2022-11-21, 21:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Samtidigt får vi inte glömma att Ukraina inte var ett mål utan ett verktyg för Putin. Det viktiga för Putin var att splittra västEuropa dvs Eu och NATO. Med ett splittrat Europa var det en enkel sak att skapa intrssesfärer (lydriken), ett första steg mot att återupprätta Sovjetunionen.
Kriget är inte över än. Allt hänger på hur framgångsrik den ukrainska armén är fortsättningsvis. Går det åt pipan kan det bli liv i luckan både här och där.

Putin kan även ha ett ess eller två i rockärmen — eller inte. Det blir en kritisk vinter.
Citera
2022-11-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag hade ett par bonnjävlar med mig en gång när vi åkte bil genom Polen, Tjeckoslovakien (dåtid) numera uppdelat. Ungern, Rumänien och Ukraina Ner till svarta havet och solade och badade i typ ett dygn innan min damp fick mig att börja klättra på tegelfasader.

Men den ena bonnslusken som då för att vara bonde besatt ett överraskande mått av iq sa att det är inte för inte som Ukraina i sekel setts som Europas kornbod.
Med ett modernt jordbruk skulle deras bördiga marker kunna försörja hela Europas befolkning.
Och det blir ju inte sämre av att de nu nästan i ett år gödslat åkrarna med hbqt-individer

Jag tror också att Ukraina utvecklas till att bli innovativa när det gäller vapenutveckling. Det turkiska drönarföretaget skall bygga fabriker i Ukraina och själva arbetar man med att utveckla drönare. Visst får man mycket från "Väst" men det dom tagit över från Ryssland sätter dom snabbt in i armén som exempelvis övergivna tanks, skadade tanks, och faktiskt har Ryssland också lämnar flera MLRS-pjäser.

Sen får vi inte glömma att Ukraina hade Antonov-fabriken där det finns teknisk kompetens och det sägs att man skall bygga ett nytt jätteplan, det gamla förstördes ju. Minns inte om man hade två av dessa jätteplan från Sovjet-tiden men helt klart blev ett av planen förstörda.
Jag tror på Ukraina. Folk kommer att flytta tillbaka till Ukraina inom två år.
Citera
2022-11-21, 21:24
Moderator
vfs avatar
Att gissa döda är inget för denna tråd/Mod
Citera
2022-11-21, 21:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ukraina vill inte fredsförhandla, det finns ingen annan väg ut ur kriget.

Bara "fake news". Putin hoppas bara att "signaler" ifrån honom om fred/vapenvila, skall orsaka splittring inom västeuropa.
Citera
2022-11-21, 21:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det var ett stort misstag av Ryssland. Eller om det var en listigt utformad fälla från Nato & co som Putin klampade in i. Det som på papperet såg ut som ett lätt byte blev en mardröm för Putin, och nu kan han inte komma ur med äran i behåll.

Du glömmer bort en sak. Nämligen att Biden återkommande och offentligt varnade Putin om att man visste om planerna på en invasion. Likaså om Putin önskade Fin/Sve in i Nato ?

Så, det var ingen fälla. Utan bara Putins egna påhitt.
Citera
2022-11-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Du får gärna redovisa vilka länder som tidigare röstade ja till fördömandet och senare avstått från att rösta!

För du sitter väl inte och hittar på?

Det var alla som tidigare röstat ja utom just Qatar. För den som jämförde tidigare omröstningar i FN med denna blev resultatet tydligt och inte bara i arabvärlden. Sedan fanns en annan tendens som pekade i samma riktning. De som inte röstade tidigare lade nu ned sina röster.

Nåja. Nyheter som inte passar finns inte.

För den som läste den där Nato-rapporteringen som lades in av ett Nato-troll. var läget ungefär status quo. Tror faktiskt jag själv tog del av detta på en ukrainsk sida. För ukrainarna är stödet nämligen viktigt och om västländerna svajjar och övriga världen visar sig likgiltiga så ligger folket och armesoldaterna riktigt illa till.

Ok om du kan skita och förbise sådant här så kan faktiskt inte MÄNNISKORNA i Ukraina göra detta.

För övrigt: Talet om att detta krig gäller mycket mycket mer än Ukraina har nu även spritt sig in i högsta ledningen och armen i USA. Det är allvar nu!
Citera
2022-11-21, 21:37
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jahapp, då var det dags för en ny och som alltid lika analyserande djupgrundsblick rätt in i spåkulan.
Jag tror att vi kommer ligga nånstans mellan 250-400 knackade ryssbögar per dygn den här sidan nyåret.
Jag lägger min gissning på 340 det innevarande dygnet.

Det skulle vara najs om den där brojäveln kunde klippas för gott och tågrälsen på fastlandet kunde kommas åt.
Det hade inneburit väldiga problem för bajspackarna.

Jag har noterat att en del anser att vår tipstävling är offt och inte hör hemma i tråden. Var och en har naturligtvis rätt till en egen åsikt men om man jämför med allt annat skit som postas här så kan jag tycka det ändå är rätt relevant att beräkna förluster.

Visst är det lite makabert att sitta och gissa hur många korvryttare som för sista gången öppnat sina små ljusblå men det är faktiskt också ett sätt att mitt i eländet försöka förutse kommande 12 timmar i den brutalitet som krig innebär.
340 som sagt.
Att redovisa ryska dödsfall är topic men att göra antalet dödsfall till en larvig tävling är få tråden att handla om något den inte är ämnad för.
Citera
2022-11-21, 21:39
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kriget är inte över än. Allt hänger på hur framgångsrik den ukrainska armén är fortsättningsvis. Går det åt pipan kan det bli liv i luckan både här och där.

Putin kan även ha ett ess eller två i rockärmen — eller inte. Det blir en kritisk vinter.

Så du menar att även om ryssland besegrar Ukraina i detta krig att det räknas som en vinst?

Kan du inte berätta hur den vinsten ser ut?
Citera
2022-11-21, 21:42
Medlem
Mindbusinesss avatar
Andrij Melnyk, Ukrainas vice utrikesminister;
” – Det viktigaste för mig är vad som händer efter kriget. Ryssland får inte vara i stånd att starta ett nytt krig efter ett par års andhämtning. Vi behöver en ”Stunde Null”, säger han.
Begreppet ”Stunde Null”, eller nolltimmen, brukar användas för att beskriva slutet av andra världskriget och Tysklands försök att börja om på nytt efter nazitiden. Andrij Melnyk säger att han inte vet exakt hur en nystart skulle kunna se ut för Ryssland.
– Kanske borde följden vara demilitarisering, eller nedmontering av kärnvapnen. Det krävs väldigt smärtsamma följder för att undvika ett nytt krig. Jag hoppas att den insikten landar i Berlin, i Washington och i andra viktiga huvudstäder snart”
https://www.dn.se/varlden/ex-diplomaten-angrar-inte-utspel-tyskland-hade-kunnat-forhindra-kriget/
Citera
2022-11-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det var alla som tidigare röstat ja utom just Qatar. För den som jämförde tidigare omröstningar i FN med denna blev resultatet tydligt och inte bara i arabvärlden. Sedan fanns en annan tendens som pekade i samma riktning. De som inte röstade tidigare lade nu ned sina röster.

Nåja. Nyheter som inte passar finns inte.

För den som läste den där Nato-rapporteringen som lades in av ett Nato-troll. var läget ungefär status quo. Tror faktiskt jag själv tog del av detta på en ukrainsk sida. För ukrainarna är stödet nämligen viktigt och om västländerna svajjar och övriga världen visar sig likgiltiga så ligger folket och armesoldaterna riktigt illa till.

Ok om du kan skita och förbise sådant här så kan faktiskt inte MÄNNISKORNA i Ukraina göra detta.

För övrigt: Talet om att detta krig gäller mycket mycket mer än Ukraina har nu även spritt sig in i högsta ledningen och armen i USA. Det är allvar nu!

Du förstår väl att ingen kommer ta dig på allvar om du inte kommer med källor? Det är ju inte ens högstadienivå på ditt trollande.
Citera
2022-11-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara "fake news". Putin hoppas bara att "signaler" ifrån honom om fred/vapenvila, skall orsaka splittring inom västeuropa.

Javisst är det så. Hade möjligen funkat innan korrekt information i realtid når alla omedelbart och ryzzarnas vidriigheter kan konstateras av alla direkt.

Samma gäller desinformation och påverkanskampanjerna. Funkar inte heller längre eftersom alla som vill kan kolla källor och bluff med några knapptryck på en dator.

Samma gäller även på stridsområdet.
Det går inte att vinna på slagfältet med vapen, teknik och taktik med vapen och utrustning för ww2 och kalla kriget med illa informerade och illa motiverade stridande.

Inte en chans då motståndaren är utrustade med vapen, teknik och metod för ww3 som är högt motiverade på eget lands mark. Som Ukraina.
Citera
2022-11-21, 21:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du glömmer bort en sak. Nämligen att Biden återkommande och offentligt varnade Putin om att man visste om planerna på en invasion. Likaså om Putin önskade Fin/Sve in i Nato ?

Så, det var ingen fälla. Utan bara Putins egna påhitt.
Fällan bestod i att USA/Nato och EU vid ett eventuellt angrepp skulle backa upp Ukraina med vapen. Putin utgick från att omvärlden skulle lämna Ukraina åt sitt öde, och mer eller mindre acceptera rysk överhöghet över området. Den andra delen av fällan var omvärldens sanktioner, som avser att beröva Ryssland inkomsterna från olja och gas likväl som från utländska investeringar. Hur många utländska intressen har lämnat Ryssland? IKEA, McDonalds, ....?
Ett militärt och ekonomiskt försvagat Ryssland blir ett lätt byte för deras fiender.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in