2022-12-03, 22:59
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Behöver inget skal, har en mobilhållare i bältet. Praktiskt och snyggt.

Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Som nämnts tidigare i tråden så är telefonen hal som en tvål. Skönaste skalen är de med typ silikon för att få ett ordentligt grepp utan att behöva hålla om den
Mobilhållare i bältet? Silikonskal?
Har ni tribaltatueringar, ögonbrynspiercing och gått på livets hårda skola också? Kanske rent av becknarväska?
Citera
2022-12-03, 23:07
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vad är idiotin? Jag har använt smartphones sen de kom och aldrig haft sönder eller behövt laga en. Vad hade skalet tillfört? Vad är idiotin?

Du har haft tur, inget annat.
Citera
2022-12-03, 23:11
Medlem
Trodde alla körde med midjeväska aka bögväska, becknarväska, turistmutta.

Kan nog bara hålla med om att mobilskal är fult och undantaget så är det hos låginkomsttagarna man ser detta.

Flipcase kan jag iofs köpa men inget jag skulle ha. Iofs är risken stor att man blir rånad så vete fan om man ens vågar gå ut med sin telefon i dessa dagar, men det är en annan diskussion.
Citera
2022-12-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Plånboksfodralen skyddar utmärkt och känns som ett måste med allt glas överallt.
Förstår inte vitsen med att ha baksidan i glas.
För att glas anses exklusivare än plast. Metall är uteslutet pga mottagning och trådlös laddning.
Citera
2022-12-03, 23:34
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag har inget skal på arbetstelefonen men min privata så har jag. Även om jag vore rik skulle jag ha ett skal på telefonen, dels för att skydda kameralinserna som sticker ut och får ergonomin och greppvänligheten. Min telefon glider när man håller i den utan skal, skalet gör att jag slipper det problemet.
Citera
2022-12-03, 23:35
Avslutad
Flip-skalen är bäst, de andra är för tjocka och otympliga. Man ska helst kunna byta baksidan av mobilen som på de gamla, till en ny baksida med fliplock. Att ha betalkort och körkort i skalet är det bara trash som har. Extremt dålig idé när någon rycker din mobil på stan.
Citera
2022-12-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Bland mina kolleger har jag sett att dom som inte använder mobilskal så kommer dom från den övre halvan av samhällsskalan och dom som har mobilskal för att skydda sin digitala fotboja som dom frivilligt betalar för så har dom ett mobilskal.

Och då undrar jag om det är något i själva handhavandet som skiljer sig åt som gör att dom som är finare i bakgrunden inte behöver använda mobilskal samtidigt som dom från enklare bakgrund nyttjar sina digitala fotbojor på ett annat sätt.

Kanske det också har med levnadssätt i dessa två samhällsskit som är en vattendelare.

Men så tittade jag på filmen Tár och då såg jag en sak. Huvudrollinnan i filmen som är väldigt mycket överklass hon har en mobiltelefon utan skal och så sitter hon vid ett bord och bordet har en duk. Om man rör sig i omgivningar där borden har dukar så kan man ju självklart alltid lägga ifrån sig telefonen utan att den får repor. Och om man uppehåller sig i rum med stora tjocka persiska mattor kan man tappa telefonen utan att den går sönder.

Är man dessutom från en finare klass ägnar man sig åt andra sporter än underklassen. Stillsammare sådana som gör att risken för att skada telefonen minskar drastiskt.

Man har andra kläder i bättre material och genomtänkt design så fickorna är mer tillåtande att man kan ta ur och lägga i en telefon man fastnar inte med handen till exempel.

Också så rör man sig i miljöer med människor där man kan lämna telefonen obevakad för man vet att ingen stjäl den så där utplånas ytterligare ett moment där telefonen kan skadas.

Har jag rätt här eller har ni någon annan syn på saken?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag använder mobilskal trots att jag har gott om pengar. Däremot köper jag Iphones tunna silikonskal för ca 700 kr som jag tycker likar skönt i handen. Har även ett glasskydd på displayen som jag tror kostar 400kr. Jag tappar rätt ofta mobilen och då är det surt att riskera att behöva köpa en ny eller lämna in den på lagning.
Citera
2022-12-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Jag är absolut ingen överklass men har aldrig mobilskal. Om man betalat dyrt för att telefonen ska vara tunn, snygg, ligga bra i handen o s v - vad blir då poängen med att sätta på den ett tjockt fult skal så det blir en klumpig plastig tegelsten? Visst, det finns fler egenskaper än tunn och snygg som gör en flagship dyr som kameror mm. Men att få in mycket prestanda i en slimmad pryl är en del av det som gör den dyr. Vill man ha en klumpeduns i fickan är det väl lika bra att köpa en billigare tjocktelefon? Eller en sån där extra tålig.
Om man är en person som använder telefoner ett kort tag för att sälja vidare och köpa nya modeller kan jag förstå att man vill skydda den för att behålla värdet. Jag använder mina rätt länge - inget som är värt att sälja ändå och lite repor är en del av livet.

Kan förstå i o f s om man vill ha skal i utsatta miljöer/aktiviteter dock.
Som sagt, inget överklassrelaterat i mitt fall - bara exempel på anledningar varför någon kan föredra utan.

Håller med dig på alla plan.

Skulle vilja se en person köpa en Ferrari för att sedan dra på något slags skydd över hela bilen

Skulle fan hamna på kvällsnyheterna
Citera
2022-12-03, 23:49
Bannlyst
Absolut. Kolla in HBO serien Billions.

Alla kör feta I-phone utan skal.
Citera
2022-12-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Du har haft tur, inget annat.

Det är knappast tur om man tappat 13-14 års telefoner färre gånger än man har fingrar på händerna, och nej varken född eller uppvuxen nära Chernobyl.
Citera
2022-12-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ListigaLennart
RIKTIGT WT att använda mobilskal det är sen gammalt.

Håller med, tacka vet ja halsband med mobilkrok (ironi)
Citera
2022-12-04, 00:24
Medlem
Om någon annan har ett mobilskal eller inte, det är knappast något en akademiker bryr sig om
Senast redigerad av ekonomi3 2022-12-04 kl. 00:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in