde ut henne i skogen, där hon dog av de skador hon först hade tillfogats i JJs lägenhet.
Slogs hon ihäl där? Lämnades att dö?

Skadades svårt utan avsikt av JJ och MH i JJs lägenhet? Kvinnorna borde givetvis ha ringt 112 direkt om TTs död var helt oavsiktlig. Typ grovt vållande och ev gravfridsbrott. Eller rent av ännu mildare straff.
Citera
2022-12-17, 20:58
Medlem
Tänker på J Js brev, står att advokaten inte svarar på frågor föräldrarna har, Är advokat skyldig till det? Om det gäller förundersökningssekretess gäller den då även gentemot anhöriga till BO och/eller GM?
Citera
2022-12-17, 21:09
Medlem
capires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Hon var målsägarbiträde för kvinnan som anklagade Gör*n L*mbertz för våldtäkt.

Och den kvinnan är i mitt tycke en fullblodspsykopat som har i syfte att ”sätta” dit män i tid och otid. Jag vill klargöra att jag tål inte Lambertz.

Denna unga dam E*vira är farlig och jag känner likheter med JJ.
Lyssnade precis på hennes snack i en podd från en rättegång som hon var inblandad i redan år 2017, förtalsmålet mot Lambertzkvinnan.

Detta att vissa kvinnor har tendenser att bli våldtagna lite nu och då.

Det blir till att förlora ännu en gång för Clea.

Okej, sorry för att jag snöade in mig på annan tokig ung dam.
Citera
2022-12-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tror att M ligger rätt nära att få förmildrande med tanke på hennes P7 med alla problem hon haft och verkar haft vid tillfället det hände.
J visar inga tecken på att få förmildrande, så som hon beskriver sig så har hon stenkoll på läget och vet exakt vad hon gör.

Jag tror:
J: Livstid för mord och brott mot griftefriden. (18år-livstid)
M: Dråp och brott mot griftefriden. (14-18år)

Ett direkt erkännande om vem som gjorde vad tror jag aldrig vi kommer få från deras sida.
MH kommer nog ta med sig sanningen i graven pga rädsla för JJ.
JJ kommer skriva en bok om hur hon är oskyldigt dömd och måla ut sig som offer.

Jag tror liksom du att MH kommer att få en mildare påföljd än JJ. Jag tror att JJ var den som angrep TT först, stod för der dödliga våldet och var drivande i händelseförloppet. Jag tror stt MH deltagit vid brotten av lojalitet mot JJ, jag utgår från att båda befinns skyldiga på de tre åtalspunkter som finns i nuvarande brottsrubricering.

Citat:
Utgångspunkten vid val av påföljd för mord ska enligt HD (mål nr. B 4914-20 från 2020) vara 16 års fängelse.

Försvårande omständigheter föreligger, både för JJ och MH:
- Gärningen har sannolikt varit hänsynslös och långdragen med ett svårt lidande och svår dödsångest för TT.
- De har försökt dölja brottet

Förmildrande omständigheter för båda:
- Unga gärningsmän
- Tidigare ostraffade

Förmildrande omständigheter för MH:
- Bristande utveckling
- Bristande omdöme

När en person fälls för flera gärningar utgår rätten från den med högst straffvärde och lägger sedan på en viss del av straffvärdet för övriga gärningar. Systemet för det är inte enkelt att sätta sig in i och lämnar en hel del utrymme för tolkningar, därför är det inte ovanligt att påföljden kan ändras både till mildare och strängare vid överklagande.

Börjar med JJ, där är min uppfattning att de försvårande omständigheterna väger tyngre än de förmildrande. Tillräckligt för den strängaste tidsbestämda påföljden (18 år), men inte för livstid.

MH sedan, där finns fler förmildrande omständigheter än för JJ och jag tror även att det kommer bli tydligt att hon visserligen varit delaktig i allt, men mer som ett bihang till JJ. I hennes fall tror jag att påföljden blir mildare, tippar på 12 år.

Detta är alltså min spekulation kring straffvärde endast för mordet. Lägg sedan på en del av straffvärdet för människorov (4-18 år alternativt livstid) och griftefriden (0-2 år) på vardera. Allt sammantaget tror jag att det landar på livstid för JJ och 14 år för MH.

Blir intressant att se om typ ett halvår hur väl denna spekulation står sig.
Citera
2022-12-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Rulle kommenterar eventuella läckor.

https://sverigesradio.se/artikel/akl...ahl-inte-lackt

Det finns allttid en wannabee i alla situationer där det gäller att synas och höras, uppgifter som en journailst slukar. I värsta fall kan sånt stjälpa en hel utredning. Men det tror jag inte att det gör i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in