2022-12-07, 18:05
Medlem
Neroxxs avatar
Man måste förstå att det egentligen inte är SVERIGES brist på el som får priset att skena, vi är sammankopplade med den öppna marknaden vilket är det som driver priset uppåt. Personligen är jag väldigt kritisk till detta system, då man borde värna om sin egen nation först innan man säljer vidare. Nu går all producerad el in en "pott" där alla köper utav (rent teoretiskt alltså). Man kan då fråga sig ifall man skulle haft tex ett par kärnkraftverk eller mer vindkraft ifall det skulle gjort någon extrem skillnad. Svaret är troligen nej såvida man inte ökar mängden producerad energi extremt med tanke på den globala marknaden. Det som troligen hade skett är väl att man beräknat att man inte behöver köra alla verk pp full kraft då energin är "tillräcklig". Förbaskat knasigt system vi har som satt oss i den skit vi är i nu.
Senast redigerad av Neroxx 2022-12-07 kl. 18:09.
Citera
2022-12-07, 18:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här kan du se hur mycket som exporteras i realtid. Just när jag skriver detta importerar Sverige 515 MW, det är Norge som exporterar:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Så jag ska alltså gå på de där siffrorna som rapporteras in av vardera land? Svenska kraftnät har inte själva koll på hur flödena i kablarna ser ut?
Varför är inte Tyskland med?
Citera
2022-12-07, 18:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Så jag ska alltså gå på de där siffrorna som rapporteras in av vardera land? Svenska kraftnät har inte själva koll på hur flödena i kablarna ser ut?
Varför är inte Tyskland med?
googla?
Citera
2022-12-07, 18:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du kanske är matematiker, skiter väl vi i, du har i vilket fall inte ingångsdata som stämmer i dina uträkningar, du kan ju inte ens läsa och förstå en artikel!
Räkna ut hur mycket el som exporteras just nu!
Allt går inte att räkna ut, dumbom!
Om du med "Räkna ut hur mycket el som exporteras just nu!" menar att jag via hemsidan jag länkat ska högläsa för dig eftersom du inte vill läsa själv, hur mycket el Sverige exporterar just nu så är det noll, vi importerar 500 MW.

Berätta skillnaden mellan MW och MWh. Bara en test, som min 13-åring klarar.
Citera
2022-12-07, 18:20
Medlem
Citat:
Du kanske är matematiker, skiter väl vi i, du har i vilket fall inte ingångsdata som stämmer i dina uträkningar, du kan ju inte ens läsa och förstå en artikel!
Räkna ut hur mycket el som exporteras just nu!
Allt går inte att räkna ut, dumbom!
Hen är inte matematiker.

Hen är matermatiker. Vad fan det nu är. Utöver det är hen en idiot.
Citera
2022-12-07, 18:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Berätta du först.
Du vet inte vad din artikel handlar om som du själv länkat till som fakta.

Det går till så här. Du har oändligt med tid eftersom du inte jobbar. Du googlar "kärnkraft tar längre tid att bygga" men glömmer att läsa den första artikel som kommer upp, ändå länkar du. Du kan ingen om detta ämne heller, du gör alltid så.

Artikeln handlar om att kärnkraft är framtiden, i liten skala. Något säger mig att det inte var det du ville länka till.

Noterar att du har 50 sekunders svarstid i FB, och då hinner du ändå googla fram fel svar. Skaffa ett liv?

Åtminstone kan du sluta skriva i trådar där du inte kan någonting utan googling.
Citera
2022-12-07, 18:23
Medlem
Citat:
Du vet inte vad din artikel handlar om som du själv länkat till som fakta.

Det går till så här. Du har oändligt med tid eftersom du inte jobbar. Du googlar "kärnkraft tar längre tid att bygga" men glömmer att läsa den första artikel som kommer upp, ändå länkar du. Du kan ingen om detta ämne heller, du gör alltid så.

Artikeln handlar om att kärnkraft är framtiden, i liten skala. Något säger mig att det inte var det du ville länka till.

Noterar att du har 50 sekunders svarstid i FB, och då hinner du ändå googla fram fel svar. Skaffa ett liv?

Åtminstone kan du sluta skriva i trådar där du inte kan någonting utan googling.
Fortfarande kan vi inte ha någon konventionell kärnkraft på plats före 2035.

Att vi kan ha modulära reaktorer något tidigare är helt möjligt.

Herr Dunning-Kruger-"matermatiker".
Citera
2022-12-07, 18:24
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Om du med "Räkna ut hur mycket el som exporteras just nu!" menar att jag via hemsidan jag länkat ska högläsa för dig eftersom du inte vill läsa själv, hur mycket el Sverige exporterar just nu så är det noll, vi importerar 500 MW.

Berätta skillnaden mellan MW och MWh. Bara en test, som min 13-åring klarar.

Du ljuger!
Sverige EXPORTERAR el!
Lär dig skillnaden mellan EXPORT och NETTOEXPORT!
Är du helt tappad bakom en vagn?
Citera
2022-12-07, 18:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fortfarande kan vi inte ha någon konventionell kärnkraft på plats före 2035.

Att vi kan ha modulära reaktorer något tidigare är helt möjligt.

Herr Dunning-Kruger-"matermatiker".
Som matematiker befinner jag mig längst bort på Dunning-Kruger-skalan, dvs stort kunnande stort självförtroende. Jag vet var du befinner dig på samma skala, herrfröken google.
Citera
2022-12-07, 18:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du ljuger!
Sverige EXPORTERAR el!
Lär dig skillnaden mellan EXPORT och NETTOEXPORT!
Är du helt tappad bakom en vagn?
Du kanske ska titta på sidan jag länkade först, och uttala dig sedan?

Samma fel som Nurse gör., noll koll, noll tålamod att läsa en enkel hemsida, har ändå åsikter som en nobelpristagare.

Argumentera mot två nybörjare med för hög svansföring samtidigt, man kan ha roligare liv. Så nu åter till några aktieaffärer.
Citera
2022-12-07, 18:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Som matematiker befinner jag mig längst bort på Dunning-Kruger-skalan, dvs stort kunnande stort självförtroende. Jag vet var du befinner dig på samma skala, herrfröken google.
Haha, du låtsas om att du kan räkna men du fattar inte att du inte är längst bort på skalan med den datan, längst bort på skalan är man om man har lågt kunnande och inser att man har lågt kunnande, du har lågt kunnande men tror du är bäst, du är alltså Dunning-Krueger exemplifierad!
Citera
2022-12-07, 18:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Haha, du låtsas om att du kan räkna men du fattar inte att du inte är längst bort på skalan med den datan, längst bort på skalan är man om man har lågt kunnande och inser att man har lågt kunnande, du har lågt kunnande men tror du är bäst, du är alltså Dunning-Krueger exemplifierad!
Här Dunning-Kruger, jag befinner mig längst bort på den skalan, jag vet var du och Nurse befinner er:
https://mariawillers.wordpress.com/2...en-misslyckas/
Mt Stupid, jag skrattade lite när jag såg det första gången. FB är ett eldorado för Mt Stupid.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-07 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in