2022-12-03, 22:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har rapporterats de senaste dagarna att Röda Armén flyttar trupper från västra Kherson region mot öster. Och man har börjat evakuera kollaboratörer nu också. Inget fullständigt tillbakadragande än dock.

https://twitter.com/UA_patriot_news/status/1599144372934959105

Då antar de som vi andra att Ukraina planerar framryckning mot Melitopol. Ryssarna vill inte bli instängda mot Dneper.
Citera
2022-12-03, 22:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Ryssarna har intagit den strategiska viktiga staden Bakhmut över 30 000 ukrop dog i försvarandet av staden

30 000 fan vad man sover gött inatt

Och inte en källa till den där siffran går att presentera. Med det ryska tvärtomspråket är det väl rimligt att anta att ryssarna nu dragit sig ur Bakhmut med enorma förluster.
Citera
2022-12-03, 22:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror att Putinräknade med en snabb seger mot Ukraina och de inte skulle drabbas av stora sanktioner när han ställde väst inför en ny realitet på marken.

Det där har ju alla vetat sen Putin anföll. Helt uppenbart att han med relativt små trupper försökte hugga huvudet av ukrainska regeringen för att sen tillsätta en marionettregim.

Nu misslyckades han som alla vet o Putin har ingen väg ut. Ger Putin upp så lär han inte överleva... Diktatorer överlever i princip inte några stora bakslag.
Citera
2022-12-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Då antar de som vi andra att Ukraina planerar framryckning mot Melitopol. Ryssarna vill inte bli instängda mot Dneper.
Japp tror de flesta som sneglat på kartan tror att en framryckningen kommer där.
Dock är det riskfyllt, man riskerar att stängas in om offensiven misslyckas.
Men Ryssarna ligger riktigt dåligt till om man faktiskt skär av fronten där.
Citera
2022-12-03, 22:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror att Putinräknade med en snabb seger mot Ukraina och de inte skulle drabbas av stora sanktioner när han ställde väst inför en ny realitet på marken.
Visst hade han räknat med en snabb seger, det är i stort sett alla överens om.
Men helt oavsett skulle Ryssland drabbas av internationella sanktioner för sitt beteende – Putin kan omöjligen ha föreställt sig att världen skulle acceptera invasionen och fortsätta som förut. Särskilt inte efter att han uttalat de kärnvapenhot han gjorde på invasionsdagen den 24:e februari.
Citera
2022-12-03, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Räcker med att avliva de som stödjer och deltar kriget i Ukraina. Det behövs ett nytt styre i rySSland.

Det blir en jäkla massa ryssar det, rena folkmordet. Nä, de behöver omprogrammeras, de kan tvingas läsa Babtjenkos bok: "Krigets färger" och sen tvingas att skriva ett referat och göra en analys. Sen behöver de gå en kurs i "Sovjetunionen, vad hände egentligen?" och scora full pott på den. Kanske också gå en kurs i "Pripjat, vad hände där?". Hur avprogrammerar man en diktatur?
Citera
2022-12-03, 22:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
... och ni vill att alla Ukrainare ska dö, iaf dom som inte stödjer putins utrotningskrig.

Absolut inte... bara att Ukraina ska acceptera en minioritet som levt i samma land som dom i generationer. Dom har samma rätt att leva där. Samma som för oss i Sverige och samerna.
Citera
2022-12-03, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
kan inte skit-sverige skicka ved till ukraina? Skog finns det och arbetslösa kan hygga ved.

Man undrar ju hur du kan få vardagen att gå ihop.

I inlägg efter inlägg avslöjar du en allomfattande okunskap, om precis allt. Endera har du suttit på ett hem i hela ditt liv, eller också är du bara så urbota dum att man karaktärisera dig som en teflonhjärna. Ingenting fastnar. Det som kommer in genom ena örat går lika snabbt ut ur det andra örat.

Vad hade du tänkt att Ukrainarna skulle göra med veden, som de arbetslöa svenskarna hugger och kklyver upp under december och ett par månader framåt? Elda den?
Citera
2022-12-03, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Absolut inte... bara att Ukraina ska acceptera en minioritet som levt i samma land som dom i generationer. Dom har samma rätt att leva där. Samma som för oss i Sverige och samerna.

Jaha? Och det är därför som samerna i ryzzland nu har beväpnat sig till tänderna och är på väg mot Sverige med en massiv invasionsstyrka? Artilleri, stridsflyg - you name it - för att rädda Samerna undan de svenska nazisterna i riksdagen?
Citera
2022-12-03, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Diskussionen började med frågan om hur korruption påverkar kriget ?
Jag påpekade att det fanns risk för svinn i Ukraina med tanke på de enorma resurser som flödar in från utlandet och att det vore politiskt känsligt att publicera även om det förekommer. Man kan bara misstänka. När det gäller Ryssland ifrågasätter jag inte korruption. Samma sak där det publiceras inte.
Sedan var det ryktet om att ryssarna inte skulle få vinterkläder och mat. Vet du att så är fallet nu?
Men det verkar ändå som att rysk ammo har räckt till hittills, har du några andra uppgifter?

Gjorde den? Diskussionen började väl med att du ditt stolpskott vägrar acceptera att det finns korruption i piss-ryzzland, att du har fått för dig (av någon obskyr anledning) att det finns områden i den piss-ryzzka offentliga sektorn (eller för den delen privata sektorn) som skulle vara fredade mot den ryzka nationalsporten "skära emellan utan att åka fast".

Precis som du vägrar acceptera all annan ryzz-negativ fakta som går att belägga. Du är bara så sorgligt dum i huvdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
aha men det gäller även Ukraina tyvärr där många vapen "försvinner" och dyker upp här och var i EU senare
hittills har dock inga ryska vapen dykt upp på andrahandsmarknaden i EU vad jag vet
men har svårt att se att just uniformer, varm mat och vedsäckar skulle vara särskilt utsatta för korruption låter i mina öron som en "råtta i pizzan" skröna
Citera
2022-12-03, 23:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja jag delar din bild av Trump – och tyvärr även av demokraterna.

Ja det kunde varit värre.
Och för Västeuropa kommer nog Ryssland att vara tämligen ofarligt under en längre tid. Men dom kommer att analysera sina misstag och lära av dom – till ondo för oss om än i en avlägsnare framtid.

Ryssarna är mycket lömska. Det enda vi kan göra nu är att rusta och förbereda oss. Kommer det så kommer det, förhoppningsvis inte. Men då är vi där igen, det kalla kriget, det jag hoppades på att mina barn skulle slippa. Fy fan, vi har misslyckats, igen!
Citera
2022-12-03, 23:08
Avstängd
Verkar se illa ut för Tyskland vapenlager nu.. allt har gått till kriget i Ukraina.

Germany’s armed forces have ‘two days’ of ammunition...
https://www.thetimes.co.uk/article/germany-weapons-war-ammunition-stocks-ukraine-ptc69qdcz

Även rysk media skriver om det nu ser jag.. high five tänker nog Ryssland!
Senast redigerad av Menea 2022-12-03 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in