2022-12-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Kommer man nia i Norgescupen är man solklart kvalificerad. Byströms svammel om att alla måste åka till Norge är trams

Ja, att komma nia i Norgescup är absolut ett gångbart resultat. Men WC handlar ju om många lopp en hel säsong och Novak ville väl bara åka ett lopp i WC och sedan satsa på ski Classic? Är väl bättre då att ge de åkare som satsar på WC får chansen att komma igång. Det är ju inte direkt så att Novak har chans på någon framskjuten placering i WC, handlar väl mer om att för honom är det kul att testa sig mot tradåkarna. Vem skulle han ta platsen från?
Nej, dagens generation är så otroligt lättkränkta och svaga när det gäller att ta beslut som går emot. Han får väl påtala sin besvikelse till de som tar ut laget men släppa det sedan. Det kommer alltid att finnas de som hamnar på fel sida strecket och det blir bara trist med alla som ska gå ut i media/sociala medier och vädra sitt missnöje.
Citera
2022-12-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Ja, att komma nia i Norgescup är absolut ett gångbart resultat. Men WC handlar ju om många lopp en hel säsong och Novak ville väl bara åka ett lopp i WC och sedan satsa på ski Classic? Är väl bättre då att ge de åkare som satsar på WC får chansen att komma igång. Det är ju inte direkt så att Novak har chans på någon framskjuten placering i WC, handlar väl mer om att för honom är det kul att testa sig mot tradåkarna. Vem skulle han ta platsen från?
Nej, dagens generation är så otroligt lättkränkta och svaga när det gäller att ta beslut som går emot. Han får väl påtala sin besvikelse till de som tar ut laget men släppa det sedan. Det kommer alltid att finnas de som hamnar på fel sida strecket och det blir bara trist med alla som ska gå ut i media/sociala medier och vädra sitt missnöje.
Simon Andersson är 31 år och har ingen framtid inom skidor. Finns ingen anledning att ta ut honom istället för Novak som bevisats sig duglig mot norrmännen. Jag tror inte Novak känner sig speciellt kränkt utan snarare konfunderad över Byströms uppenbara inkompetens. Novak har tidigare visat intresse för Tour de Ski så han hade nog kunnat tänka sig att köra flera tävlingar.
Citera
2022-12-03, 18:17
Medlem
Citat:
Simon Andersson är 31 år och har ingen framtid inom skidor. Finns ingen anledning att ta ut honom istället för Novak som bevisats sig duglig mot norrmännen. Jag tror inte Novak känner sig speciellt kränkt utan snarare konfunderad över Byströms uppenbara inkompetens. Novak har tidigare visat intresse för Tour de Ski så han hade nog kunnat tänka sig att köra flera tävlingar.

Novak är absolut en klassåkare när det gäller långlopp och klassisk stil men jag har inte sett några resultat i fristil så Tds lär nog inte vara aktuellt. Jag har svårt att se hur Novak ska kunna tillföra något till landslaget förutom något enstaka klassiskt lopp där han kan staka.
Citera
2022-12-03, 18:40
Medlem
Citat:
Novak är absolut en klassåkare när det gäller långlopp och klassisk stil men jag har inte sett några resultat i fristil så Tds lär nog inte vara aktuellt. Jag har svårt att se hur Novak ska kunna tillföra något till landslaget förutom något enstaka klassiskt lopp där han kan staka.
Han körde hela Skandinavisk Cupen i Beitostölen förra året och sa att han siktade på TDS. Resultaten var inte tillräckligt bra då men nionde platsen senast duger absolut för att köra 20km klassiskt i Lillehammer men Byström är för dum för att fatta det.
Citera
2022-12-03, 18:51
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Femmil och startsträcka i stafetten på VM borde han vara kandidat till.
Det kryllar ju inte av pålitliga åkare.
Citera
2022-12-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Femmil och startsträcka i stafetten på VM borde han vara kandidat till.
Det kryllar ju inte av pålitliga åkare.

Det är en annan typ av banor på VC och VM, passar inte Novak. Jag tror inte han är aktuell där.
Citera
2022-12-03, 19:00
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Det är en annan typ av banor på VC och VM, passar inte Novak. Jag tror inte han är aktuell där.
Jag tror inte heller han är aktuell för landslagsledningen, men med den form Oskar och Burman visat upp så är han nog en förstärkning i dagsläget.
Citera
2022-12-03, 19:00
Medlem
Citat:
Tror inte banorna på Gålå är så olika VM och världscup och inte många svenskar som kommit topp 10 där.
Citera
2022-12-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror inte heller han är aktuell för landslagsledningen, men med den form Oskar och Burman visat upp så är han nog en förstärkning i dagsläget.

VM går i slutet av februari, jag tippar att minst fem av Burman, Oskar, Leo, Häggas, Sandström, Anger, Myhlback, Rosjö kommer att stå före Novak i kön till att köra en av de två klassiska sträckorna om nu Calle och Wille kör de två fristilssträckorna i stafetten.
Citera
2022-12-03, 20:01
Moderator
Hjv9s avatar
Fattar inte vad Byström yrar om i sista meningen och tycker nog kriterierna öppnar upp för alternativ.

Detta hade dock inte varit en diskussion om man planerat nationella kalendern bättre. Inhemska cupen har premiär först nästa vecka vilket är för sent, borde ligga denna eller förra som det brukar vara.
Citera
2022-12-03, 20:08
Medlem
Citat:
Tror inte banorna på Gålå är så olika VM och världscup och inte många svenskar som kommit topp 10 där.
Det var ett bra resultat av Novak i Gålå men lite svårt ändå att bedömma nivån på prestationen. Han var ju även med i Bruks där han fick till ett bra lopp men ändå var slagen av Rosjö, Person, Anger, Sandström och Burman.
Nej, jag ser inget konstigt med att han inte togs ut till WC, kan inte heller se att han kommer komma med till VM.
Citera
2022-12-03, 22:37
Medlem
Novak skulle givetvis ha presterat bættre i Bruksvallarna och Gålå før att komma med. Hade han varit ett utropstecken dær så hade han kommit med såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in