2024-04-22, 15:45
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
En vild fantasi är ju att kulten inte tillåter mindre än 80. Där mobiliserar de. Säljer sina tillgångar som bilar, hus, eventuella organ för att pumpa aktien. Om de gör ett tillräckligt bra jobb så kanske den får lite momentum till 170-200 igen.
Fast de flesta sekter faller förr eller senare.
Citera
2024-04-22, 16:16
Medlem
raskenss avatar
2% ner i dag. Det är ioflrsig en bit kvar till 120 som den låg på dec 2022.

Ska bli spännande se hur Musk kommer handera omrötstnigen om sin ersättning oavsett hur det slutar. Misstänker han kommer lägga ut en omröstnig på twitter om han ska sluta på tesla om majoritet säger nej till ersättningen. En lågoddsare är att 95% kommer att rösta för att han stannar sen kommer Musk använda det som ett argument till att vara kvar trots att han inte fick ut ersättnigen på 600miljarder. Han har en liknande egenskap som trump och det är att skapa en formidabelt lojal anhängarskara och han definitionsmässigt inte kan "förlora"
Senast redigerad av raskens 2024-04-22 kl. 16:20.
Citera
2024-04-22, 16:17
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Hahaha va? Är inte vi på ett aktieforum? Köp och sälj är väldigt relevant för många här. Jag är iaf intresserad av när andra köper.
Att jag skriver samma dag jag köper är en pik mot sånna som du
Det enda ”argument” du och mongot har mot mig är att jag kan ha råkat säga fel dag då jag köpte de nya björnarna men det är naturligtvis av mycket litet intresse för denna tråden (och även för mig själv eftersom jag ändå inte har tänkt hålla dessa korta positioner i så korta perioder som timmar eller några få dagar utan flera månader. Vilket ju faktiskt förklarar varför jag kan ha sagt fel eftersom att det är helt och hållet skitsamma). Att detta är det enda ni har (det är det enda ni har skrivit till mig de senaste inläggen) visar att ni har exakt 0 riktiga argument när vi pratar Tesla som investering (som är just det riktiga samtalsämnet). Men om det gör er glada och ni känner att ni har ”vunnit” något eller så så visst, för all del😁 Själv tycker jag att det är viktigare att jag tjänar pengar på mina shorts (och ni borde ha som prio ett att lära er aktiemarknaden och att analysera och värdera bolag).
Citera
2024-04-22, 16:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Det här är definitivt en meningsfull avgränsning eftersom vi är 20 personer som suttit och diskuterat 2024 för Tesla i flera veckor nu.

Nej, det är det inte. Du söker vinna något slags inbillad debattävling istället för att fokusera på bolaget.
Citera
2024-04-22, 16:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
2% ner i dag. Det är ioflrsig en bit kvar till 120 som den låg på dec 2022.

Ska bli spännande se hur Musk kommer handera omrötstnigen om sin ersättning oavsett hur det slutar. Misstänker han kommer lägga ut en omröstnig på twitter om han ska sluta på tesla om majoritet säger nej till ersättningen. En lågoddsare är att 95% kommer att rösta för att han stannar sen kommer Musk använda det som ett argument till att vara kvar trots att han inte fick ut ersättnigen på 600miljarder. Han har en liknande egenskap som trump och det är att skapa en formidabelt lojal anhängarskara och han definitionsmässigt inte kan "förlora"

Varför är just ersättningen så viktig för Tesla? Jag har inte förstått varför den får så mycket fokus.
Citera
2024-04-22, 16:40
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, det är det inte. Du söker vinna något slags inbillad debattävling istället för att fokusera på bolaget.

Frågeställningen var om folk som varit björnar i år är korkade eller inte. Om det är svårt för gamling att följa med så kan du fråga om hjälp.
Citera
2024-04-22, 16:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Frågeställningen var om folk som varit björnar i år är korkade eller inte. Om det är svårt för gamling att följa med så kan du fråga om hjälp.

Du är både otrevlig och sjukt naiv. Jag skrev tidigare i tråden att man inte kan titta i efterhand på vem som hade rätt eller fel för att dra slutsatser om vem som är korkad eller inte. Du kallar mig gamling - varför? Varför konstant otrevlig ton i denna tråden? Jag lever på kapitalavkastning och har gjort i 5 år, så på något vis är jag inte en komplett idiot i alla fall - även om du gärna vill tänka det om alla som inte tycker precis så som du tycker att man ska tycka.

Även om jag händelsevis är en gamling så kommer du ju också bli en, eller hur? Kanske värt att ha lite ödmjukhet inför?

Man kan inte titta i backspegeln och välja ut några som råkade få rätt. Man kan inte när en aktie går ner titta tillbaka och säga "kolla Anita hade rätt, det är henne man ska tro på, hon kan detta" för att när aktien sedan går upp säga "skit i Anita, det är Bosse som har rätt, han har sagt att den ska gå upp". Förstår du hur jag tänker här?

De enda som händelsevis är intressanta är de som har rätt gång på gång och kan vara tjur ena dagen och björn andra, men ändå få mestadels rätt över tid. Dessa är försvinnande få - Lekander är inte en av dem.
Citera
2024-04-22, 17:52
Medlem
Hur ser allas förväntningar ut inför kvartalsrapporten imorgon? Blir det hög tillväxt, växande vinst och frodande marginaler som värdering indikerar?
Citera
2024-04-22, 17:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hur ser allas förväntningar ut inför kvartalsrapporten imorgon? Blir det hög tillväxt, växande vinst och frodande marginaler som värdering indikerar?

Nä vi skall säkert till $40-50, samma market cap som Uber. För uber går ju med så mycket vinst och har ju så mycket AI under utveckling.
Citera
2024-04-22, 17:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varför är just ersättningen så viktig för Tesla? Jag har inte förstått varför den får så mycket fokus.
Varken du eller Musk verkar speciellt bra på att läsa av rummet. Först sparkar han 15000 anställda, direkt efter det kräver han 56 miljarder i bonus åt sig själv.

Det är nästan så man börjar tro att han försöker sänka aktien medvetet.
Citera
2024-04-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nä vi skall säkert till $40-50, samma market cap som Uber. För uber går ju med så mycket vinst och har ju så mycket AI under utveckling.

Återigen stirrar du dig blind på andra företag för att försöka motivera priset på tesla? Rimligtvis så jämför du värdering med det näst bästa du kan hitta eftersom det är alternativkostnaden.

Sedan är du inte jättebra på att avgöra vilka företag som är ”billiga” och ”dyra”. Som när du förut flertalet ggr klagade på hur Chipotle hade hög värdering för att försöka motivera varför Tesla var en bra affär. Den aktien har dubblats sedan dess

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla PE Ratio: 38.04
Chipotle Mexican Grill PE Ratio: 49.09

🤡🤡🤡
Citera
2024-04-22, 18:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Återigen stirrar du dig blind på andra företag för att försöka motivera priset på tesla? Rimligtvis så jämför du värdering med det näst bästa du kan hitta eftersom det är alternativkostnaden.

Sedan är du inte jättebra på att avgöra vilka företag som är ”billiga” och ”dyra”. Som när du förut flertalet ggr klagade på hur Chipotle hade hög värdering för att försöka motivera varför Tesla var en bra affär. Den aktien har dubblats sedan dess

Det är inte min analys, bara en pik till hur korkat björn-resonemanget är. Noterar också att du inte har några invändningar mot riktkurser på $40 där Tesla jämförs med vanliga biltillverkare. *honk honk*
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-04-22 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in