2022-12-03, 12:49
Medlem
Bland mina kolleger har jag sett att dom som inte använder mobilskal så kommer dom från den övre halvan av samhällsskalan och dom som har mobilskal för att skydda sin digitala fotboja som dom frivilligt betalar för så har dom ett mobilskal.

Och då undrar jag om det är något i själva handhavandet som skiljer sig åt som gör att dom som är finare i bakgrunden inte behöver använda mobilskal samtidigt som dom från enklare bakgrund nyttjar sina digitala fotbojor på ett annat sätt.

Kanske det också har med levnadssätt i dessa två samhällsskit som är en vattendelare.

Men så tittade jag på filmen Tár och då såg jag en sak. Huvudrollinnan i filmen som är väldigt mycket överklass hon har en mobiltelefon utan skal och så sitter hon vid ett bord och bordet har en duk. Om man rör sig i omgivningar där borden har dukar så kan man ju självklart alltid lägga ifrån sig telefonen utan att den får repor. Och om man uppehåller sig i rum med stora tjocka persiska mattor kan man tappa telefonen utan att den går sönder.

Är man dessutom från en finare klass ägnar man sig åt andra sporter än underklassen. Stillsammare sådana som gör att risken för att skada telefonen minskar drastiskt.

Man har andra kläder i bättre material och genomtänkt design så fickorna är mer tillåtande att man kan ta ur och lägga i en telefon man fastnar inte med handen till exempel.

Också så rör man sig i miljöer med människor där man kan lämna telefonen obevakad för man vet att ingen stjäl den så där utplånas ytterligare ett moment där telefonen kan skadas.

Har jag rätt här eller har ni någon annan syn på saken?
Citera
2022-12-03, 12:51
Medlem
Narutoshippchops avatar
Javisst, rika kan ju bara köpa en ny dyr telefon när den går sönder.
Citera
2022-12-03, 12:53
Medlem
Hamleyss avatar
Skalen är fula och klumpiga.

Än värre är de där skalen som används som kombinerade plånböcker med en liten tofs hängande
Citera
2022-12-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Javisst, rika kan ju bara köpa en ny dyr telefon när den går sönder.
Inte ens dom rikaste vill gå och köpa ny telefon stup i kvarten. 10000 pengar är ju lika mycket oavsett om man är soss-Bosse eller Bill Gates.
Citera
2022-12-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ListigaLennart
RIKTIGT WT att använda mobilskal det är sen gammalt.
Det är vad jag misstänkt hela tiden kan det vara därför jag har svårt för att göra vänner i övre samhällsskiktet?
Citera
2022-12-03, 13:01
Medlem
Nilsbofinks avatar
Behöver ju en väska att bära telefonen i om man har skal på. Blir så jävla klumpig och får knappt plats i fickan

Kör utan skal och utan försäkring. Haft försäkring en gång och det är ända gången jag tappat telefonen så den gått sönder
Citera
2022-12-03, 13:03
Medlem
Jag är absolut ingen överklass men har aldrig mobilskal. Om man betalat dyrt för att telefonen ska vara tunn, snygg, ligga bra i handen o s v - vad blir då poängen med att sätta på den ett tjockt fult skal så det blir en klumpig plastig tegelsten? Visst, det finns fler egenskaper än tunn och snygg som gör en flagship dyr som kameror mm. Men att få in mycket prestanda i en slimmad pryl är en del av det som gör den dyr. Vill man ha en klumpeduns i fickan är det väl lika bra att köpa en billigare tjocktelefon? Eller en sån där extra tålig.
Om man är en person som använder telefoner ett kort tag för att sälja vidare och köpa nya modeller kan jag förstå att man vill skydda den för att behålla värdet. Jag använder mina rätt länge - inget som är värt att sälja ändå och lite repor är en del av livet.

Kan förstå i o f s om man vill ha skal i utsatta miljöer/aktiviteter dock.
Som sagt, inget överklassrelaterat i mitt fall - bara exempel på anledningar varför någon kan föredra utan.
Citera
2022-12-03, 13:07
Medlem
Håller med att det är apfult med skal men vill tillägga att har man klåfingriga barn kring sig större delen av tiden kan det vara en orsak till skalsamhet.
Citera
2022-12-03, 13:24
Medlem
Grejen är att om man inte stör sig på att telefonen är lite tjock och ful, om man har vilda barn som spiller saft och kaster telefonen i golvet hela tiden. Då finns det prisvärda telefoner i mellanprissegmentet som kan göra allt man egentligen kan begära av en telefon. Det som känns onödigt är att köpa nya iphone eller dyraste Samsung, sitta kolla recensioner, omsorgsfullt välja färg, jämföra storlek och vikt, för att genast smälla på ett fult och klumpigt skal. Vad är poängen? Att "alla" "måste" ha senaste iphone? Ingen skam att ha en modell som passar ens livsstil och ekonomi tycker jag.
Citera
2022-12-03, 13:25
Medlem
Aldrig haft ett mobilskal förens 2 månader sedan då jag köpte min iPhone 14 PRO och sökte upp hur mycket det skulle kosta att eventuellt fixa till en skärm/bakglass som har gått sönder.
5000kr kostar det för skärmen och 6.5k för bakglasset. Detta är på en telefon som jag redan betalade ca 16k för Så nja håller med på att stora och fula mobilskal är WT men finns ju mer diskreta som ändå skyddar hyffsat.
Citera
2022-12-03, 13:30
Medlem
En iPhone utan skal går ju inte att hålla i? Hal som en tvål
Citera
2022-12-03, 13:35
Medlem
yz44s avatar
Plånboksfodralen skyddar utmärkt och känns som ett måste med allt glas överallt.
Förstår inte vitsen med att ha baksidan i glas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in