2022-12-05, 14:49
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Egentlig källa "according to sources familiar with the matter"
Verkar som att det bara var FUD. Ovanligt va?
https://twitter.com/sino_market/status/1599756329752875008?s=46&t=P87wqViaCCj3jTr1w0NVlA
Citera
2022-12-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Verkar som att det bara var FUD. Ovanligt va?
https://twitter.com/sino_market/status/1599756329752875008?s=46&t=P87wqViaCCj3jTr1w0NVlA

Citat:
Samma medier som rapporterade prissänkningen innan den skedde. Nästa steg är ett tesla china går ut och dementerar för att sedan göra exakt de källan säger om 2 veckor. Rinse and repeat

Exakt som vanligt, var identiskt med prissänkningarna. men FUUUD
Citera
2022-12-05, 15:06
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det är rätt enkelt. Antingen ger Elon oss sina gissningar eller så håller han käften, eftersom det oftast är så komplext att det inte går att ge konkreta löften. Föredrar du då att han är tyst? Dumma människor gör det, då de inte kan skilja på ambition och löfte. Vi andra föredrar att han är så öppen som möjligt med ambitioner då vi själva kan ge en trolighets % på olika scenarion.

Man behöver inte vilseleda för att vara optimistisk, ambitiös eller gissa om något.

Men då kan man ju vara just transparant när det kommer till att det är gissningar tagna ur luften. Var det inte det just något bra enligt dig att vara transparant?
Citera
2022-12-05, 15:15
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Exakt som vanligt, var identiskt med prissänkningarna. men FUUUD
Kanske, kanske inte 🤷‍♂️
Det ändrar fortfarande inte att Tesla är en bra investering. Ska man bli skitnödig för att efterfrågan möjligtvis minskar under en lågkonjunktur så har man inget på börsen att göra.
Själv ökar jag innehavet så mycket jag kan under dessa reapriser
Citera
2022-12-05, 15:23
Medlem
Citat:
Kanske, kanske inte 🤷‍♂️
Det ändrar fortfarande inte att Tesla är en bra investering. Ska man bli skitnödig för att efterfrågan möjligtvis minskar under en lågkonjunktur så har man inget på börsen att göra.
Själv ökar jag innehavet så mycket jag kan under dessa reapriser

Lär vara ett ganska snuskigt snitt med tanke på att de varit rea sedan aktien stod i 1200$ när du låg all in och med derivat med 5x hävstång

Citat:
Är all in på tsla nu. Fyllde på min mini lång med 5 i hävstång också.

Men vem räknar 🥶

Citat:
Yes sir. Vinna eller försvinna. Det låter nog sjukt i dina öron och det kan jag förstå. Men med tiden kommer du förstå.

50% ner sedan dess, men med tiden kommer björnarna förstå, right?
Senast redigerad av job230ge 2022-12-05 kl. 15:36.
Citera
2022-12-05, 15:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Man behöver inte vilseleda för att vara optimistisk, ambitiös eller gissa om något.

Men då kan man ju vara just transparant när det kommer till att det är gissningar tagna ur luften. Var det inte det just något bra enligt dig att vara transparant?

Fast det är inte att vilseleda om man måste ful-klippa ihop citat från olika sammanhang för att få det att se ut som brutna löften. Jag har svårt att tro att intelligenta människor som tar till sig hela koncepten av det som t.ex Elon pratar om när det gäller FSD (och inte t.ex mainstream media-rubriker eller liknande) blir lurade.

Tycker det principiellt är orimligt höga krav att ställa på ett publikt bolag att dess representanter måste uttala sig på ett sätt så det är omöjligt att plocka russin i kakan, framställa smaskiga rubriker och få det att se ut som om de ljuger. Då är det munkavle som gäller. Vilket iaf inte jag vill ha, då jag kan tänka själv.
Citera
2022-12-05, 15:48
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Lär vara ett ganska snuskigt snitt med tanke på att de varit rea sedan aktien stod i 1200$ när du låg all in och med derivat med 5x hävstång

Men vem räknar 🥶

Jag gick inte all in på $1200. Har varit all in rätt länge nu. Ja, den hävstången gick inte så bra, men det var en liten summa. Frågor på det?
Citera
2022-12-05, 16:00
Medlem
Citat:
Jag gick inte all in på $1200. Har varit all in rätt länge nu. Ja, den hävstången gick inte så bra, men det var en liten summa. Frågor på det?

Inga frågor förutom att jag tycker de är helt sjukt hur du inte kan något om estimaten och vad som är inprisat även fast de är ditt enda innehav. Skulle de visa sig att efterfrågan<tillgång vid dessa volymer är det ganska mycket mer än ”inget att bli skitnödig över”.
Citera
2022-12-05, 16:04
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Inga frågor förutom att jag tycker de är helt sjukt hur du inte kan något om estimaten och vad som är inprisat även fast de är ditt enda innehav. Skulle de visa sig att efterfrågan<tillgång vid dessa volymer är det ganska mycket mer än ”inget att bli skitnödig över”.
Vad tycker du är fair value då? Innan lågkonjunkturen tyckte du p/e 50 var en rimlig värdering. Kan man få en uppdatering?
Citera
2022-12-05, 16:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Men vem räknar 🥶

Kanske inte är prioritet för oss aktieägare att rapportera varje förändring i våran strategi allt eftersom man ser geopolitiska och makroekonomiska förändringar, precis som vi skiter i vad du tror du vet om hur det står till med våra depåer när du plockar ut en textrad ur ett inlägg och glömmer allt annat som skrivits.
Citera
2022-12-05, 16:16
Medlem
Citat:
Vad tycker du är fair value då? Innan lågkonjunkturen tyckte du p/e 50 var en rimlig värdering. Kan man få en uppdatering?

P/E 50 i nollräntemiljö och högkonjunktur. Testa diskontera dina fantasikassaflöden med en riskfri ränta på 4% och återkom med resultat. Visar det sig att tesla inte kan öka volymen utan att sänka priserna är det inte vackert
Citera
2022-12-05, 16:17
Medlem
raskenss avatar
Nån som har koll på hur mycket det gick att lasta Semi? Har det framkommit? Misstänker dom har två varianter. En med brakmycket batterier för skrytsiffror och en variant som Volvos ellastbil spöar.

Ner 5% i dag. Huj va det gungar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in